Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

47 inlägg 24504 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

macke  
#384096 Kan man inte montera kranmans stegmatare som florerar inågon annan tråd på bison.

Avatar Fallback

Re: Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

Hema  
#384195 Bensinmotor och stegmatare? Är det ekonomin som sätter käppar för någon större Bison som kör diesel? Sedan det där med vältningsrisken, så kolla upp med att vätskefylla hjulen vetja.

Avatar Fallback

Re: Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

Vilsten  
#384233
macke skrev:Kan man inte montera kranmans stegmatare som florerar inågon annan tråd på bison.

Fast då får man ingen kranspets monterad lösning...

Användarvisningsbild

Re: Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

barkspaden  
#384482 Har varit i kontakt med kranman, på 6000- serien kan man montera en ventil som skiftar över flödet drivningen. Då skulle man få 60 liter i minuten istället för 17 liter som kranen matades med. Men då fick man växla ventilen när man skulle köra igen. Kranen skulle orka med Naarva 23 om man inte nyttjade utskjutet.
Har begärt pris på en 6000x med lite utrustning. Man får som inga rabatter på listpriserna. Bara några tusen. :(

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

Vilsten  
#384485 Får du inte lite väl kort räckvidd om du inte utnyttjar utskjutet?

Användarvisningsbild

Re: Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

barkspaden  
#384486 3 m cirka, men hoppas det räcker då jag utgår ifrån att maskinen är smidig. I gallring bör man nå ett par träd åt gången innan man måste flytta sig. Eller tänker jag helt fel? Vore skönt att slippa hugga med såg och kvista

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

Hema  
#384489
barkspaden skrev:Har varit i kontakt med kranman, på 6000- serien kan man montera en ventil som skiftar över flödet drivningen. Då skulle man få 60 liter i minuten istället för 17 liter som kranen matades med. Men då fick man växla ventilen när man skulle köra igen. Kranen skulle orka med Naarva 23 om man inte nyttjade utskjutet.
Har begärt pris på en 6000x med lite utrustning. Man får som inga rabatter på listpriserna. Bara några tusen. :(

Du kör väl inte aggregatet exakt samtidigt som utskjutet? Eller handlar det om vikterförhållandet? Samt det är nog svårtprutat, då de säljer bra.

Förresten, vilken kran pratar vi om, för det är väl pro-kranen du tänkt?

Allmänt, så kan man ibland kan man pruta till sig utrustning eller service istf ett lägre pris.

Användarvisningsbild

Re: Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

barkspaden  
#384490 Det är pro- kranen. Det handlar om vikt, kranen orkar inte lyfta aggregatet på fullt utskjut. Sedan får man passa sig i början så man inte välter vagnen innan man fått i lite last. Jag tänkte skota och skörda i samma sväng. Och där det blir björk klippa ved direkt i säckar på vagnen

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

Hema  
#384492
barkspaden skrev:Det är pro- kranen. Det handlar om vikt, kranen orkar inte lyfta aggregatet på fullt utskjut. Sedan får man passa sig i början så man inte välter vagnen innan man fått i lite last. Jag tänkte skota och skörda i samma sväng. Och där det blir björk klippa ved direkt i säckar på vagnen

Okey.

Avatar Fallback

Re: Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

mrvimek  
#384522 De lät som jobbigt att göra så i en gallring om du ska kunna lasta samtidigt

Användarvisningsbild

Re: Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

Sidekicknicke  
#384588 Hej Jag tänker om kranen orkar stegmataren längst ut (utan utskjut), blir det inte problem att lyfta trädet och dra iväg det när det väl är kapat?

Användarvisningsbild

Re: Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

stegmaster  
#384606 Inte för att jag vil vara negativ, men jag tror tyvärr den kranen er alldeles för klen/svag.
Even om man drar av 50kg för gripen(tror knappt den lilla 0,08 gripen väger mer enn ca30kg), så blir det inte mycket kraft kvar.
Räknar man inn trädet/stockens vikt, så kommer det bli svårt even på 3m.
För kraner brukar inte va lika stärka helt i topp, var bommen kommer vara om du ska lyfta aggregatet lite från marken.
Tror nog minimum er att kranen borde lyfta aggregatet på full lengd.
Naarva själv rekommanderar en traktor eller grävmaskin på 5-,8t til detta aggregat, och dessa maskiner lyfter ju i en helt annan divisjon.
Själv skulle jag åtminstone frågat kranman finna fram en järnklump som väger ca 200kg och setta i gipen, så man kunne kolla lite hur kranen vil funka.

Citat:
Model S23C
Vikt 235 kg
Matningshastighet 0,45 m/s
Max. kapningsdiameter och tid 30 cm, 1 s
Erforderligt hydraultryck och oljeflöde 40-70 l / min, max 200 bar
Kvistningdsiameter 5-30 cm
Rekommenderad basmaskin traktor och grävmaskin på 5-8 ton

Avatar Fallback

Re: Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

macke  
#384626
Vilsten skrev:
macke skrev:Kan man inte montera kranmans stegmatare som florerar inågon annan tråd på bison.

Fast då får man ingen kranspets monterad lösning...

Nej det får man ju inte .

Användarvisningsbild

Re: Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

Seb macahan  
#384630
barkspaden skrev:Det är pro- kranen. Det handlar om vikt, kranen orkar inte lyfta aggregatet på fullt utskjut. Sedan får man passa sig i början så man inte välter vagnen innan man fått i lite last. Jag tänkte skota och skörda i samma sväng. Och där det blir björk klippa ved direkt i säckar på vagnen

Det är ju en fin tanke som jag med snuddat vid med mitt ekipage (traktor kran och Tapio) men hur ska du lasta av virket? Gripen på stegmataren/klippen är alldeles för osmidig att lasta virke med. funkar o flytta nån stock på marken som ligger fel, men that´s it enl. mig.
Min kran klarar i princip aggregatet på fullt utlägg plus 120kg. Skördaren jag hade klarade endast aggregatet på fullt utlägg inget mer. och det räcker enl. mig i gallring. Enda gången man behöver mer än aggregatet i lyftkraft är när man ska fälla lite grövre skog (än vad aggregatet är gjort för) men det gäller även skördarna. Det blir svårt o kompensera om man ser att det är på väg åt fel håll (mot dig).
När jag hade kran till ATV-vagn klarade denna 300kg på fullt utlägg. Vad är kranen specad till på en Bison 6000?
@Sundelius var ju nära denna drömlösning :wink: när han pratade om Malwa och stegmatare, Tack o lov har han så mycket fritid att han nu verkar fundera åt o släpa med sig en 6wd klump o såga manuellt. Det är ju mysigt o såga manuellt så visst :wink: :lol: :lol:
Hoppas du har överseende Sundelius över dryga Seb......

Användarvisningsbild

Re: Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

stegmaster  
#384644
Seb macahan skrev: Vad är kranen specad till på en Bison 6000?
.

120kg på full lengd(visserligen inkl. en grip på ca 30kg)4,6m.
300kg på 3m.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).