Skogsröjning

Fältflaska för Aspen?

40 inlägg 30303 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fältflaska för Aspen?

axwell  
#260767 Själv har jag sedan tidigare aluflaskor för spritkök, den här skulle också duga.
Priset avskräcker ju inte så då skulle jag nog ha köpt mer än 1 st.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluft ... ium-48132/

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Fältflaska för Aspen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260769
hpskog skrev:Oljedelen från en kombidunk !

Rätt!
Man skär bara bort det vassaste hörnet och gör hålet större så
det ryms en spännrem där, hänger i selen och kör på.
Med Stihl FS480 har man då med sig bensin så det räcker mellan matpauserna.

Avatar Fallback

Re: Fältflaska för Aspen?

bserv  
#261462 Har för mig jag sett ngn YouTube film på nätet där någon proffsröjare (från finland?) hade en specialflasta som jag tror satt fast på röjselen bak på ryggen. Någon som vet om det var ngt "hemhack" eller om dessa reservdunkar finns att köpa någonstans?

Avatar Fallback

Re: Fältflaska för Aspen?

jolo  
#261540
Palms skrev:
JensSkoog skrev:Om du ska ha plast så måste den vara gjort för bensin. Många plasttyper blir försämrade ganska snabbt om dom kommer i kontakt med bensin.


Det var just därför jag undrade om det skulle funka med plastflaska som inte är godkänd för bränsle, Aspen ska ju vara mindre aggressivt men ändå.
Men det löser sig nu när ni har tipsat om aluminiumflaskor, blir skitbra det där!

Hade inte en tanke på primus och sportaffärer innan :grin:

Hej
Jag var lite slarvig i mitt tidigare inlägg där jag skrev att jag använder 2 st fältflaskor,dessa är av lättmetal det som du bör göra är att byta ut packningarna i locket till något som klarar bensin, jag köpte o-ringar

Avatar Fallback

Re: Fältflaska för Aspen?

timber  
#384396 Använder en 1liters oljeflska i ryggväskan på selen, fungerar kanonbra. Har aldrig fått längre stråk än att jag kommit förbi bensindunken och kunnat fylla både såg och "reservtank"

Användarvisningsbild

Re: Fältflaska för Aspen?

Äboda  
#384405 Biltema har en vattenflaska som kan vara lämplig för ändamålet.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Kok-och-vatten/Sportflaska-aluminium-2000033786/

Avatar Fallback

Re: Fältflaska för Aspen?

macke  
#384408
hpskog skrev:Oljedelen från en kombidunk !

Funkar helt perfekt , kabinhake en repstump och knyter sen fast det i selen

Avatar Fallback

Re: Fältflaska för Aspen?

Hema  
#384416 Tror den här ska passa fint på sådana flaskor passar vanliga PET-flaskor med.
http://www.clasohlson.com/se/view/COProductController/quickView?productCode=34-9086

Användarvisningsbild

Re: Fältflaska för Aspen?

Göt  
#384502 Biltema har alkylatbensin i enlitersflaskor

Avatar Fallback

Re: Fältflaska för Aspen?

Hema  
Användarvisningsbild

Re: Fältflaska för Aspen?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384600 Kan uppdatera läget med att jag köpte Primus 1l aluminiumflaskor och det funkar perfekt, de är gjorda för bränslen så det finns ingen anledning att köpa vattenflaskor för det ändamålet. Aluminiumflaskor för vatten har visst en skyddande beläggning inuti, inte kul om den löses upp och börjar sätta igen munstycken och membran.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fältflaska för Aspen?

Göt  
#384628 har för mej att försvarets vattenflaska den gamla aluminiummodellen var konstruerad så att det inte skulle gå att ha sprit i dom skröna eller inte det vet jag inte har i alla fall inte testat.

Avatar Fallback

Re: Fältflaska för Aspen?

Robertberg  
#384634 Jag har haft en halvliters pet-flaska till bensinen sen ett år tillbaka. Kör inte varje helg men har iaf haft bensin (aspen) i den mest hela tiden.
Har inte märkt att flaskan påverkats. Eller nu har den iofs försvunnit helt då jag tappade den förra helgen..

Användarvisningsbild

Re: Fältflaska för Aspen?

Bumpkin  
#384696 Själv har jag haft en eller två halvliters plastflaskor för bromsvätska med bensin med mej. Dom har jag använt i 8 år nu och ofta har det stått bensin i dom hela året utan några problem.
Och sen en K-spritsflaska med olja. Har funderat länge på att göra nån form av hållare för att hänga dom i bältet, men det har inte blivit av. Funkar ändå.

Avatar Fallback

Re: Fältflaska för Aspen?

BM 35  
#414157 Själv har jag en 5liters dunk med påfyllnings pip fast tejpad på röjselen utan på den en vatten flaska,,har funkat för mig i 13 år,,bytt pip några gånger,,behöver inte fylla dunken full,,bara så pass det räcker passet ut ca 3 liter

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).