Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ändra fäste för kran på patu allgripen 400

21 inlägg 10566 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ändra fäste för kran på patu allgripen 400

Jonted  
#379918 Har någon erfarenhet på att ändra främre fästet på lyftbommen för att få bättre lyftkraft?
Vi har en Patu allgripen 400 griplastare och en BM400, traktorn ger för lite tryck mot vad kranen klarar av. Traktorn ger ca 110-130 bar och kranen har ett max tryck 175 bar på lyft cylindern. Eftersom det inte är dags ännu för att byta traktor så är alternativet att flytta fram fästet på lyftarmen eller sätta dit en större kolv.
Hur mycket kan lyftkapaciteten öka om man flyttar fram fästet 200 mm?

Tacksam för åsikter och erfarenhet om någon vill delge detta.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Ändra fäste för kran på patu allgripen 400

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379945 Märk ut läget på bommen och mät vilken lyfthöjd du får med bef cylinder så ser du att det är en dålig ide'.
Morgan, K.T.S

Avatar Fallback

Re: Ändra fäste för kran på patu allgripen 400

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379948 Flyttar du fästet lyfter kranen inte lika högt som nu.
Tycker nog att bästa alternativet är en pump på kraftuttaget så får du både tryck o bättre flöde

Avatar Fallback

Re: Ändra fäste för kran på patu allgripen 400

Jonted  
#379974 Förstår att den inte kommer lyfta lika högt, har inte mätt ännu hur mycket lägre det blir men det känns som om den lyfter riktigt högt som det är idag. Alternativet med separat pump har jag funderat på men det är dock en kostnad på ca 10´. Det gamla fästet kommer dock att vara kvar för att kunna flytta tillbaka när man har en bättre traktor/tryck.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ändra fäste för kran på patu allgripen 400

alias  
#379978
Jonted skrev:Förstår att den inte kommer lyfta lika högt, har inte mätt ännu hur mycket lägre det blir men det känns som om den lyfter riktigt högt som det är idag. Alternativet med separat pump har jag funderat på men det är dock en kostnad på ca 10´. Det gamla fästet kommer dock att vara kvar för att kunna flytta tillbaka när man har en bättre traktor/tryck.


Om jag tänker rätt så förlorar du inte bara lyfthöjd, den funktionen blir dessutom långsammare i jämförelse med de andra kranfunktionerna (tycker ofta att det är lyft av huvudarmen som är den segaste funktionen även på griplastare med normal krangeometri).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Ändra fäste för kran på patu allgripen 400

haltegarden  
#380036 Håller helt med gnisten, separat pump, pto eller framme. Håller man ögonen öppna borde det gå att hitta begagnad lösning som ligger under 10 000

Användarvisningsbild

Re: Ändra fäste för kran på patu allgripen 400

Seb macahan  
#380042 Får du tag i pump och tank har en du nytta av detta även när du byter traktor. Om du inte räknar med helt nytt och ganska stor maskin.

Användarvisningsbild

Re: Ändra fäste för kran på patu allgripen 400

totte  
#380080
Hur mycket kan lyftkapaciteten öka om man flyttar fram fästet 200 mm?


Oavsett om det är en bra idé eller ej så kan ju den frågan besvaras. Räknas ut på följande sätt:

Först hur långt är det från lyftarmens lagring fram till kolvens lagring? Det måste man veta. Men låt oss kalla det måttet i mm för "A".

Då blir ökningen av lyftkraften (A+200) / A

Om jag gissar att A = 300 mm så blir det alltså (300+200)/300 = ca 1,7 ggr ökning. Ger också motsvarande minskning av lyfthastigheten.

Avatar Fallback

Re: Ändra fäste för kran på patu allgripen 400

Jonted  
#382391 Är det någon som kan formeln för att räkna ut hur mycket mer kranen lyfter om tryckkraften ökar från 4,6 till 6 resp 9,4 ton. Kan man räkna i procent? Se på märkskylten i tidigare inlägg. Tacksam för svar på den här frågan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ändra fäste för kran på patu allgripen 400

totte  
#382405 4,6 - 6 ton: kraften ökar med 6/4,6 = ca 1,3 gånger = 130%
4,6 - 9 ton: kraften ökar med 9/4,6 = ca 1,95 gånger= 195%

Avatar Fallback

Re: Ändra fäste för kran på patu allgripen 400

Jonted  
#382413 Tack Totte för ett snabbt svar. Att öka cylinderns diameter med 10 mm ökar lyftkapaciteten ganska mycket då, naturligtvis kommer den att gå saktare men det kanske inte blir så mycket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ändra fäste för kran på patu allgripen 400

Jonted  
#382433 Har tänkt en stund på detta. Ökar verkligen lyftkapaciteten med så mycket. Dvs kapaciteten på 2, 3 resp 4 meter ut?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ändra fäste för kran på patu allgripen 400

totte  
#382535 Ja, det är ren geometri och matematiskt orubbligt att det är så.

Så på 4 meter har du 380 kg enligt skylten. Ökar du cylinderkraften från 4,6 till 6 ton så är det 1,3 gånger och då får du alltså 380 x 1,3 = 494 kg längst ut

Ökar du till 9 ton så får du 380 x 1,95 = 741 kg där ute.

Sen är ju frågan om bom, sticka och allt annat håller för de påfrestningarna, där har jag inget att säga.

Avatar Fallback

Re: Ändra fäste för kran på patu allgripen 400

Jonted  
#382566 Toppen Totte!
Traktorn ger för lite tryck i förhållande till vad kranen klarar, detta blir en lösning utan att behöva köpa ny pump eller byta traktor. Om och när traktorn blir utbytt så kan jag alltid byta tillbaka till den gamla kolven.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ändra fäste för kran på patu allgripen 400

Krister_81  
#382589 Tycker du borde åtgärda pumpen, med tanke på att stickan inte kommer orka räta ut sig när du ska lasta av vagnen.
Nu vet jag ju inte hur mycket kran du kört, men kranens lyftkraft bör vara i "balans" så att säga för att du ska ha nån nytta av den. ingen ide om den lyfter 400kg ifall den inte orkar räta ut sig i luften. Räckvidden vid avlastning blir lidande.

Kan ju även tipsa om lite billigare hydraulpumpar från Hydromot.
http://www.hydromot.lu/gear-boxes/pump- ... x-group-3/
.Krister

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).