Små skogsmaskiner och övriga maskiner

processormyran

9 inlägg 6056 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

processormyran

sandanders  
#363732 Det fantastiska är att det är en fungerande processor med endast 18 hk , förklaringen är att den klipper an , en kedjesåg kräver mer flöde



   TS
Avatar Fallback

Re: processormyran

Hema  
#363735 Det här var intressant, du får gärna skriva mer och posta bilder och än bättre filmer om det kunde gå.
Iom att ni har kvar maskinen efter alla dessa år så måste den vara hyggligt bra kan man tänka?

Är lite insnöad i mindre maskiner utan eg. kunna så mycket om dem.

Användarvisningsbild

Re: processormyran

sandanders  
#363742 jag får ta mer bilder och filmer, maskinen har stått mycket stilla, då den har varit trasig och det inte funnits tid att laga. idag är det bara historia om den maskinutveckling som var på 80 talet för att få ner avverkningskostnaderna, då skogsarbetarförbundet krävde månadslön istället för rent accord,

   TS
Användarvisningsbild

Re: processormyran

Fredrik Reuter  
#363794 Hej,
Mycket häftig, tack för tråden!
Passar på att länka till andra trådar om myran i olika skepnader, kan vara bra för den som är intresserad.
Sedan tror jag @atk har en klippmyra också, i alla fall hade.

MYRAN.

Söker en gammal maskin från televerket!

Mera Myra

Bukawi

Användarvisningsbild

Re: processormyran

Rasken  
#363798 Åååå så kul, vill veta mera.....

Hur fungerar den, vad var tanken och hur användes den?

Så nyfiken!

Användarvisningsbild

Re: processormyran

sandanders  
#364055 den fungerar som de större processorerna typ rottne, detta var ett utvecklings projekt av klippmyre tillverkaren som sedan las ner eftersom engreppsskördaren var effektivare ( tror jag ) tänkt att användas i gallringar

   TS
Avatar Fallback

Re: processormyran

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379850 Nej, jag har ingen klippmyra, tyvärr! Men jag har kört vanlig klippmyra i min ungdom.

Användarvisningsbild

Re: processormyran

Joel D  
#384261 Ser att du sandanders nämner att den har en motoreffekt på 18 hk. Stämmer det? Har nämligen läst en broschyr om klippmyran där det står att den har en motor på 24 hk (dvs 18 kW). Tänkte om du blandat ihop siffrorna eller om maskinerna har olika motorer i sig?

Förövrigt en spännande maskin och om jag lyckas med det kan jag försöka lägga ut ett reportage om företaget Hydrovåg/Bukawi som jag har skannat in från tidningen skogen årsmodell 1983.

Användarvisningsbild

Re: processormyran

sandanders  
#389759 Har inga fakta ,bara minnen vad som sagts för för ca 30 år sen. Det sitter en Slanzi motor i min Klippmra. Senare modeller tror jag har Lombardini motor.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).