Skogsröjning

Vallius Cutlink - nytt röjaggregat från Finland

16 inlägg 17637 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vallius Cutlink - nytt röjaggregat från Finland

Fredrik Reuter  
#383096 Det är något speciellt med Finländska skogsmaskinsföretag och röjning. Nu dök jag av en slump över ett vad som förefaller, nytt röjningsaggregat från Finska Vallius. Det går under namnet Cutlink alt CutlinkSCR3.
Aggregatet är förvånansvärt likt det röjningsaggregat som Kesla premiärvisade på SkogsElmia 2015 och som också hette CutLINK. Lite svårt att säga men kanske finns det beröringspunkter?

Vikten på aggregatet verkar vara 110 kg och det ska klara stammar upp till 11cm.
Stammarna skruvas in av tre skruvar mot en knivsegg och skärs av, ja, det syns bra på videon nedan.

Vad tror ni om detta?



Sedan tidigare finns ju som säkert bekant andra spännande lösningar för maskinell röjning.

Här är några:

Mense


Bräcke


Naarva


Usewood:




   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Vallius Cutlink - nytt röjaggregat från Finland

Fredrik Reuter  
#383098 En video till


   TS
Användarvisningsbild

Re: Vallius Cutlink - nytt röjaggregat från Finland

Fredrik Reuter  
#383099 Vi fyller på med en film på Keslas CutLINK


   TS
Användarvisningsbild

Re: Vallius Cutlink - nytt röjaggregat från Finland

late  
#383553

Avatar Fallback

Re: Vallius Cutlink - nytt röjaggregat från Finland

Hema  
#383562 Cutlink verkar vara det aggregat som skulle kunna tänkas behöva minst underhåll av de aggregat som erbjuder ett flyt i röjningen. Keslan är så otroligt lik, att jag inte kan avfärda att Kesla köper sitt aggregat av dem eller om det är någon avknoppning.

Naarva aggregaten verkar helt klart enklast, men såsom jag ser det erbjuder dessa inget flyt, samt belastar kanske rotatorn onödigt mycket. Samt hur blir det mentalt att arbeta med det större på en nyplantering, blir man "dum i huvudet" efter ett tag? Känns iaf rätt jobbigt mentalt. Fast behöver man rensa bort rötter så står den i detta team ohotad, frågan är ju sedan hur det där vägdiket ser ut, kanske behöver ett besök av en grävare efteråt?

Mense den grövre häcksaxen som vad det verkar ger det största flytet, men kanske den känsligaste? Dock så upplever jag det som så att den är den snabbaste? Men att den kanske inte tar lika stora träd som cutlinken?

Usewood har sin egen agenda och det är göra precis det den är tänkt att göra, vara tillgänglig från alla håll och röja i skogen.

Bracke Kanske än sämre flyt än Naarvorna, men kanske kräver mindre oljepump för att fungera och på så sätt passar de mindre maskinerna, men något större flyt, har jag svårt att se.

Alla aggregat är gjorda för att hänga löst, men häcksaxen skulle kunna bli så mycket bättre om den gick att styra såsom om man håller l en vanlig med händerna. Men hur som helst så med ingen tiltningsmöjlighet, så kommer resultatet inte bli vidare snyggt längs vägkanterna iaf. Det är väldigt svårt att utse någon ev. segrare, utan det får väl bli rätt redskap efter situation! :)

Användarvisningsbild

Re: Vallius Cutlink - nytt röjaggregat från Finland

late  
#383574 kesla och vallius forestry hadde samarbete projektet. men nuförtiden vallius forestery bygger maskinen och eger patentet.

Avatar Fallback

Re: Vallius Cutlink - nytt röjaggregat från Finland

Ådii  
#383702 Tycker nog att Hema sammanfattar allt ganska bra. Tycker nog själv att Bracke verkar mest vara för att ta energivirke ur skogen och kanske inte röjning som sådan. Sen så tror jag nog att en skicklig röjare slår de flesta av dessa aggregat på fingrarna åtminstone vid plantröjning tror nog man blir ganska trött och okoncentrerad till sist.
Bracke tror jag kan lämpa sig för samma sak som denna Ponsse gör som är troligen från Danmark där de tycks ha en förkärlek till dessa i mina ögon "knepiga" aggregat. Tycker de är konstiga att ha att göras med iom att de styr tiltningen med en cylinder fäst på kran istället för att aggregatet har en egen cylinderdet gör ju att aggregatet stannar i samma position ända tills man sätter det i rätt position igen. Någon som vet meningen med dessa? Tycker även att en Scorpion är kanske lite väl dyr för att hålla på med detta om det nu inte ger väldigt bra betalt.

Edit: Såg nu att det visst hade en cylinder på aggregatet men även en tiltcylinder på kranen vilket gör det ännu konstigare :grin:

Senast redigerad av Ådii lör 26 mar 2016, 22:08, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vallius Cutlink - nytt röjaggregat från Finland

jannee  
#383707 Vad håller de på med i föregående video? Hur stort blir MINUSNETTOT :mrgreen:
Bäst lönsamhet när det gäller stammar UNDER 10 cm i dia är att med en röjsåg bara köra kull skiten för att sedan låta det ligga 😈
Gått maskinraseri i snart sagt allt :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vallius Cutlink - nytt röjaggregat från Finland

late  
#385510

Användarvisningsbild

Re: Vallius Cutlink - nytt röjaggregat från Finland

Esa Björn  
#386204 Ett bra alternativ för stora och dyra maskiner:
http://www.konestar.fi/frontsidan/
Finns även i Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=E-NU20-WRbY

Användarvisningsbild

Re: Vallius Cutlink - nytt röjaggregat från Finland

late  
#401453

Avatar Fallback

Re: Vallius Cutlink - nytt röjaggregat från Finland

husqvarna_med_sthil  
#401454 Bracke har jag sett i arbete då jag spelade in ett filmklipp till en företagare samt fotograferade åt densamme, detta måste vara snart tio år sedan och var ett av de första av dessa aggregat ute på marknaden. Han ville ha något att visa inför jobb. Jag fick se den i arbete på riktigt nära håll... väl nära men jag ville förstås lämna från mig ett bra jobb (ett av mina första riktiga fotojobb) Hur som så ska ju själva maskinen med också så alltså dikeskanter längs åkrar och vägar men det tar för stor plats i en plantering, skulle ju aldrig släppa in något liknande där men antar det inte riktigt heller är tanken. Det blir ju helt klart snyggare efter en sådan i dikena än en röjare manuell som lämnar varenda stam. Knippena läggs i högar och huggs till flis. Jag tror att marknaden sedan dök och lönsamheten i röjning försvann.

Användarvisningsbild

Re: Vallius Cutlink - nytt röjaggregat från Finland

late  
#404252 SMP parts Cutlink scr3 and scr6 in Finn Metko 1-3.9.2016 department 1010

Användarvisningsbild

Re: Vallius Cutlink - nytt röjaggregat från Finland

late  
#421325

Användarvisningsbild

Re: Vallius Cutlink - nytt röjaggregat från Finland

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422744 Menses RT7 http://www.skogsaktuellt.se/artikel/523 ... engar.html
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).