Arbetskläder för skogen

Oregons Huggarstövlar

43 inlägg 27739 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

röjar kalle  
#384777 Skyddet är inte 100% det är inte meningen att man skall tok såga i byxor eller skor och tro att man går helt säker.Har själv sågat mig över knät med skydds byxor.Fick ett litet jack i skinnet annat var det i början av min yrkes bana, då jag också lyckades med att såga mig över knäet utan skydds byxor.Då var inget litet jack utan ett stort 16 år gammal bra kall om nosen och tårfylld blick. :sad:

Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

Carlfritidshuggare  
#384790 Nej helt klart ska man inte toksåga, men avstannande kedja...

Röjar Kalle påminde mig om något jag undrat; när började sågskyddsbyxor användas? Och vad var det för material? Ser på en film om kvittning från 1984 och det ser ut som bävernylon.

Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

jannee  
#384794 Har ett par Jonsereds skyddsbyxor, mitten eller sent 70 tal.
Yttertyget är av bävernylon, de är gröna och fortfarande hela, bytt dragkedja i gylfen några ggr.
Mina byxor har klarat sig kanske beroende på att jag ALLTID har en overall över.

Användarvisningsbild

Re: Oregons Huggarstövlar

Göt  
#384795 Jag hade sågskyddsbyxor i början på 80 talet och visst var dom i grön bävernylon men det fanns sågskydd i

Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

jannee  
#384799 De gamla skyddsbyxorna är tyngre än nya och bävernylonen blir kall mot huden (baksidan av byxorna), dessutom fick man köpa till hängslen.

Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

röjar kalle  
#384800 I början på 70 talet köpte ett par efter knäsågningen om jag inte minns fel så vart det lag krav i mitten på 70 talet .Bävernylon eller någonting liknande har något svagt minne om inköpspriset 300 kr. Ialla fall dom var dyra därför struntade man att köpa blåställ var billigare.

Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

röjar kalle  
#384804 Sen om nån kommer i håg dom gröna huggarstövlarna från tretorn dom gick man också köpte själv när klämt tårna några gånger minns inte priset men var säkert dyra dom med.

Användarvisningsbild

Re: Oregons Huggarstövlar

anersimyra  
#384812
jannee skrev:Har ett par Jonsereds skyddsbyxor, mitten eller sent 70 tal.
Yttertyget är av bävernylon, de är gröna och fortfarande hela, bytt dragkedja i gylfen några ggr.
Mina byxor har klarat sig kanske beroende på att jag ALLTID har en overall över.

De har sågskydd en bit upp på låret om de är från mitten av sjuttio ? Sågskyddet är dessutom av ett tunnare dukliknande material som inte är särskilt svårt att såga igenom. En 560 tuggar lätt igenom de ca 20 tunna lagren, när de var nya vill säga.. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Oregons Huggarstövlar

anersimyra  
#384817
jannee skrev:De gamla skyddsbyxorna är tyngre än nya och bävernylonen blir kall mot huden (baksidan av byxorna), dessutom fick man köpa till hängslen.
De äldre var tyngre än dagens lättviktsmodeller då de äldre hade effektivare sågskydd. De rejäla sågbrallorna från t.e.x engelbert & strauss väger ungefär lika som de äldre blå med röda revärer från HVA.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

röjar kalle  
#384818 Jannes overall skulle man ha dom har skyddat byxorna i alla år tänk vad pengar man skulle ha sparat. :wink:

Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

Carlfritidshuggare  
#384820 Tack för alla svar. Just vad gäller sågskyddsbyxor tycks inte allt ha varit bättre förr. Bortsett från att de är slitstarka då. 300 spänn för 40 år sedan måste ju ha varit en smärre förmögenhet.

Användarvisningsbild

Re: Oregons Huggarstövlar

anersimyra  
#384827
Carlfritidshuggare skrev:Tack för alla svar. Just vad gäller sågskyddsbyxor tycks inte allt ha varit bättre förr. Bortsett från att de är slitstarka då. 300 spänn för 40 år sedan måste ju ha varit en smärre förmögenhet.
I jakt på lägre vikt tenderar dock sågskyddet att försämras har jag nyligen läst.. :???:

Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

tallen100  
#384837 Ja huggarna har blivit svagare, sågen ska vara lätt, kläderna får inte väga nått... tur att motorsågskortet kom så att inga behöver riskera att såga sej längre :wink:

Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

tallen100  
#384839
röjar kalle skrev:Jannes overall skulle man ha dom har skyddat byxorna i alla år tänk vad pengar man skulle ha sparat. :wink:

Han har nog fått sy på lappar på knäskålarna, så låga stubbar som han gör :wink:

Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

Ewol  
#384924 Klart att man inte ska toksåga i varken byxor eller skor, men jag vill mest läsa vad standarden säger.
Sen kan jag tycka att sågskydd klass 1 i byxor borde vara samma i sågskydd klass 1 skor, annars blir det ganska svårt missvisande.

Ingen av affärerna jag besökt har kunnat svara på vad det är för skydd, men alla säger att man inte ska kunna få en genomsågning om inte kedjan snurrar fortare än klassningen säger. :???:

Stövlarna tog jag med till butiken där jag köpte dom, fick gå till kassan å fick tillbaka pengarna.
Enligt dom så ska det finnas sågskyddsmaterial i mellan yttre och inre gummit, i dom jag hade vart det bara gummi/gummi, fanns inget sågskydd i mellan över huvud taget.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).