Öppna kategorin

Identifiera en gammal gastub

20 inlägg 11640 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Identifiera en gammal gastub

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384272 I helgen grävde jag upp ett "fynd" i form av en gammal gastub. Frågan är då vad det kan vara för typ av glastub och således vilka som är skyldiga att ta emot denna gastub för destruktion. Bifogar lite bilder.

Dekalerna är dessvärre oläsliga, med det står NAP på kranen. Är det någon som har något tips på vilken märke och vilken typ, så är jag idel öra.
/Niklas



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Identifiera en gammal gastub

jannee  
#384276 Är det inte en gammal acetylentub?

Användarvisningsbild

Re: Identifiera en gammal gastub

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384277 Högst möjligt. Av vilket märke i så fall?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Identifiera en gammal gastub

anersimyra  
#384279 På gamla luftflaskor sågar jag bort kranen och lämnar till återvinningen. 🧠

Avatar Fallback

Re: Identifiera en gammal gastub

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384284 Är det gas kvar och den börjar läcka så kan det nog smälla präktigt. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Identifiera en gammal gastub

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384288 Jag öppnade kranen försiktigt och lät kvarvarande gas läcka ut. Luktade i början, men inte sedan. Det är alltså rätt välventilerat där.

Men man borde alltså försöka skruva bort kranen från flaskan och sedan lämnat till metallåtervinningen?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Identifiera en gammal gastub

Hema  
#384290 Kanske kan finnas värde för samlare? Gamla mackgrejer kan ju gå rätt dyrt.

Användarvisningsbild

Re: Identifiera en gammal gastub

anersimyra  
#384295
Niking skrev:Jag öppnade kranen försiktigt och lät kvarvarande gas läcka ut. Luktade i början, men inte sedan. Det är alltså rätt välventilerat där.

Men man borde alltså försöka skruva bort kranen från flaskan och sedan lämnat till metallåtervinningen?
/Niklas

En tömd flaska är helt ofarlig i metallåtervinningen. Dock nekas man ibland trots tömd flaska. Men med avsågad kran borde inte den mest rigida " räddharen " neka dig att lämna den till återvinning.

Användarvisningsbild

Re: Identifiera en gammal gastub

anersimyra  
#384296 Jag skriver avsågad kran då demontering av kranen som troligen har momentdragen lillkonisk gänga är minst sagt svårt utan rätt utrustning.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Identifiera en gammal gastub

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384302
Hema skrev:Kanske kan finnas värde för samlare? Gamla mackgrejer kan ju gå rätt dyrt.


Vad bjuder du? ;-)
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Identifiera en gammal gastub

Hema  
#384319
Niking skrev:
Hema skrev:Kanske kan finnas värde för samlare? Gamla mackgrejer kan ju gå rätt dyrt.


Vad bjuder du? ;-)
/Niklas

Haha säger bara, men tycker dock det är lite intressant med sexkantstav i botten.

Avatar Fallback

Re: Identifiera en gammal gastub

Brorsan  
#384326 kan det inte vara en tryckaccumulator till en gammal tegplog ?

Avatar Fallback

Re: Identifiera en gammal gastub

mooos73  
#384327 Det duger inte att bara skruva/kapa bort kranen. Beroende på vad det är för gas (vissa sorter är tyngre än luft) kan det finnas gas kvar i tuben. När denna sedan hamnar i en fraggmenteringsanläggning kan det bli en jävla smäll.
Tuben ska vara öppen i båda ändar för att luft fritt ska kunna cirkulera igenom.
Man ska dock passa sig att öppna tuber då man är osäker på innehållet då vissa gaser kan kväva en människa vid otillräcklig ventilation.
Även kapning är förenat med vissa risker då det kan smälla vid gnistbildning.
Många skrotar vägrar hantera slutna tryckkärl så det gäller att fråga runt på skrotar/återvinningar för att hitta någon som nappar och vara reda att betala en slant för att bli av med dem.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Identifiera en gammal gastub

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384336
Brorsan skrev:kan det inte vara en tryckaccumulator till en gammal tegplog ?


Var dessa utrustade med manometrar och kran?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Identifiera en gammal gastub

Brorsan  
#384365 Ja överum har jag för mej
Olle

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).