Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman P25 i första gallring?

334 inlägg 152796 visningar 51 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Sidekicknicke  
#385619 Man ser ju inte någon extra motor på filmen iaf.
Om man hade en 8000 eller 10000 tror ni det skulle gå använd fällgrip på kranen? Tänker att det skulle bli ett rätt så trevlig ekipage, eller är kranen för klen?

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Sidekicknicke  
#386374 Någon av er som ska på kranmans visning imorgon?

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Fredrik Reuter  
#387622 Hej,
Här är en video som visar processorn på bison. Färsk för dagen från kranman


Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

mrvimek  
#387626 Så motorn räcker inte till på bison ? Men ska man få lite fart så skulle man vara två !

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Sidekicknicke  
#387710 Jag tycker den verkar vara väldigt intressant.
Det jag undrar lite över är det höga varvtalet som är på filmerna, både diesel och bensinmotorn nu i senaste klippet. Måste man maxvarva för den ska orka eller är det bara för att den ska bli snabb?
Sen tänker jag att man borde kunna göra hydrauliken lite enklare, Fredrik var väl inne på det tidigare i tråden.
Skulle mycket väl kunna tänka mig att sätta på en sån här på min Mörevagn.

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

stegmaster  
#387748
Sidekicknicke skrev:Det jag undrar lite över är det höga varvtalet som är på filmerna, både diesel och bensinmotorn nu i senaste klippet. Måste man maxvarva för den ska orka eller är det bara för att den ska bli snabb?

En sådan Honda 630, er inte det samma typ motor som sitter i traktorgräsklippare, padder och likn.??
Dom går vel nästan bara on/off i dessa prylar, altså tomgång eller maxvarv (när dom "jobbar").

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

värmSkog  
#387752 Lite sugen blir man. Undrar om det är vettigast att sätta modellen med egen ram på Alstorn eller om det är bättre med egen bärare? Är väl för och nackdelar med båda alternativen

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390691 Jag såg P25'an nu på Siggaboda skogsdag. En intressant detalj som slog mig är att när man gallrar i ett tätt bestånd så måste man ofta baxa bakåt de träd som hängt sig. Man kan istället börja en bit in i beståndet och fälla träden i riktning inåt. När man sedan kommer till utkanten kör man P25'an och det är då enkelt att vinscha in även hängande träd.

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Sidekicknicke  
#390743 Nu när du sett maskinen live, hur verkar den? Verkar allt fungera smidigt?

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390757 Nu stod den mest still och då jag var där tog han ganska tunna träd. Men han var duktig att köra och verkade ha använt den en del. Det lilla han körde visade i alla fall att den tog sig fram smidigt mellan träden. Terrängen var gammal åkermark så den slapp visa sig i normal skogsterräng.

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Sidekicknicke  
#402835 För att få igång denna diskussion lite igen så har jag några funderingar.

Om man redan har en bison skotare (inte jag) säg en 8000, då tänker jag så här:

Som man ser på filmen så kör man ju p25 bakifrån på bison 8000, borde man inte kunna ha den åt andra hållet? Tänker att man kan dra fram p25 spakpaketet till en sidoruta på hytten i bison? Då skulle man kunna lägga i trädet med kranen och sen köra p25 utan att gå ur bison. Man kanske få slå om någon ventil för att välja vart oljan ska pumpas till.
Jag tänker att man då fäller och vinschar ut allt man ska gallra först, för att senare köra förbi och fixa resten med processorn. Eller om farsan fäller framför, ja ni fattar.


Jag tycker fortfarande att man borde kunna köpa p25 utan motor och använda bisonens befintliga motor. Som jag förstår det så är ett problem att p25 har dubbla pumpar, men det borde väl gå fixa dit på en bison oxå? Saknas utrymme kanske?

Förstår givetvis att det blir en del mek för att flytta och greja allt, men borde vara intressant.

Reflektioner någon?

Det borde ju finnas några p25 sålda nu, någon som sett el kanske redan har?

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

Hema  
#402990 Vi börjar väl med det eventuellt negativa, kranen kanske inte orkar lyfta in träden i processor. Men ta kontakt med Kranman, så ska du se att de kommer med en lösning. :) (Det var den positiva delen) :grin:

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

Ferguson system  
#403002 Når vi først er i gang, neste steg i utviklinga burde vel bli kran og klipp.

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

Jole  
#403006
Ferguson system skrev:Når vi først er i gang, neste steg i utviklinga burde vel bli kran og klipp.


Jag kan inte tänka mig att kranarna på Bison är starka nog för det.

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

mrvimek  
#403901 Jo fan orka kran me en 30 cm gran :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).