Skogsmiljö och Trädlära

Kolbottnar

5 inlägg 2295 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kolbottnar

slatteryd  
#383684 Jag har ett 70 tal registrerade forn och kulturlämningar registrerade i fornsök på min fastighet.
De flesta av dessa är kolbottnar, dvs skador som visar att det tidigare har bedrivits skogsbruk på min fastighet. Är riktigt irriterad över alla synpunkter som skogsstyrelsen kommer med när jag anmäler avverkning där det finns kolbottnar.
Vet någon anledningen till att dessa tidigare skogsbruksskador är så värdefulla att bevara ?



   TS
Avatar Fallback

Re: Kolbottnar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383699 Någon har fått för sig det bara. Gränsen för när det räknas som kulturlämning är femtio år. Så i år blir körskadorna efter de första bruunetterna kulturminnen om de finns kvar någonstans. De yngsta kolbottnarna är inte så mycket äldre än så.

Avatar Fallback

Re: Kolbottnar

Chuck Norris  
#383709 Ja just kolbottnarna är ju löjligt, de finns överallt. Har ingenting med natur och kultur att göra. Jag visar dem ingen hänsyn överhuvudtaget.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Kolbottnar

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383714 Jag har en kolbotten med resterna av en koja bredvid. Där satt farsan o vakade 12-13 år gammal. Den kommer jag nog vara lite rädd om.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Kolbottnar

isteskog  
#383728 På en del kolbottnar driver jag upp skog som vanligt. Vissa spar jag som djurgömmor. Men låter bli att köra med maskiner i själva kolarringen och absolut inte över resterna av en kolkoja.
Har ca 15 kolbottnar på min mark.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).