mån 24 okt 2016, 20:30#414395
Nu är Hiab på roadshow med HiVision och när de passerade Säffle bad jag om en genomgång och testkörning av systemet, här kommer en rapport därifrån.
Ny teknikFörenklat kan man beskriva systemet så här: Kranhytten har ersatts av en kamera som via CAN-bus skickar realtidsvideo till ett par VR-glasögon i lastbilshytten. Där inne är passagerarstolen inredd med EHC manöverspakar för kranen. Kort och gott sitter föraren i passagerarsätet och styr kranen.
Hiab har fått ett stort medialt genomslag för HiVision. Med all rätt skall sägas. De har tagit sig an ny teknik och anpassat den på ett smart sätt på befintlig utrustning, något som troligtvis kommer skapa mervärden för kunderna.
Det som också är riktigt intressant är att detta kan vara en av ganska få tillämpningar inom VR som faktiskt ger kundnytta. Det behöver inte vara svårare. Inga appar eller hologram, inte heller något häftigt molnbaserat lagringssystem, det är live-video i VR-glasögon helt enkelt.
Virtuell Verklighet (VR)Varför då VR-glasögon? Räcker det inte med en skärm i hytten? Mja, Hiab har forskat lite i detta och intervjuat användare som kör denna lösning och det som framkom var att det fanns ett osäkerhetsmoment de gånger kran eller grip hamnade ur bild. Och det kan man förstå, det är inte alls kul att sitta vid spakarna och inte veta vad en kran på flera ton gör där ute. Dessutom finns en vana av att se åt olika håll och vrida huvudet vid krankörning. Här kommer VR-glasögonen in. De har kompass och gyroskop inbyggda i sig och genom detta kan man via programvara projicera en mycket bred bild och låta användaren vrida på huvudet för att se det den vill se, ungefär som i verkliga livet. Med glasögon blir det också en mer påtaglig bild utan störmoment, det är ju hela grejen med VR, en virtuell verklighet.
Kommer systemet att slå?Ja, nu när jag testat och fått en genomgång av systemet så tror jag det. Vid en första anblick kan systemet verka som en kul grej, framtagen av tekniknördar “bara för att”. Men tittar man på fördelarna med systemet så växer en annan bild fram:
Viktbesparing på cirka ett halvt ton. Timmerbilschaffisar har ett starkt anorektiskt tänk och försöker jaga till och med enstaka kilogram. Här finns en enorm potential, speciellt för de som oftast kör virke med lägre densitet, man får helt enkelt med sig 500 kg mer virke varje runda.
Säkerheten höjs för föraren. Borta är halkrisken när man ska i och ur kranhytten men även risken för att en eller flera stockar av misstag går in i hytten.
Ergonomin blir bättre. Bättre stol, optimalt klimat och betydligt mindre vibrationer och skakningar.
Sikten blir bättre. Kameran är placerad högre än ögonhöjd i en konventionell kranhytt och detta gör att sikten blir utifrån en annan vinkel som gör att man ser bättre. Lägg därtill att inga hyttstolpar eller dylikt skymmer sikten i glasögonen.
Billigare in inköp. En av fördelarna med ny teknik kan vara att det blir billigare i inköp och så är det enligt Hiab med detta system jämte kranhytt. Hiab pratade inte så mycket om priser när vi träffades, men HiVision kan bli 20% billigare än dito kran med hytt.
Det märks också att det är en krantillverkare med erfarenhet som utvecklat systemet. En sak är att kameran har ögonlock med vindrutetorkare, den kan alltså blinka till om det kommer smuts eller väta på glaset. Ögonlocket stängs också automatiskt när kameran fälls ihop. Vidare har man extra kameror för stödbenen, med en enkel manöver så kan man när man vill titta på hur stödbenen står och att de är justerade rätt - i VR-glasögonen då såklart.
Nackdelar?Det får tiden utvisa tror jag. En sak kan vara att det tar i alla fall en liten tid att bli bekväm med systemet, att arbeta med VR-glasögon är en liten annorlunda upplevelse som tar lite tid att komma underfund med. Annars kan det vara så att den nya tekniken kan krångla mer än en konventionell hytt (datorer kan ju krångla av och till). Men trots att det är ett högteknologiskt system så är det ändå uppbyggt med känd teknik och hårdvara. Hårdvaran är också generellt anno 2016 bättre anpassad för fordon. Borta är de snurrande hårddiskarna och fuktkänsliga moderkorten. Idag är det IP klassat och SSD, något som ökar driftsäkerhet avsevärt. Dessutom kommer troligtvis Hiab att lägga stora resurser på att detta system ska ha hög upptid, det gör troligtvis att systemet kommer ha hög TU trotsallt.
Soffpotatis?Ett argument som förts är att chauffören kommer röra sig mindre med detta system. Och visst, så är det. Men det är ändå marginellt, då det är rutten i och ur kranhytten som uteblir med HiVision. Jag fick möjligheten att prata med en timmerbilsåkare som beställt HiVision och frågade honom om HiVision i kombination med det automatiska lastsurrningssystemet från ExTe, COM-90. Kan det vara något, då man i princip skulle kunna sitta hela tiden i lastbilshytten? Åkeriet hade titta på denna lösning men valt bort den idag. Dels så var den svår att räkna hem ekonomiskt utifrån deras förutsättning och arbetssätt, dels är det ett tekniskt invecklat system och dessutom måste man ändå ta en runda runt lassen innan man far iväg, detta för att se till att man inte ska utgöra någon trafikfara med ex utstickande föremål. Så det verkar som att HiVision inte kommer göra timmerbilschaffisarna helt förslappade. Och oavsett är det en mycket god sak att regelbundet träna om man har ett stillasittande jobb.
Det är som sagt kul med ny teknik, riktigt kul blir det också när den får ett riktigt syfte och kan förbättra vardagen för kunden. HiVision kan vara ett sådant system, det ska bli intressant att följa utvecklingen av detta.
Spännande ska det också bli att se vilka som hakar på denna tekniklösning samt om Hiab hittar fler användningsområden inom främst då skogen framöver, vad tror du?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!