Föryngring

Dagens plantering

9 inlägg 8537 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dagens plantering

Torbjörn Johnsen  
#384682 Nu står planteringssäsongen runt hörnet, ja vissa kanske redan har börjat här i söder. Dagar som den här (sol idag i Jönköping) kan det ju vara helt underbart att vara ute men det finns ju dagar där det inte är lika kul. För att få lite inspiration bland handblåsor och stenkänningar tänkte jag att vi kunde dela lite bilder och kommentaer här i den här tråden. Jag letade efter något liknande men kan inte se att det finns någon för just planteringsdagens vedermödor.

Här passar allt från bild & video till tips, frågor, reflektioner eller att bara få vräka ur sig lite frustration :mrgreen:



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Dagens plantering

isteskog  
#384686 Några plantbilder från fjolåret. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Dagens plantering

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385643
1459835812_20160405_070357.jpg


Då är det bara att på att. :D

Avatar Fallback

Re: Dagens plantering

isteskog  
#385650 Har ett minne sen slutet av 70-talet. Jobbade då åt Korsnäs_Marma. Högg på vintrarna och röjde, planterade på somrarna. Vi var på ett berg, Degelberg före Acktjärbo och planterade barrot. Berget var brant, men jordrikt. Vi gick en 5-6 man i bredd och satte. Nåväl, hygget vart klart, vi började röja. Men fick efter några veckor reda att alla plantorna dött!!! Tydligen hade rotbeskärningen gjorts för nära stammen på plantskolan.

Det var några röjare som var väldigt glada den dan, och det var att vi slapp sätta om hela berget. De som fortfarande planterade fick det "trevliga" uppdraget..... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dagens plantering

Humlas  
#390532 Långhelgen behövs när 6000 plantor ska ner i backen...
Toppenväder gör det lättare.

1462522956_image.jpeg

Avatar Fallback

Re: Dagens plantering

uffejohan  
#390605 Har för första gången planterat lärk, ska bli intressant att se hur de klarar Småländska Höglandet. Fick tag på Sibirisk Lärk och har satt på ett par ytor med bra förhållanden, bl.a. en gammal åkerlycka som inte varit brukad på några år. Senast var det en viltåker, hoppas inte viltet kommer ihåg fodermärgkålen.... Eftersom jag inte markberett, har jag knutit i en bit snitselband i toppen så jag hittar de små plantorna när det ska sprutas mot gräsväxten nästa vecka.

Avatar Fallback

Re: Dagens plantering

Amatörhuggare 62  
#390653 Denna långhelg
Är d full fart med
Plantmoppen

Användarvisningsbild

Re: Dagens plantering

Torbjörn Johnsen  
#448869 Dags att lyfta upp det idoga och viktiga planteringsarbetet igen! Det skulle vara intressant att veta om och i så fall vart i landet ni kommit igång med planteringen? Vad planterar ni? Trädslag? Plantstorlek? Förband? Vad har ni för tankar?

För några år tillbaka sen så var plantering en sådan sak man absolut skulle göra själv då det ansågs vara betydligt mer lönsamt jämfört med att ägna tid åt avverkningsjobb.. Det var väl ungefär likadant med röjningen också tror jag. Nu har jag inga vetenskapliga belägg men det verkar som om man hellre lejer bort plantering och röjning idag och hellre lägger tid på förstagallringar. Både att hugga/avverka och att köra ut. Eller är det bara så att de mest aktiva finns här på skogsforum :mrgreen: :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens plantering

Flax12  
#448878 Fick 8800 tall 10-30+Merit behandlade igår. Ska plantera en misslyckad maskinell sådd. Kör både hängslen och livrem och viltbetes behandlar plantorna direkt i lådorna. Då betestrycket är högt hela året på den delen av fastigheten. Funkade kanon i fjol så jag fortsätter med det. 2200/ha vill jag gärna få ut. Provade att leja ut planteringen 2 säsonger men när man inte hörsammade önskemål och påpekande så fick det va. Sätter mellan 15000 -17000 plantor/år.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).