Bilar

Förstärkta däck?

33 inlägg 20590 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förstärkta däck?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382288 Slits c-däck mindre än vanliga?
Eller är det bara stommen som är kraftigare?

Känns som att vanliga däck slits så fort nuförtiden...



   TS
Användarvisningsbild

Re: Förstärkta däck?

Rasken  
#382290 Jag upplever att C-däck slits mindre därför att sidorna, stommen orkar hålla upp däcket, dvs hålla formen på däcket. Det slits då mer normalt än ett vanligt däck som inte håller formen vid höga vikter.

Jag tycker att vanliga däck även C-däck är väldigt sköra. Finns väldigt lite gummi, mönster i slit ytan. Kör väldigt mycket på steniga grusvägar. Jag köper Insa Turbo TM+S244 CAZADOR 195/70 R15 104/102R på min Caddy.

Visst är inget att köra på asfalt med, men i skogen är de bra. Tycker att det finns väldigt lite utbud för sådana däck för vanliga personbils storlek. Så är det någon här som kan tipsa om någon som säljer grövre däck med fler varianter och mönster så vore det kanon.

Rasken

Användarvisningsbild

Re: Förstärkta däck?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382292 Är du nöjd med de däcken annars?

Jag har samma dilemma, enda nackdelen sen jag bytte ner mig från pickup till skåpbil är att det inte finns vettiga däck för grusväg. Sen får de gärna hålla några tusen mil också.

Har 195/65-15 på min Transit Connect nu och tänkte köpa lite högre nu, antar att din Caddy hade samma, märktes det nån skillnad i praktiken när du gick upp ett steg i profilen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förstärkta däck?

Rasken  
#382295 Jag har höjt min caddy med förstärkta bladfjädringar bak. När jag gick upp några steg i däck så blir det tyvärr mot satt effekt mot vad jag vill ha. Med större däck går ju bilen snabbare på växlarna. Jag skulle ju vilja att bilen gick saktare, men man kan inte få allt. Det finns dock gott om plats i hjulhusen på caddy.

Jag sliter ut ett par däck under en säsong, kör väl 2000 mil ungefär på dessa däck. Men man skall veta att om man kör asfallt så slits de mycket fortare än vanliga. Jag bryr mig inte riktigt om kostnaden för att de slits fort eller att de är dyra i inköp. En punktering ute i skogen eller en fastkörning, blir ju så otroligt mycket dyrare i allafall.

Rasken

Användarvisningsbild

Re: Förstärkta däck?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382297 Jag skulle behöva lite mer markfrigång fram, men det har funkat bra i två år redan så bara man kör som folk så funkar det. VAG-bilar är dock jäkligt låga, oavsett modell, en Octavia 4x4 är lägre än min skåpis.
Kollat lite nu och det finns ju en del c-däck som ser ut att ha ok mönster för både grusväg och asfalt.

http://www.dack365.se/hitta-produkt/dac ... -g26/29241

De här är med 80-profil, lite väl höga:
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... p=R-287948

http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... p=R-255261

Får åka o kolla vad däcknasaren på byn kan ta hem, verkar vettigt att satsa på c-däck iaf.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förstärkta däck?

Tjita1  
#382316 Kan väl kanske helt kort nämna att det inte är tillåtet att montera däck som avviker mer än 5% i rullomkrets mot de som anges i registreringsbeviset. Inte för att jag nånsin hört talas om att nån åkt dit för det, men ändå.

I övrigt tänker jag följa tråden med intresse. Jag gillar att åka grusväg.. ;)

Användarvisningsbild

Re: Förstärkta däck?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382422 Ja så är det, men större hjul och antal extraljus är lite fri marknad. Men reglerna är Max 5%.
Hastighetsmätaren visar ofta 8-10% för mycket så om man håller sig på rätt sida om felvisningen så är det nog lugnt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förstärkta däck?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383602 Har åkt runt till olika däcknasare och alla var mer eller mindre tveksamma till att ha c-däck på en såpass lätt bil. De var inte heller van med att folk frågar efter högre profil, brukar vara tvärtom :lol:

Det jag fick fram var iaf att det bör fungera ungefär som jag har tänkt, c-däcken är tåligare mot skärskador och har lite tjockare stomme så vassa småstenar tar sig inte igenom lika lätt som på ett däck med låg lastindex. Dock trodde de att det skulle bli stötigt, men komfort är inte prio 1 så jag provar ändå!
Funderar på att testa med Falken, tror den hette r 51, mest pga att det är vad min lokala däckhandlare hade att erbjuda och jag vill främja de små handlarna. Den har även lite gammaldags mönster, det tror jag är bra på gammaldags vägar = grusväg :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Förstärkta däck?

Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383988 Bmw har använt RFT däck under en längre tid. De har väl dubbel bärighet i sidan och går att köra med även vid smygpunktering. Men fjädringen försvinner ju delvis och det blir stötigare.

Användarvisningsbild

Re: Förstärkta däck?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387156 Nu har jag fått på mina Falken R51, kan inte säga att jag märker någon som helst skillnad i komfort mot de gamla däcken, det är ju en skåpbil med bladfjädring så på en bil som faktiskt har någon form av komfort från början så kan det kanske märkas skillnad...

Är hur nöjd som helst, de är 20mm högre än originaldäcken så jag fick 10mm extra markfrigång på köpet och nu visar hastighetsmätaren mer exakt också :-BD
Fick som sagt leta lite innan jag hittade däck med vettigt mönster, de här ser ut att funkar bra på grusvägar. Uppdaterar läget under sommaren.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förstärkta däck?

HenkeV  
#498087
Mettämies skrev:Nu har jag fått på mina Falken R51, kan inte säga att jag märker någon som helst skillnad i komfort mot de gamla däcken, det är ju en skåpbil med bladfjädring så på en bil som faktiskt har någon form av komfort från början så kan det kanske märkas skillnad...

Är hur nöjd som helst, de är 20mm högre än originaldäcken så jag fick 10mm extra markfrigång på köpet och nu visar hastighetsmätaren mer exakt också :-BD
Fick som sagt leta lite innan jag hittade däck med vettigt mönster, de här ser ut att funkar bra på grusvägar. Uppdaterar läget under sommaren.


Är du nöjd med däcken? Behöver däck med mer mönster till min Caddy, och dessa ser intressanta ut.

//Henrik

Användarvisningsbild

Re: Förstärkta däck?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499921 Jag har inte kvar bilen men hann köra ca 1200 mil med de däcken och var grymt nöjd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förstärkta däck?

HenkeV  
#499927 Tack för svar. Får se vad jag hittar på till sommaren.

Avatar Fallback

Re: Förstärkta däck?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499964 Michelin latitude cross är då dom bästa däcken jag haft på amaroken, värt kolla om dom finns till mindre bilar, jag fick ut tre säsonger utan punka men nu blir det nya igen till sommaren,
Pendlar 12-20 mil om dagen mestadels grusvägar

https://www.mobilemech.se//cgi-bin/rsho ... 24173536:s

Användarvisningsbild

Re: Förstärkta däck?

HenkeV  
#499973 Verkar tyvärr inte finnas i min dimension, men dom såg riktigt fina ut!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).