Socialt (mer om oss)

Ålder på medlemmar

556 inlägg 214534 visningar 146 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ålder på medlemmar

Erre  
#361862 Låter som ett bra upplägg du har @Mangan

Skulle gärna jobba 4 dagars veckor ute å en dag i skogen plus ev lördag eller söndag.

Vi får se hur det blir i framtiden. Om vi kan ta över fastigheten jag å min fru.
Då lär idéerna ta fart ordentligt för hur man ska få mer tid i skogen. :smile:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ålder på medlemmar

machonisti  
#361863
Mangan skrev:
Erre skrev: Enkla men funktionella och avbetalda maskiner som gör det dom ska. Okej om det går lite långsammare men vad gör väl det när man får forma skogen som man själv vill.


Precis därför jag håller mig till motorsåg och vajerkran! :) Fyllde preics 45, och har sedan en tid jobbat 60% på kontor och 40% i skogen. Hoppas kunna hålla på ett tag till med det, för att kanske vid 50 år köra 100% i skogen. Eller 60% skogsarbete och 40% fika i alla fall. :oops:

Fyller "snart" 45. Vajerkranar har jag bara sett stående inväxta bakom uthus.
Tyvärr delar inte hela filosofin men motorsåg gillar jag!

Avatar Fallback

Re: Ålder på medlemmar

Hema  
#361938
machonisti skrev:
Mangan skrev:
Erre skrev: Enkla men funktionella och avbetalda maskiner som gör det dom ska. Okej om det går lite långsammare men vad gör väl det när man får forma skogen som man själv vill.


Precis därför jag håller mig till motorsåg och vajerkran! :) Fyllde preics 45, och har sedan en tid jobbat 60% på kontor och 40% i skogen. Hoppas kunna hålla på ett tag till med det, för att kanske vid 50 år köra 100% i skogen. Eller 60% skogsarbete och 40% fika i alla fall. :oops:

Fyller "snart" 45. Vajerkranar har jag bara sett stående inväxta bakom uthus.
Tyvärr delar inte hela filosofin men motorsåg gillar jag!

Anledningen till att många vajerkranar står inväxta är väl att det tyvärr blir vanligare med ensamarbete i skogen och då orkar man inte med en icke fjärrstyrd vinsch helt enkelt. Många gånger hade det varit kul om man hade haft en att dela sysslorna med i skogen. Men med min lilla plätt kanske man hade kunnat riskera att bli färdig i skogen och så kan man ju inte ha det. :lol:

Avatar Fallback

Re: Ålder på medlemmar

Brumsten  
#361961 Hej, Gott Nytt År.
Angående min ålder.
Om ni tänker er livet som ett 400-meterslopp, så är jag i ingången till sista kurvan.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Ålder på medlemmar

Sunilorblede  
#362131 Om en månad blir jag 27.
Skogsintresse har alltid funnits men har de senaste 6-7 åren ökat mer och mer och numera är det väl närmast att se som arbete, extraknäck och fritidsintresse. Är jägmästare (tog examen i fjol) och har vid fritidshuset ca 2 ha egen skog, men är rågranne med föräldrarnas större fastighet så det finns mer att göra. Intresserad av gamla maskiner och kör sedan några månader en relativt välhållen volvo sm 661 stornalle. Hugger så mycket jag har tid med. Hittills mest ved och timmer till att såga på egen såg men nu i vinter också leveransvirke.

Användarvisningsbild

Re: Ålder på medlemmar

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362135
Erre skrev: Enkla men funktionella och avbetalda maskiner som gör det dom ska. Okej om det går lite långsammare men vad gör väl det när man får forma skogen som man själv vill.

Helt rätt tänkt. Mina traktorer har nu en sammanlagd ålder av 103 år men de gör fortfarande en bra tjänst i skogen, max 25 km/tim på vägen gör ingen nytta i skogen :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Ålder på medlemmar

SkogsYnglingen  
#378794 Fyllde nyligen 16 i Januari :D Har varit med i skogen sålänge som jag kan minnas,men det riktiga intresset väcktes för ca. 3 år sen. I dagsläget hjälper jag mest pappa med gallringar och gör även små vedarbeten åt vänner och bekanta. Så man kan väl säga att jag hör till den nya generationen skogstokar :D

Användarvisningsbild

Re: Ålder på medlemmar

stackenas  
#378796 Jag närmar mig 30 och blev skogsägare för 1,5 år sedan. Intresset väcktes under gymnasietiden och efter lumpen utbildade jag mig till skogsmästare. Så nu är det skogen som gäller alla dagar i veckan :-)

Användarvisningsbild

Re: Ålder på medlemmar

SkotareEmil  
#383307 18 i maj. Skogsintresset väcktes skarpt nån månad efter Gudrun då allt från Eco Log, Valmet, Timberjack var ute i granskogarna o rensade! Fastnade speciellt för Timberjack 1210B därefter, men ingen Timberjack modell är fel enligt mig! [emoji13]

Hade också varit intresserad tidigare att vara ute i skogen, farsan äger/ägde aldrig nån skog. Men funkade lika bra att var ute i den gamle gubbens skog. Han vårdade den väl... Efter Gudrun blev han sjuk och dog 3-4 år efteråt! Ledsamt nu när man tänker efter [emoji17][emoji17]

Avatar Fallback

Re: Ålder på medlemmar

jörgent  
#383360 61 år är jag. Tog ut min pension vid 61års dagen och sa upp mig från mitt gamla jobb, blev rätt snart erbjuden att jobba lite på ett annat ställe o jobbar nu 2 dagar/vecka där o resten av veckan i skogen som jag inte hunnit med som jag velat.
Ångrar inte en sekund att jag tog steget, har en helt annan livskvalitet och ekonomin går ihop sig :grin: !!
Rekommenderas!

Användarvisningsbild

Re: Ålder på medlemmar

JensSkoog  
#383468
jörgent skrev:61 år är jag. Tog ut min pension vid 61års dagen och sa upp mig från mitt gamla jobb, blev rätt snart erbjuden att jobba lite på ett annat ställe o jobbar nu 2 dagar/vecka där o resten av veckan i skogen som jag inte hunnit med som jag velat.
Ångrar inte en sekund att jag tog steget, har en helt annan livskvalitet och ekonomin går ihop sig :grin: !!
Rekommenderas!

Gott att höra, och gott att läsa @jörgent :-BD
Gick själv på 64, och har inte ångrat en sekund!
Ekonomi är en sak, men livskvalite är mycket mera viktigt :wink:

Avatar Fallback

Re: Ålder på medlemmar

ville65  
#383484 Gissa!

Användarvisningsbild

Re: Ålder på medlemmar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383489
ville65 skrev:Gissa!


Å du uppgraderar nicket för varje år. :wink:

Avatar Fallback

Re: Ålder på medlemmar

ville65  
#383497 Nej. Det är konstant.

Avatar Fallback

Re: Ålder på medlemmar

isteskog  
#383498 51 år då ....... över gubbgränsen :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).