SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Test av Husqvarna 536LiPX med video

27 inlägg 31335 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Test av Husqvarna 536LiPX med video  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#384733 Nu i dagarna börjar Husqvarna skeppa ut sin nya batteridrivna kedjeröjsåg – Husqvarna 536 LiPX. Allt sedan vi började diskutera kedjeröjsågen på skogsforum så har vi haft koll på informationsflödet om sågen och nu har vi även fått möjligheten att testa den i skogen.

1459437997_536lipx-kedjerojsag.jpg


Nedan är alltså en kortare ”testrapport”, hur vi upplevde den och hur vi tyckte den fungerade i skogen. Vill du läsa uppsnacket så finns det i tråden Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg .

Som ni inbitna användare av kedjeröjsågar på skogsforum redan vurmat för så fortsätter även jag nu efter testerna med att lovorda kedjeröjsågen som produkt. Den har helt klart sitt område i skogen och jag skulle vilja kalla den för någon form av multisåg.
Den fungerar bra till lite grövre röjning, stamkvistning, städning, rensa rågångar och skogsbilvägars kanter. Men också till enklare gallring. En liten Allt-i-Allo nästan.

Lägg därtill den röda tråden i denna rapport – batteridrivet och vips har multisågen tagit ytterligare ett kliv i utvecklingen.

Ersätter denna såg en konventionell röjsåg med klinga?
Mitt svar blir nej, det gör den inte. Klingsågen är mycket effektivare i klen ungskogsröjning och det är av den enkla anledningen att den har klinga som effektivt sågar ner även klena stammar som står tätt (svepröjning bl a). Har stammarna dock blivit över ett par centimeter i diameter så fungerar det bra.
Men snackar vi mindre skogsområden med flera olika bestånd då fungerar kedjeröjsågen mycket bra. Enkelt uttryckt kan man börja dagen i en kant mot ex ett gärde och rensa denna från röjstammar och även grenar som hänger ut. Är det tätt med ex granungskog innanför så gör man enkelt hål i grenverken genom att använda den som en stamkvistningssåg och vips har man en korridor att börja i. Är det sedan lite mer storlek på beståndet som ska röjas så fungerar kedjeröjsågen riktigt bra. När man är klar kan man ge sig på en gallrings- eller slutavverkningsskog. Stamkvista för bättre sikt, kanske helt rensa någon frodvuxen gran från grenar långt ner på stammen så att skördaren fäller den samma utan problem (om avverkning är planerad). Sedan fungerar den ypperligt till underväxtröjning och skulle det vara så att du hittar någon undertryckt stam som innehåller ved så kan du fälla den och sedan kvista och aptera den med kedjeröjsågen. Det samma gäller givetvis sk grov röjning. Många är vi som våndats när vi röjt ikull en björk med kanske två 3 meters bitar med fin ved, med kedjeröjsågen så kan man kvista en sådan när den ligger på backen och sedan aptera upp den i lämpliga bitar. Lägger veden i fin hög gör den inte däremot, men det kanske man kan leva med?

Ovanstående innefattas då i ordet ”multisåg” enligt mig. Man hittar liksom användningsområden allt eftersom som man betar igenom sig bestånd.

Batteri då, hur fungerar det?
Vi har testat både med Husqvarnas största ryggsäcksbatteri (Bli 940x) och med ett singelbatteri (Bli 150) som passar direkt i sågen. Tillräcklig kraft finns helt klart. Enda skillnaden mot bensin är att man ev får ändra körsätt lite. Detta har att göra med att elmotorn slås av av elektroniken om den belastas för hårt, då får man släppa gasen och ta omtag. Inget stort problem egentligen, man märker ganska snart vilken kraft man ska använda för att sågen ska skära optimalt. Sedan har den inte samma kraft som ex 535FBx, men det är inte långt undan och kraft finns alltså så det räcker, se videon nedan. Och en stor fördel är också att det blir tyst mellan kapen – mindre stress samt att man inte får kraftförluster i överföringar eller växellådor, denna har ju drivhjulet till sågkedjan direktmonterat på elmotorns axel framme vid sågsvärdet.

Batteritiden skiljer så klart stort mellan de olika batterierna. Det stora ryggsäcksbatteriet fick jag inte att ta slut på en heldag i skogen. Då ska nämnas att jag inte är proffs och har inte samma kapacitet som ni som jobbar professionellt, men jag tror att ett ryggbatteri kan hålla en hel arbetsdag även för professionella. Singelbatteriet räcker för kortare turer, snackar vi någon form av ”vanligt” skogsägartempo så kan det räcka upp till 3 timmar i skogen.

Är inte ryggbatteriet tungt?
Förhållandevis ja, det största som vi testat väger en del, knappt 8 kg för Bli940X inkl sele. Men selen hjälper till bra och rätt inställd var det inga problem att köra en heldag med detta batteri. Då ska även nämnas att jag inte (längre) :wink: är topptränad.
Värt att notera är vikten i paritet eller under Husqvarnas 535FBx, alltså den konventionella kedjeröjsågen.

Sågar gör den via ett 10” konventionellt sågsvärd av pixeltyp med 1,3mm spårbredd och till detta en tillhörande 3/8 mini sågkedja. På testsågen satt ett 12” svärd och förutom att välja mellan 10 alt 12” svärd kan man också välja 1/4” kedja. Den minsta kvarttumskedjan kan faktiskt vara att föredra i vissa lägen. Jag testade aldrig denna, men i vissa röjningar och vid stamkvisning kan 3/8 kännas väl aggressiv.
Kedjehopp? Nej, inga kedjehopp på testen. Lite konstigt egentligen för kedjan borde kunna hoppa, speciellt i mycket klen röjning. Men inför varje test så spände vi kedjan och det kan nog vara receptet för att närapå eliminera att kedjan hoppar.
För dem som lider av kedjehopp kommer dock Husqvarna lagomt till lanseringen med ett helt nytt specialanpassat svärd för just dessa kedjeröjare. Det finns egentligen inte mer information eller bilder på dessa än men vi kan lägga upp detta i denna tråd när det kommer.

Eftersom det är svärd och kedja så krävs sågkedjesmörjning och tanken till denna sitter integrerad vid motorn framme vid svärdsinfästningen. Här finns en av de få nackdelarna enligt mig. Det går inte att bygga denna tank stor och man måste ha med sig en flaska med sågkedjeolja och fylla på kanske någon gång varje dryg timma. Ingen stor grej, men med tanke på batteriets kapacitet och att det är tyst mellan kapen så är detta det enda som gör att man måste göra ett tekniskt avbrott, annars är det ju bara att köra.

Såghuvudet kan ställas in i två lägen med hjälp av en insexnyckel. Det är antingen röjläge eller stamkvistningsläge. Värt att notera är att man enkelt vrider hela sågen och gasar med tummen om man stamkvistar på några ställen men röjer på de flesta. Vid testerna kom en önskan om att gashandtaget skulle vara löst monterat på sin egen axel och därmed vridas med när man byter riktning på svärdet, då hade man kunnat skifta riktning hur som helst. Men det är inte heller något stort problem.
En önskan vore att få ett enklare fack för en 1-liters oljedunk i selen. På så vis är den alltid med och enkelt att fylla på vid behov.

Sågen kan bäras runt med händerna med det lilla batteriet i sågen alt köras med ryggsäcksbatteri och då också avlastas via en gummistropp som fästs i selen för ryggsäcksbatteriet. På riggröret sitter ett fäste för stroppen som kan justeras för att få rätt avvägning på sågen.

1459437998_536lipx-batterisag.jpg


Som nämnts så ingår 536 LiPX i Husqvarnas batteriserie. Har man redan batteri så räcker det alltså med att köpa själva sågen. Har man inte batteri så måste man investera i ett sådant första gången. Batterier av Litiumjon-typ (Li-Ion) är förhållandevis dyra i inköp. Fördelen med dem är att de rätt underhållna håller länge och presterar på topp under denna tid, en annan fördel är att de är billiga i drift när de väl köpts in. Här har vi till viss del ett teknikskifte på gång som gör att man får tänka om även vid inköp. Ibland görs liknelsen vid att man måste köpa batterimaskinens förbrukning av bränsle en gång och det är när man köper batteriet.

Vi som testkört 536LiPX har diskuterat detta och vi enas nog om att för den enskilde skogsägaren så är nog ett eller ett par små batterier alt den mindre ryggsäcken en lagom och förnuftig investering. För skogsägaren som röjer mycket och länge samt för entreprenörer som jobbar mycket med objekt denna såg kan passa i så är det det stora ryggbatteriet som gäller. Högst troligt är då att man kan jobba en arbetsdag utan att batteriet tar slut och sedan ladda det efter arbetsdagens slut.

Nedan kan du se video från testkörningen, hoppas att denna bidrar som ett bra komplement till texten ovan. Det är på sin plats också att nämna att videon innehåller ett klipp där undertecknad röjer utan hjälm. Det är givetvis inte tillrådigt i denna typ av bestånd. En blunder kort och gott men jag valde ändå att ta med det. Dels ger det ytterligare klipp på sågen i arbete och dels hoppas jag det lägger fokus på det faktum att det är fruktansvärt lätt att gå ut i skogen i lågskor och jeans och bara börja köra med dessa sågar. De låter inte mycket och de behöver ej startas på konventionellt sätt. Men säkerheten ska man absolut inte tumma på ändå! Det samma gäller ljudnivån, jag säger i videon att man inte behöver hörselskydd. Husqvarna som tillverkar sågen kungör att hörselskydd ska användas. Denna såg är en proffssåg med hög prestanda som kan orsaka stor skada vid fel användning eller vid olycka.

Länk till 535LiPX: http://www.husqvarna.com/se/products/ba ... s/536lipx/





   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Test av Husqvarna 536LiPX med video

bgl  
#384744 Jag är jävig då jag kör Stihl!
1/ Hörselskydd behövs, enligt tillverkaren 101dB
2/ Finns det ingen skarv mellan handtag och såghuvud? Hur gör man då vid fastkörning?
3/ Visir behövs, man får ibland riktig spånsprut i ansiktet. Dessutom går man så snabbt i hyggesrensning att risken för att torra grenar skrapar i ansiktet är stor.

Användarvisningsbild

Re: Test av Husqvarna 536LiPX med video

Fredrik Reuter  
#384748 Hej!
1. Jepp, det behövs enligt tillverkaren, jag har skrivit det ovan och lagt till en infobubbla om det i videon innan jag publicerade. Tyvärr vart jag nog felunderrättad här.

2. Nej, inte vad jag vet. Hur menar du att det underlättar vid fastkörning?

3. Jag säger inte emot dig, dock lägst riktiga skyddsglasögon om objektet tillåter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Test av Husqvarna 536LiPX med video

bgl  
#384755 Med bensinmotor i andra änden blir belastningen på rör och svärd misstänkt stor om man går fast och måste släppa helt. Med bara främre delen av Stihlen kvar i sågsnittet blir det också lättare att lirka sig löst. Det är möjligt att Huskyn " tål" att hänga kvar, åtminstone om man tar bort eventuellt litet batteri. I grövre andraröjning kan det bli lätt att fastna i konstiga lägen när man måste kapa en andra gång för att få ner stammarna. Risken med grövre röjstammar som hänger sig och lämnas kvar blir stor, både för röjaren själv och andra andra som går i skogen.

Avatar Fallback

Re: Test av Husqvarna 536LiPX med video

Bengt.Svensson  
#384766 Mycket bra initiativ, jag har sneglat på just denna såg och det är superbra att se lite hur den funkar i verkligen

Användarvisningsbild

Re: Test av Husqvarna 536LiPX med video

totte  
#384782
Fredrik Reuter skrev:1. Jepp, det behövs enligt tillverkaren, jag har skrivit det ovan och lagt till en infobubbla om det i videon innan jag publicerade. Tyvärr vart jag nog felunderrättad här.


Det spelar ingen roll vad tillverkare säger eller inte. Alla kedjesågar är skadliga för hörseln, oavsett drivning. Jag har tjatat om det tidigare, jag tjatar igen: Det är det högfrekventa ljudet från kedjan som är det farligaste ljudet från alla kedjesågar.

ANVÄND ALLTID HÖRSELSKYDD MED KEDJESÅG OAVSETT HUR DEN DRIVS.

Avatar Fallback

Re: Test av Husqvarna 536LiPX med video

axwell  
#384805 Kan bara instämma i tjatet, å hör sen (också !) :!:

totte skrev:ANVÄND ALLTID HÖRSELSKYDD MED KEDJESÅG OAVSETT HUR DEN DRIVS.

Fet stil = anbefalles.

Avatar Fallback

Re: Test av Husqvarna 536LiPX med video

550  
#384833 Tyckte det var ett obehagligt ljud från kedjan i filmen. Jag tror inte man tänker på det lika mycket i verkligheten, så det gäller att tänka på tottes råd.

Edit: Tack för testet Fredrik, mycket trevligt. Är det ett handtag längst bak vid batteriet som är gjort för stamkvistning? Man verkar nå minst en meter högre än med motorsåg, och säkrare än när man håller det över huvudet (har hört att "folk" gör det :wink:).

Användarvisningsbild

Re: Test av Husqvarna 536LiPX med video

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384852 Hörselskydd är ju ett måste när batterisågar och batteritrimrar används. En bra hjälm rekommenderas om träden är över 2 meter.

Hur är den att aptera och kvista med? Har testat HVA 535 FBx och konstaterat att den är ingen höjdare att kvista och kapa liggande stammar. (Att kapa ner fasthängande röjstammar fungerar dock rätt hyffsat med HVA 535 FBx).

@Fredrik Reuter! Anser du att HVA 536 LiPX helt kan ersätta HVA 535 FBx, eller har de lite olika nischer?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Test av Husqvarna 536LiPX med video

Hema  
#384867 Kan inte förstå varför svärdet inte är tiltbart, så man kan få liknande vinkel som med röjsåg. Vore enklare vid marknära kapningar bland annat.

Vad finns det för skydd mot flygande kedja (om den skulle gå av)?

Är det ett eget bärrep som du har satt fast sågen i?

Vad gör man om man klantar sig och klämmer fast sågen i en större gren på lite högre höjd? Kanske bara får skylla sig själv. Eller bara fälla och hoppas grejerna håller? :???:

Har du hört något från HVA varför de i Sverige inte lanserar 536LiP4:an?
http://www.husqvarna.com/no/products/battery-series/husqvarna-battery-series/ Norge har bättre utbud och fortfarande bättre pris.

Undra om 536LiP4:an kan vara lite än 536LiPX:
Bild

Bild

Vet inte vad 4m räckvidd säger, om det baserar på användaren eller bara redskapet. För att kunna använda den till att rensa skogsvägar för frihöjd, så krävs väl 4,30m? Ska man gå i skogen passar väl LiPX:n bäst,men för att kunna ta högre så blir den kanske lite kort. LiPX:n med extrarör kanske skulle kunna vara något. LiPT5:an med ett helt kilo extra känns fel. LiP4:an kanske blir för lång i skogen och för kort på vägen? (Det är lite bristfälling information, men ska väl inte behöva söka efter någon pdf, för att få reda på redskapets längd?

Slutligen Fredrik, om HVA ska ha tillbaka sin prototyp, kommer du senare kunna tänka dig att köpa en?

Avatar Fallback

Re: Test av Husqvarna 536LiPX med video

Icegrip  
#384884 Riktigt bra video och utförlig beskrivning av produkten!

Jag trodde batteritid var ett problem, men det verkar ju vara löst. Så kanske får man utöka röjningsflottan med en elsåg framöver.

Avatar Fallback

Re: Test av Husqvarna 536LiPX med video

jörgent  
#384887 Du skriver: "Singelbatteriet räcker för kortare turer, snackar vi någon form av ”vanligt” skogsägartempo så kan det räcka upp till 3 timmar i skogen."

Skriver du så efter att ha testat???
Har 3 års erfarenhet av batterisågen 536 LiPX och 150-batteri och kör man med det ska man inte räkna med längre batteritid än max 45-60 min, kvistar man lite grövre är det ibland kortare.
Så min tro - utan at veta hur det är med kedjeröjsågen som dock inte borde skilje sig så enormt från vanliga sågen - är att man behöver 2 batterier OCH möjlighet att ladda i skogen om man ska jobba nån längre stund.
men jag kan ha fel förstås - kommer be lokala ÅF att få låna hem en o testa

Användarvisningsbild

Re: Test av Husqvarna 536LiPX med video

Fredrik Reuter  
#384907
bgl skrev:Med bensinmotor i andra änden blir belastningen på rör och svärd misstänkt stor om man går fast och måste släppa helt. Med bara främre delen av Stihlen kvar i sågsnittet blir det också lättare att lirka sig löst. Det är möjligt att Huskyn " tål" att hänga kvar, åtminstone om man tar bort eventuellt litet batteri. I grövre andraröjning kan det bli lätt att fastna i konstiga lägen när man måste kapa en andra gång för att få ner stammarna. Risken med grövre röjstammar som hänger sig och lämnas kvar blir stor, både för röjaren själv och andra andra som går i skogen.


Hej,
Jag kan inte uttala mig om detta eftersom jag inte körde fast någon gång med sågen, eller jag testade att såga ner en i röjningstermer grövre tall (kanske 0,08 fub) och den hängde sig på väg ner, när jag sågade av gångjärnet så fastnade sågen en gång men jag ryckte till och då släppte det. Kan nog tänkas att om man sätter sig fast ordentligt så måste man tänka sig för så man inte förstör något.

totte skrev:ANVÄND ALLTID HÖRSELSKYDD MED KEDJESÅG OAVSETT HUR DEN DRIVS.

550 skrev:Tyckte det var ett obehagligt ljud från kedjan i filmen. Jag tror inte man tänker på det lika mycket i verkligheten, så det gäller att tänka på tottes råd.


Ja, Husqvarna tog också upp de högfrekventa ljuden som exempel till att de anger att hörselskydd ska användas. Jag reagerade också över ljudet när jag testade en batterisåg första gången - bensinmotorn har effektivt dolt detta skränande ljud genom åren.

Det är lite lömskt detta med högfrekventa ljud som kedjan avger, för i verkligheten så är faktiskt inte ljudet så störande (utan hörselskydd och enligt mig alltså), jämfört med en motorsåg om man prövat utan hörselskydd.

Kanske finns det hörselskydd som dämpar lite och precis så man inte riskerar skador på hörseln? Tänkte på om man vill ha lite runt-om-ljud mellan sågningarna.

Men, summa summarum - använd hörselskydd!

550 skrev:Edit: Tack för testet Fredrik, mycket trevligt. Är det ett handtag längst bak vid batteriet som är gjort för stamkvistning? Man verkar nå minst en meter högre än med motorsåg, och säkrare än när man håller det över huvudet (har hört att "folk" gör det :wink:).


Ja, som du ser i videon så fungerar det som handtag. Men enligt Husqvarna är det inte det utan ett stötskydd för batteri/elektronik. Vet inte riktigt hur man ska tolka det faktum att det är utformat som ett handtag, kanske att man själv som förare kan använda det som handtag vid högre stamkvistning men det är inte gjort för det. :wink:

Niking skrev:Hur är den att aptera och kvista med? Har testat HVA 535 FBx och konstaterat att den är ingen höjdare att kvista och kapa liggande stammar. (Att kapa ner fasthängande röjstammar fungerar dock rätt hyffsat med HVA 535 FBx).

Anser du att HVA 536 LiPX helt kan ersätta HVA 535 FBx, eller har de lite olika nischer?
/Niklas


Jag tycker den fungerar bra för det. Den hänger inte med en motorsåg men det faktum att man får en bra arbetsställning iom riggröret och det faktum att man kan aptera och kvista med en röjare gör det riktigt spännande tycker jag. Det var det jag försökte få fram i ordet "multisåg" i första texten. Jämför också det som skrivits om hur man använder Stihls KMR130 med stångsåg som bygger lite på samma arbetsläge.
Kvistning funkar den bra till, man får vrida handlederna och trixa lite. Vid aptering så får man arbeta fram en liten annorlunda teknik när man kapar grövre (säg över 15 cm diameter). Det är inte bara att gasa och trycka på utan man får hitta en bra ansättning och låta kedjan jobba i ett lagomt läge, då funkar det fint.

Jag vet inte om denna kan ersätta 535FBx, det är mycket svårt att uttala sig om då alla har sina egna infallsvinklar på hur man röjer, vilka bestånd osv osv.
Fakta är att denna inte riktigt når upp i samma "kraft" som 535FBx och som jag skrev i första inlägget så är det en lite annorlunda teknik att såga med denna batterisåg. Jag tror att om en erfaren 535-förare utan denna kunskap kastar sig över denna batterisåg och börjar tokröja så blir denne nog initialt besviken. Det jag menar är att batterisågen enligt mig kräver en lite annorlunda teknik och man måste ta sig tid och växla om till denna tror jag. Inga stora grejer egentligen men det gäller att veta om batterisågens begränsningar.

Hema skrev:Kan inte förstå varför svärdet inte är tiltbart, så man kan få liknande vinkel som med röjsåg. Vore enklare vid marknära kapningar bland annat.

Vad finns det för skydd mot flygande kedja (om den skulle gå av)?

Är det ett eget bärrep som du har satt fast sågen i?

Vad gör man om man klantar sig och klämmer fast sågen i en större gren på lite högre höjd? Kanske bara får skylla sig själv. Eller bara fälla och hoppas grejerna håller? :???:

Har du hört något från HVA varför de i Sverige inte lanserar 536LiP4:an?
Norge har bättre utbud och fortfarande bättre pris.

Undra om 536LiP4:an kan vara lite än 536LiPX:

Vet inte vad 4m räckvidd säger, om det baserar på användaren eller bara redskapet. För att kunna använda den till att rensa skogsvägar för frihöjd, så krävs väl 4,30m? Ska man gå i skogen passar väl LiPX:n bäst,men för att kunna ta högre så blir den kanske lite kort. LiPX:n med extrarör kanske skulle kunna vara något. LiPT5:an med ett helt kilo extra känns fel. LiP4:an kanske blir för lång i skogen och för kort på vägen? (Det är lite bristfälling information, men ska väl inte behöva söka efter någon pdf, för att få reda på redskapets längd?

Slutligen Fredrik, om HVA ska ha tillbaka sin prototyp, kommer du senare kunna tänka dig att köpa en?


Ang vinkel så ställde jag mig samma fråga. Men när man väl är igång så fungerar det bra med rakt svärd tycker jag. Vinkeln för mig som är 1,86 cm blev inte så stor och man behöver inte bara rädd att man kapar vassa stubbar. Husqvarna kan ha valt bort detta av den anledningen att det blir mer vikt och ytterligare saker som kan krångla?

Skydd vid flygande kedja har jag dålig koll på, vi får gräva i detta. Gissar dock att detta är något som ingenjörerna tänkt på.

Det är inte eget bärrep utan den tillsats som Husqvarna kommer skicka med sågen om man har ryggsäcksbatteri. Den avlastar vikten och samtidigt kan man temporärt dra iväg sågen från kroppen och nå något man vill såga på längre och snöret flexar med.
Infästningen på riggröret är justerbart så man får sågen i balans och kan släppa den så den hänger om man vill det.

Om man klantar sig så får man rycka till och hoppas det håller. Jag gjorde det på testen och det höll för mina ryck, men det är klart, man får använda sitt förnuft.

Ang 536LiP4 så vet jag inte varför den inte lanserats i Sverige. Jag frågade om LiPT5 kunde vara något i skogen men Husvqvarna själva rekommenderar inte det, troligtvis har det delvis med vikten att göra som du skriver.
Jag kan kolla och återkomma!

Prototypen är redan tillbaka hos Husqvarna! :grin:
Det var flera saker på den som ändrats på de nya som snart börjar säljas och jag gissar att Husqvarna inte vill ha denna ute på fält då. En sak som jag missat ovan är att grenkroken på prototypen är väl kort och inte heller konvex. Det ska vara ändrat på de serietillverkade och genom det så får man bättre tag och båda håll när man vill stöta bort stammar.
Sedan är det nya svärdet som kommer intressant. Jag har fått lite info om det och det kan nog ändra lite på funktionen också.

Denna såg passade mig bra. Min far som också testat den, hade nog gärna behållit prototypen. Han gillade att det gick att göra så mycket med sågen och arbetsställningen vid klenare gallring eller upparbetning av grövre röjstammar. Det kan jag förstå, knän och höfter är inte lika uthålliga och böjbara när man når pensionsålder. Så ja, detta är något som vi båda kan tänka oss investera i. Han gillade också det faktum att det gick att ha den i trädgården också, beskära träd och buskar.

Sedan har jag full förståelse för att denna såg inte passar alla, vill man ha lite mer kraft så är 535FBx kraftigare, men jag gillar konceptet med batteri och det faktum att det går att göra såpass mycket olika åtgärder med denna.

jörgent skrev:Du skriver: "Singelbatteriet räcker för kortare turer, snackar vi någon form av ”vanligt” skogsägartempo så kan det räcka upp till 3 timmar i skogen."

Skriver du så efter att ha testat???
Har 3 års erfarenhet av batterisågen 536 LiPX och 150-batteri och kör man med det ska man inte räkna med längre batteritid än max 45-60 min, kvistar man lite grövre är det ibland kortare.
Så min tro - utan at veta hur det är med kedjeröjsågen som dock inte borde skilje sig så enormt från vanliga sågen - är att man behöver 2 batterier OCH möjlighet att ladda i skogen om man ska jobba nån längre stund.
men jag kan ha fel förstås - kommer be lokala ÅF att få låna hem en o testa


Jepp, jag har testat. Men samtidigt är det mycket vanskligt att gå och säga att det räcker si eller så långt. Men batterimotorsågen har mer effekt än denna så det borde göra att det räcker längre. Sedan beror det mycket på typ av objekt och typ av röjning. Här får jag säga att när jag testat detta så har det säkerligen INTE varit den mest krävande röjningen. Som sagt, mycket vanskligt att gå ut och lämna uppgifter på detta. Som du skriver - be ÅF ta hem en och testa så får du se hur det fungerar för dig.

En annan anledning till att batteriet kanske håller längre för just 536LiPX är att röjning och stamkvistning inte är lika påfrestande generellt som ex fällning, aptering och kvistning.
Sedan har jag inte svepröjt med denna, jag har alltså inte fullgasat och kört på som man gör med med en konventionell klingsåg. Det spelar garanterat in också, se ex slutet på videon där jag har monterat bröstkameran. Motorn går s.a.s enbart vid de olika kapen, det sparar batteri.

Ni som kör ex 535FBx får gärna kommentera vad ni tycker. Sedan hoppas jag verkligen att ni som kommer testa denna såg när den kommer ut också ger er syn på den här i tråden!

Tack för alla kommentarer hittills!

   TS
Avatar Fallback

Re: Test av Husqvarna 536LiPX med video

Hema  
#384916
jörgent skrev:Du skriver: "Singelbatteriet räcker för kortare turer, snackar vi någon form av ”vanligt” skogsägartempo så kan det räcka upp till 3 timmar i skogen."

Skriver du så efter att ha testat???
Har 3 års erfarenhet av batterisågen 536 LiPX och 150-batteri och kör man med det ska man inte räkna med längre batteritid än max 45-60 min, kvistar man lite grövre är det ibland kortare.
Så min tro - utan at veta hur det är med kedjeröjsågen som dock inte borde skilje sig så enormt från vanliga sågen - är att man behöver 2 batterier OCH möjlighet att ladda i skogen om man ska jobba nån längre stund.
men jag kan ha fel förstås - kommer be lokala ÅF att få låna hem en o testa

Hej. Jag vill inte ifrågasätta dig, men det är inte Bli110-batteriet (3Ah, som leverades ihop med alla maskiner) du har? Bli150 (4,2Ah), kom väl först för max ett år sedan?

Användarvisningsbild

Re: Test av Husqvarna 536LiPX med video

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384919 Tror att HVA's nya professionella batterimaskiner (536-serien) levereras med BLi 150 batterier (om de inte säljs som tool only förstås).
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 26 jan 2017, 00:54, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).