Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Nytt tankesätt angående kvistprocessor.

10 inlägg 5133 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nytt tankesätt angående kvistprocessor.

Hema  
#384938 Vet inte omd etta blir rätt tråd.. (Admin får gärna flytta isf)

Jag har funderat lite sedan jag såg kranmans nya processor med bärare https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=21&t=25644 & https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=21&t=25644 och klippet från forumträffen utanför Markaryd https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=2&t=24860.

Ur ett arbetsperspektiv, så önskar jag att alla moment är likvärdigt jobbiga och vad menar jag med det? Jo att om alla moment som behöver utföras kräver lika mycket energi, bidrar till att det blir lättare att klä sig. Ingen vill väl ena stunden bli svettig för att nästa stund, när du står och sköter några spakar snabbt åter bli kall?

Men erfarenhet av att hålla på och vinscha (visst jag frikopplar och drar ut vajern) är att man kan bli lite varm. Sedan beroe det såklart på hur snabbt man kan motormässigt kan mata ut vajern med. Men min tanke är att man istf en kvistmaskin har en apterare med längdmätning.

Arbetssituation:
Du väljer om du vill förfälla eller fälla allt eftersom.
Du kör fram din maskin vinschar in ett träd. Trädet lyftes på plats med hjälp av vinschen liknande såsom det funkar på Kranmanens lösning. Trädet läggs nu mellan två drivande (eller en drivande och en mothållsrulle) precis efter drivrullarna sitter en kap. Ovanför kapen sitter en tillräckligt stor display som visar längdmätningen i cm.
Styrning av apteringsmaskinen sker främst från samma fjärrkontroll som du använder för vinschningen. In/ut, kapning och nollning av längdmätning (när längdmätningsknappen trycks in fälls kapsvärdet halvt ned och fungerar som mothåll vid inmatning av trädet (inmatningsrullarna går lite långsammare för att skydda svärdet).

När du har lagt upp ett träd trycker du på knappen för längdmätning, trädet matas in och du släpper knappen när trädet nuddar svärdet (matningsrullarna backar då en cm, så att svärdet kan gå tillbaka till utgångsläget). Längdmätningen står nu på noll och du börjar med att kvista trädet. Allt efter som du kvistar på får du stanna upp och mata in trädet, när du tycker att värdet på displayen visar vad du önskar kapar du. Sedan forsätter du såhär till trädet är klart, samt kapar själv med motorsågen toppen.

Ländmätningen ska även gå att ställa in på halvautomatiskt läge och då med fast apteringslängd. Allt från kubbstorlek, till ingen kapning alls och detta styrs då med inmatningsknappen. Ev. att man ska kunna få till en automatisks läge, där apteringen sköts helt automatisk, från det att man från första gång trycker på kapning. På detta vis skulle man kunna använda maskinen som direkt vedkap.

Funderingar: Jag tänker att om man får till rätt kvistningenhöjd, så borde inte det momentet behöva bli så jobbigt och många ryggar sparas, samt att med en sådahär maskin eller annan gallringsprocessor tar bort jobbet av att hålla på och brossla. Samt skulle man köra kortved 3m, så borde man kanske kunna sätta på ett lastrede efter apteringskapen, så att stockarna hamnade direkt i vagnen och sedan var det bara att köra ut till traktorväg och lasta av antingen med vanlig kran eller helt sonika som de japanska minimaskinerna välta av lasten https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=21&t=23267&p=336587.

Fråga, Är det önskvärt att balansera ut så att alla moment blir så jämna som möjligt, så att det blir enklare med klädsel? Jag tänker att om man kan hålla sig torr och varm så länge som möjligt är det önskvärt.



   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt tankesätt angående kvistprocessor.

550  
#384963 Men tar det inte nästan lika lång tid att aptera trädet oberoende av om maskinen kvistar eller inte? En rullmatare som du skriver om, tex Hypros, matar igenom ett mindre träd ganska fort. Hinner man verkligen bli så kall? Visst, effektbehovet till rullarna blir avsevärt mindre om man har förkvistat, men motoreffekt behöver man ändå ha till sågen. Jag tror att maskinen du beskriver skulle bli långsammare att jobba med, och dubbelt så dyr som Kranmans. Radiostyrning verkar nämligen vara svindyrt, varför vet jag inte egentligen. Förlåt om jag låter hård, men jag tror det är en återvändsgränd att kvista manuellt om man ändå matar trädet genom en maskin.

Avatar Fallback

Re: Nytt tankesätt angående kvistprocessor.

Hema  
#384972
550 skrev:Men tar det inte nästan lika lång tid att aptera trädet oberoende av om maskinen kvistar eller inte? En rullmatare som du skriver om, tex Hypros, matar igenom ett mindre träd ganska fort. Hinner man verkligen bli så kall? Visst, effektbehovet till rullarna blir avsevärt mindre om man har förkvistat, men motoreffekt behöver man ändå ha till sågen. Jag tror att maskinen du beskriver skulle bli långsammare att jobba med, och dubbelt så dyr som Kranmans. Radiostyrning verkar nämligen vara svindyrt, varför vet jag inte egentligen. Förlåt om jag låter hård, men jag tror det är en återvändsgränd att kvista manuellt om man ändå matar trädet genom en maskin.

Konstruktiv kritik såsom denna får vara precis hur hård som helst. :-BD

Fördelar gentemot helt manuellt är aptering väljs efter längdmätningen manuellt eller automatiskt, går att anävnda vid vedkapning, samt att man i version får det brosslat, sliper lyfta tungt med sax/krok. I version 2 kanske man låter de kapade stockarna hamna i en lastbärare.

Angående fjärrstyrningen, skulle vara vinsch ut/in, trädmatning ut/in och kapning, respektive nollställning av längdmätningen. Om jag är rätt insatt så ryms dessa funktioner i en åkermans-fjärr som kostar ca 2500:- Däremot skulle elektroniken för att få automatisk kapning vid vald längd och automatisk vedkapning kanske kräva någon liten dataprocessor, pris på den låter jag ha osagt. Styrning av maskien såsom kranman styr sin Bison i följande klipp vet jag inte priset på:

Men den styrning blir densamma oavsett vilken maskin man har, om man önskar fjärrstyrning.

För mig så tycker jag att kvistning på marknivå och brossling är några av de jobbigaste momenten i skogen. Att kvista en stam som ligger i ergonimiskt bättre höjd underlättar väldigt mycket. samt underlättar att nå de undre kvistarna. sAmt om man ändå kvistar, blir det enklare att göra kapet på trädet (oftast toppen). Han med den svarte Niaben knäckte toppen för att slippa dra upp en såg, men om man redan står där beredd? Samt så tror jag att denna lösning har potential att kunna bli billigare att tillverka, iaf med basfunktionerna på fjärren.

Fortsätt gärna att kommentera. Gillar att bolla olika tankar, så jag hoppas på att nå fram till något bra koncept.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt tankesätt angående kvistprocessor.

Hema  
#384973 Samt denna lösning får då såklart ses som ett mellanting mellan motormanuellt och gallringsprocessor. Jag tror det skulle kunna finnas ett utrymme för en sådanhär maskin. Om någon tillverkare gillar idén så får de gärna hojta till. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt tankesätt angående kvistprocessor.

550  
#384983 Längdmätning kräver givare och databehandling. Ekonomiskt är det problem att programmera allt som krävs till en lågserieprodukt. Även om det bara behövs enklare funktioner så brukar det bli dyrt för slutkunden. Hade behövts open source för att hålla nere kostnaderna. Grundproblemet är att det är svårt att konkurrera med motorsåg i kostnadseffektivitet och skördare i produktionseffektivitet.

Det finns gallringsrulle och vinsch på skogsvagnar som underlättar :wink: Hur jag än vrider och vänder på det så tror jag Kranman har valt rätt spår: Det absolut viktigaste är priset om man ska ha någon chans att konkurrera. Kunde man bygga själv, eller i stor serie så skulle priset kunna bli vettigt även på en produkt med bättre funktioner. Som jämförelse så får man en ny bil till samma pris, och det är väl en aning "smartare" produkt idag :lol:

Avatar Fallback

Re: Nytt tankesätt angående kvistprocessor.

Hema  
#384988 Jag antog att det skulle räcka med att räkna antal grader på drivrullen, för att få fram längden. (1grad motsvarar då 1/360-del av rullens omkrets.) Eller så kanske man kan räkna hydraulflödet och på så sätt få ut längden, självklart att man då känner till motorns effektivitet. Sedan har vi ju de där avståndsmätarna (bl.a. bosch tillverkar) som finns under tusenlappen. Om man kunde få en sådan att fokusera rätt kanske? Eller om man sätter en teleskoppinne under kapstationen, som trädet trycker ut och när tillräckligt mycket dragits ut, så trycks spaken för kapning in och inmatningen stannar och kapning utförs. Sedan dras teleskoppinnen in via en ståltråd inuti teleskopröret. Ja det finns nog en uppsjö med olika sätt, tyvärr saknar jag både kunnandet, tiden och pengarna för att genomföra en sådanhär sak är jag rädd. Men det är idag, imorgon är en annan dag. :)

Sedan så är jag inte jätteförtjust över att dra i en massa spakar. Men det kanske beror på ovana, vilket gör att man inte får det flytet man vill ha. Om vi pratar kranspetsstyrning, så verkar det mycket roligare än det gamla traditionella. Man skulle väl kunna säga att parallellkranen är en tidig version av just det.

Samt vid motormanuellt så finns det risk att nudda marken med kedjan vid apteringen.

Som jämförelse så får man en ny bil till samma pris, och det är väl en aning "smartare" produkt idag :lol:
Jo jag instämmer, men då är det mycket som går bort inom det småskaliga. Men räknar på värdeminskningen så är väl ett bilköp efter datorer ett av de sämsta köp man kan göra? :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt tankesätt angående kvistprocessor.

550  
#385001 Skördarna kör väl med ett snurrande mäthjul? Blir onekligen en hel del ryckande i spakar när det är manuellt styrt som filmerna visar. Man måste nog testa för att känna om det är ok eller blir för tråkigt i längden. Om det regnar eller är tio minusgrader så kanske motorsåget är att föredra för att hålla värmen? Om man kan göra samma arbete på mindre tid så kan man ta ledigt på dagarna med dåligt väder :D

Avatar Fallback

Re: Nytt tankesätt angående kvistprocessor.

8wdHypro500  
#385020 Som mitt nicknavn beskriver, har jeg kjørt Hypro-Bærer med 500 prossesor i nesten 8år. Å gå med motorsagen ettpar timer ifra morgon er helt topp, får i gang kroppen da. Så en tre-fire timer med prossesoren etter det er helt passe, holder varmen helt utmerket, radiostyrt vinsj og klatre rundt i terrenget er mer enn nok motion for dagen. Avslutte dagen med ett par timer i skotaren er helt nødvendig.
Hilsen en som har blitt for gammel til denslags og har satt meg i en skørdarhytt i steden :wink:

Avatar Fallback

Re: Nytt tankesätt angående kvistprocessor.

Hema  
#385026
8wdHypro500 skrev:Som mitt nicknavn beskriver, har jeg kjørt Hypro-Bærer med 500 prossesor i nesten 8år. Å gå med motorsagen ettpar timer ifra morgon er helt topp, får i gang kroppen da. Så en tre-fire timer med prossesoren etter det er helt passe, holder varmen helt utmerket, radiostyrt vinsj og klatre rundt i terrenget er mer enn nok motion for dagen. Avslutte dagen med ett par timer i skotaren er helt nødvendig.
Hilsen en som har blitt for gammel til denslags og har satt meg i en skørdarhytt i steden :wink:

Ja det låter som om du kör med de riktiga grejerna helt klart. :) Men om man går i tankarna på något likt Kranmans lilla gallringsprocessor, hur ser du då på denna tanke?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt tankesätt angående kvistprocessor.

8wdHypro500  
#385125 Desverre, vil ikke fungere her i Norge. Vi har ikke så ensarta bestand, så vi må kraftigare maskiner.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).