Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Minnet av en entreprenör

9 inlägg 5349 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Minnet av en entreprenör

molnia  
#382395 tja jag vet inte riktigt vart jag ska skriva detta...

En avlägsen släkting på fars sida som även han hette Åke har haft ett företag med manuelhuggning, skotning och skördare. Han har även haft en mindre såglina, lite större bysåg med barkhus, och 3 sågar i ett såghus, där vi har sågat allt vårt hemvirke. Sista tiden har han varit dålig, cancer och i tisdags så gick han bort. :cry:
Sorgligt, jag minns att vi gjorde hyggen på fars mark och han kom med skotare och skördare. ett hygge så var det en del grovt, han manuelhögg då skördaren inte var så stor. (en gul 4hjulig gremo) Min bror och jag på ca 10-12 år fick köra skördaren...! :D
Ett annat hygge så slutavverkade vi och en granne en gemensam kil och vi tog båda denna entreprenör till hjälp. Min bror , jag och även far fick då turas om att köra ut med skotaren, en minibrunett. Efter det så skulle en bit på grannens gallras. Jag frågade då om inte jag kunde få komma och köra skotaren efter skolan (högstadiet, ca 15 gammal) eftersom han ändå inte kunde köra både skördaren och skotaren samtidigt. Jag vill minnas jag fick ut 13 lass med den innan glädjen var över. Till slut sa han att jag få betala dig för det har blivit så pass mycket kört. minns det var 400kr jag fick. Jag struntade i summan, utan var bara glad att jag fick pengar som jag inte bett om, för att han uppskattade att jag hade kört. Då var man stolt.

Hans vilja att låta mig( och andra) pröva på maskiner trotts ung ålder är ett starkt minne av honom..
Tack Åke

...vart ska man såga egenvirket nu då.... :cry:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

sundelius  
#382399 Beklagar molnia :sad:
Fint skrivet

Användarvisningsbild

Re: Minnet av en entreprenör

totte  
#382407 Ja, fina minnen, sorgligt när det tar slut, beklagar.

Förtjänar en egen tråd här tycker jag, så jag delade.

Avatar Fallback

Re: Minnet av en entreprenör

Umea  
#382424 Beklagar sorgen.

Fina minnen du har molnia....

Det är alltid svårt och tungt när man förlorar någon.

Hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Minnet av en entreprenör

ananders  
#382427 Beklagar förlusten jag förstår precis hur känner. I höstas dog en man som bodde granne till gården. Efter att pappa dog när jag var knappt 8 år så har han varit den som lärt mig om både hur man brukar skogen och hur man jobbar i den samma. Han hjälpe oss även ekonomiskt så att vi kunde behålla gården trots att mång runt omkring oss försökte påverkar mamma att sälja.
På senare år när han inte längre kunde komma ut så mycket var jag inne hos honom nästan var helg när jag var på gården och uppdaterade honom om vad jag gör och samtidigt höra hans historier från förr.

Avatar Fallback

Re: Minnet av en entreprenör

Blivande snickare  
#382451 Beklagar sorgen, både molnia och Anders.
Bara redan att prata med gamla människor kan va nog så viktigt för dem, farfar min drunknade när jag var 5 eller 6 år gammal å farmor sa när jag fyllde 18 att jag sen dess varit hennes största glädje i livet. Bara för att jag pratar med henne å sköter om gården å hjälper när hon frågar. Förstod inte ens själv att det betydde så mycket!
Vill inte ens tänka på hur tungt det kommer att vara den dagen hon går bort!

Men, hon är nu nästan 80, kör bil, reser å är oftare ut på helgerna än jag :mrgreen:
Å på påsken ska vi till henne pä middag :)
Så ta vara på tiden ni har med era gamlingar!

Avatar Fallback

Re: Minnet av en entreprenör

Umea  
#382479 Vänner och bekanta finns oftast runt omkring oss människor men de riktiga vännerna finns med och

stöttar när livet blåser som hårdast.

Så fint att ni Blivande snickare finns och ananders och molnia fanns där för era kära.

Det är vanligt att vi talar om det som vi inte gillar medans det som är bra berättar vi inte för dem som borde få höra det.

Jag tror att vi alla kan bättra oss på det.

Ett leende eller ett positivt ord kan betyda så mycket för en medmänniska och

vara räddningen för den personen den dan.

Allt som en gång fötts kommer att dö.

Va rädd om livet !

Njut av skogen eller något annat som uppskattas.

Ha det så Bra !


Vänliga hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Minnet av en entreprenör

molnia  
#382484 Tja det är nog flera som har liknande minnen och erfarenheter. Äldre personer som har fått betyda något ibland även omedvetet.
Man behöver äldre föredömen som visar och lär saker som inte föräldrar gör/kan eller hinner.
Min farfar dog när jag var 7. Mormor och morfar bodde på en annan ort, 7 mil bort.
Det fanns 3 bröder som var ungkarar i en stuga i byns utkant. Dem lärde man känna genom jakten och att de bodde på vägen till busshållsplatsen. Man stannade ofta till hos dem för att prata några minuter på vägen hem från skolan. Allt som åren gick insåg vi och även mina kusiner på fars sida att de bröderna utgorde ett föredöme likt en farfar skulle ha gjort.

Nu är de bröderna borta sen några år men i dagarna fick min bror och hans fru köpa deras stuga efter att ha hyrt det i några år av släkten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minnet av en entreprenör

Göt  
#382508 Man träffar människor under ett liv som kommer att betyda mycket för en. Människor som delar med av sig själva. En dag vandrar dom vidare, det viktiga att komma ihåg att dom finns kvar så länge någon kommer ihåg dom och det kan vara i flera generationer.

Människor som delar med sig som ger oss något viktigt att dela med oss till kommande generationer.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).