Uppvärmning

Kulvert

37 inlägg 32718 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kulvert

Sjöberg  
#384642 Hej ni som dragit kulvert vad har ni för erfarenheter av alla olika tillverkare samt pris

Det lutar åt maxiterm med skumisolering.

Någon som använd denna?

Ska bygga panncentralen för att förse boningshus verkstad samt ett hus till med värme



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kulvert

branndal  
#384729 Jag har lagt ned Maxiterm 4 x pex med skumisolering. Se bara till att göra det medans det är varmt ute. Den är helt ohanterlig när det är kallt.

Avatar Fallback

Re: Kulvert

Elfving  
#384835 Tänk även på att böjradien för en kulvert är enorm. Det krävs lite tänkande för att få in den under befintliga byggnader. Det går att göra ett vertikalt schakt där man möter kulvert med vinkelräta böjar för att slippa böja kulverten. Inget av alternativen är direkt enkelt och i de flesta fall med befintliga byggnader måste du göra hål i befintlig platta.

Avatar Fallback

Re: Kulvert

Chuck Norris  
#384836 Då är det många gånger betydligt lättare att dra upp kulverten mot ytterväggen och sätta vinklar på kulverten och sedan dra rör genom väggen. Sen bygger man in den del av kulverten som är ovan jord.

Avatar Fallback

Re: Kulvert

Robertberg  
#384840 Har mest bara jobbat med Aquawarm, kopparrör med mineralullsisolering. Då har vi haft fjädrar i rören så man kan böja dem exakt så som man vill utan att vara orolig. Skulle i princip kunna knyta en knut på ledningen då.
Men så kostar de runt 1000:- / metern..

Avatar Fallback

Re: Kulvert

Sjöberg  
#384869 Bra info om vägg genomförande.

Jag har redan ett hål (40*120cm) i gamla befintliga plattan, tänkte att jag skulle gräva mig in under stenfoten o trycka upp den där.

Tänkte försöka med det men går inte det så får det bli vinkel genomföring.

370+ moms för två rör fick ja som pris tycker det verkar dyrt så jag ska kolla vidare.

Har ni några pris uppskattningar

   TS
Avatar Fallback

Re: Kulvert

Skogstinsen  
#384874 Ja har maxiterm 4x pex. Lägg även med en tom slang så du kan dra trådar i den till styrning eller om du vill kunna tända utebelysning inifrån. M.m

Avatar Fallback

Re: Kulvert

Sjöberg  
#385159 Ja det kommer allt att bli lite tomslangar bredvid kulverten är tanken.

Hur har ni gjort har ni lagt kulverten i dränerings grus eller har ni bara återfyllt med gamla massorna.

Hur beter sig eran kulvert har hört att man ska lägga den på ett speciellt sätt för att minimera att den rör på sig drar sig fram o tillbaka om ni förstår va jag menar

Min tanke är att göra i ordning det gamla pannrummet o elda med flis för att värma upp husen

Har kollat lite på eta o fröling samt veto men det lutar åt en eta 50 kW

Har ni några fördelar samt nackdelar på dessa eller något annat ni rekommenderar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kulvert

branndal  
#385222 Jag återfyllde närmast med sand och 50mm cellplast över. Det är så stenigt här så det går inte att lägga ner något öht utan att skyddsfylla. Hade det varit bättre material i backen hade jag återfyllt med det direkt. Vi ska bygga nytt apannrum ute också, där blir det en swebo flisförugn. http://swebo.com/industri/produkter/braennare/flisbraennare/swebo-energibraennare/

Avatar Fallback

Re: Kulvert

lillie  
#388213 Jag kör med Maxitherm koppparkulvert 2x22mm ca. 45m.
Kör ETA 35kW flispanna mot 1800l acc.
Satsladdar en 500l tank i boningshuset oshuntat (82-85°C) från 1800-tanken.

Avatar Fallback

Re: Kulvert

Sjöberg  
#389390 Lillie Vad va det som la avgörandet för dig att välja koppar kulvert??

Vad kostar den m?

Är du nöjd med din ETA panna??


Branndal vad fick dig att välja Swebo ?

Har börjat skicka iväg för lite offerter på kulverten iallafall.

Är det någon som köpt kulvert av Carlander (hålltorps säteri) ska tydligen va billig polsk kulvert.

Men vet inget mer än så.

Ska kolla runt återkommer i ärendet :smile: :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kulvert

branndal  
#389393 Många faktorer påverkade de viktigaste nedan, dock så är den ej ännu i drift, pannrummet är inte färdigbyggt ännu...
*Att det nästan ska gå att elda vad som helst i den bara det inte är för torrt.
* Keramisk förbräningsutrymme.
* Priset en avgörande faktor då det är en begagnad anläggning inom släkten... :D

Avatar Fallback

Re: Kulvert

Sjöberg  
#389394 Priset är alltid en viktig faktor!

Jag lutar ju åt en ETA men det är även för bekvämlighetens skull.

Jag driver egen firma och känner att jag vill ha ett helautomatiskt system som inte krånglar för mycket.

Samt att jag ska elda med återvinningskross billigt o tort o smidigt o då verkar det som deras matnings system är dimensionerat för större bitar.

Har även kollat på panna i drift o fått bra reaktioner från ägaren.

Det väger tungt tycker jag.

Jag är långt ifrån färdig jag heller!

Tanken är att allt ska va färdigt till hösten men det är många m kulvert som ska grävas mellan fortums kablar o gamla telefon ledningar så det kommer ta tid!!

Men först o främst måste man bestämma vilka material man ska använda men det blir nog pex kulvert för prisets skull.

Sedan tekniktankar i vardera hus!!

Vi får kämpa vidare :lol: :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kulvert

branndal  
#389397 Nackdelen med pexkulvert är max temp som dom är godkänd för. Eldar man med flis är det ju inte något stort problem, men vedeldare måste ju ha max temp begränsning för att inte skada plasten. Max drifttemp på pex brukar ligga mellan 75-85 grader, kortare perioder max 95 men det bör väl inte upprepas särskilt ofta.

Avatar Fallback

Re: Kulvert

Elfving  
#389411
branndal skrev:Nackdelen med pexkulvert är max temp som dom är godkänd för. Eldar man med flis är det ju inte något stort problem, men vedeldare måste ju ha max temp begränsning för att inte skada plasten. Max drifttemp på pex brukar ligga mellan 75-85 grader, kortare perioder max 95 men det bör väl inte upprepas särskilt ofta.


Det gäller specifierad maxtemp vid ett specat driftstryck. Praktisk erfarenhet och sund logik ger att man kan överskrida max drifttemp kontinuerligt om man håller trycket lågt (<0,5 bar).

Menar alltså att PEX tappar hållfasthet på grund av temperaturen, men hållfastheten är tillräckligt god vid 95 grader så länge man håller belastningen (dvs trycket) nere.

Sedan kan jag förstå att man inte vill experimentera med detta i ett system som byggs för att hålla i åtskilliga år!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).