Avverkning (slutavverkning)

Min naturvård

25 inlägg 12135 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Min naturvård

Seb macahan  
#381152 Jag hade tänkt lägga upp en liten bildserie över mina "pärlor" med lite förklaringar. Men med lite eftertanke så vet man inte om man "vågar". För även om jag tror tycker och försöker läsa på så kanske någon anser att man gör helt fel och börjar granska i stället. Vi får se hur jag gör. :???:

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Min naturvård

halvproffs  
#381200
Seb macahan skrev:Jag hade tänkt lägga upp en liten bildserie över mina "pärlor" med lite förklaringar. Men med lite eftertanke så vet man inte om man "vågar". För även om jag tror tycker och försöker läsa på så kanske någon anser att man gör helt fel och börjar granska i stället. Vi får se hur jag gör. :???:


Den "förklaringen" tycker jag inte håller. Du har väl aldrig varit rädd för att skriva och visa saker i bild som jag tycker.
Det är ju det som är bra också, att vi gör och tänker olika så det inte blir en enfald utan en mångfald. Det får inte bli så; enade vi stå söndrade vi falla utan man måste respektera varandras åsikter utan att hacka på varann. Så kom igen nu för nu är jag nyfiken!

Användarvisningsbild

Re: Min naturvård

Seb macahan  
#381204 Det var mest för o vinna tid :wink: jag hade nog bestämt mig. Men tanken finns där.

Användarvisningsbild

Re: Min naturvård

Bumpkin  
#381209 Här spar jag en hel del kantzoner som jag brukar gallra igen med ojämna mellanrum.
Grova lövträd (oftast asp men även nån ek) blir kvar både i gallring och slutavverkning. Även sälg och rönn när jag hittar nån.
Sen har jag tre områden på ca 3 ha sammanlagt som sparats för "fri utveckling". Två är blockterräng och det ttredje måste man ta sig över berg och kärr för att komma fram. Alla tre går att komma fram till med en skotare om man risar i ordentligt men inte med traktor och vagn, så vi har valt att spara dom istället.
Sen spar jag gärna lite små "udda" fläckar (mellan 5 till 15 träd) här och där som inte stär i vägen, det kan vara björk på berg eller gran i en tallplantering.
Vid röjning och gallring spars även löv före barr om lövet är fint, har ca 20% löv enligt skogsbruksplan(mest asp och björk men även en del ek, ask och rönn) .
Sen blev det att jag själv kontaktade skogsstyrelsen om ett område ( ca 4 ha kuperad mark efter en å ) med mycket löv i om det var något intresse av naturvårdsavtal, vilket dom var. så där höggs all barr bort och så lämnades allt löv kvar, 80 m3/ha i alla åldrar.
Men min pärla är ett område på ca 1,5 ha med 11 olika sorters löv som gallrades igenom för 20 år sen och den ligger lite avsides till så att det är ganska få som vet om den.
Anledningen till att göra sånt här är att jag gillar variationen, jag gillar egentligen inte större objekt , jag vill hellre ha små objekt (mellan 100 till 500 m2) lite här och där.

Användarvisningsbild

Re: Min naturvård

Vardon  
#381213 Jag ska nog erkänna mig till en som är dålig på naturhänsyn. Får väl skylla på kombinationen med snålhet, uppfostran, lathet, okunnig och säkert kan jag komma på något mer varefter folk påtalar det :)

Död ved är det ganska dåligt med på skogen. Främst för att min morbror som vårdat skogen innan högg torrgranar och vindfällen så fort han bara orkade och sågade egna brädor. När vi skulle ha ut 250 löpmeter virke 1x5" till köksgolvet så märktes det inte att det minskade. Det ligger ju lite i uppfostran nu att hålla efter dem och även snålheten då torrgran och vindfallen tall är prima virke. Samtidigt är det med blandande känslor för det hela när de slutar naturreservatet mot vår rågång för där fanns det inte död ved längre...

Gott om kolbottnar som får stå orörda om de inte skymmer hus eller så. Där kommer latheten in. Men harar och annat kanske tackar mig.

Okunnigheten styr väl en hel del av detta då jag kanske inte inser nyttan.

Sedan till mitt försvar har vi ganska mycket gammal och orörd skog vilket jag tycker det är ganska ont om där skogen står. Ett område som är helt orört (då vi inte ens har traktorväg dit). Något som jag gärna fortsätter att ha just för att gammal skog är fint med. Men som sagt, du hittar inte många torrträd på den.


Därför läser jag med nöje tråden för att motverka okunskapen.

Avatar Fallback

Re: Min naturvård

Bosse1  
#381214 Drev skogsbruk på den tiden när svs tjänstemännen drog på smilbanden åt naturvård och fortsätter på det viset efter eget manus.
Kan väl ha hänt att man har kört lite "peka ni så hugger jag" tror nog det blir så i ren självbevarelsedrift.
Hetsjakten på skogsägare gynnar ju inte naturvården,men det är väl nationalekonomiskt lönsamt att jakta ur virket med hjälp av nyttiga idioter.
Det är ju lite skojigare att äga ett hygge än att mista en timmerskog..
Ja nog vände ni på kuttingen när mossmännen fick stå till svars, :-BD finns nog många "naturvänner" som nu känner sig lurade av dessa falska profeter 😈

Avatar Fallback

Re: Min naturvård

Fluim  
#381217 Har för tillfället i soliga österbotten en hel del ohuggen gammelskog som jag tyvärr måste ta bort för att banken också vill ha sin del :D Men det som vi fick i "arv" av föregående ägaren är en del sk. METSO områden som är skyddade på viss tid. (I Finland finns det alltså ett statsfinansierat skyddsprogram(METSO betyder tjäder) dit den enskilda skogsägaren kan ansöka om att infoga skogsområden med höga naturvärden utan att förbinda sig till evigt skydd utan en tisbunden period på 10,20 eller 30år).
Har redan beslutat att dessa områden som består av en brandskadad tall åsskog ca 1,5 ha, en icke brandskadad åsskog på ca 2 ha och diverse kärrområden, lämnas i det tillstånd som de är nu och framledes endast röjs så att de lämnar som öppna åslandskap. Detta oberoende om nån betalar för det eller ej.

Här är ngt som en bekant till mig skrivit om skogsägarnas naturhänsyn som de kanske inte själv uppfattar som det men ändå resulterar i att områden lämnas utanför det normala skogsbruket.

http://www.metsakeskus.fi/blogi/bjorn-s ... ufAHpyLRaQ
P.s. Är på svenska ;)

Avatar Fallback

Re: Min naturvård

Hanatorp  
#381220 Min fastighet är en ren skogsfastighet och har inga spår av odlingslandskapet. in på 50-talet gick dock kor på bete i skogen.

Min hänsyn består av två avdelningar. Den ena är försumpad på 1,7 ha varav 0,2 impediment. Ståndortindex är B16 och det finns 90 m3 per ha i virkesförråd. Det är relativt klen blandskog bestående av björk 40%, gran 30% och tall 30%. Tidigare gick en kraftledning på längden genom avdelningen där finns idag mycket sälg och viden. Åldern är angiven till 35 år, men enligt mitt barndomsminne bör det vara åtminstone 10 år äldre.

Den andra är en mosseskog på 0,9 ha. Ståndortindex är T18 och virkesförrådet är 120 m3 skog per ha. Trädslag är tall med smärre inblandning av björk och gran. Ålder 120 år.

Totalt är 8,9 % av arealen avsatt som NO.

I övrigt på PG avdelningar röjer jag normalt aldrig bort asp, sälg eller ek annat än för att gynna dessa arter. Min plan för mitt skogsbruk är att sprida risker och använda sig av olika skötselvarianter för att minimera risker (läs storm). Därför har jag en förhållandevis stor andel av arealen som, består av lövdominerade bestånd (ca 20%). På det viset kommer jag undan kravet på att 10% av volymen skall utgöras av löv vid slutavverkning i barrdominerade avdelningar. Istället gäller generell hänsyn (är väl 5% lövvolym under huvuddelen av omloppstiden).

Volymen fördelar sig totalt på fastigheten med 79 % gran, 6% tall. 14% björk och 1% ek, al och asp.

Avatar Fallback

Re: Min naturvård

Skogsöga  
#381256 Min fastighet har varit brukad överallt och hade inte så många givna områden för att avsätta. Två fuktiga områden med stort inslag av äldre björk fanns. Det ena på 1,5 ha har gransanerats (som det så vackert heter på naturvårdsspråk) nu och 225 m3fub ligger och väntar på timmerbilarna. Om 40 år är det väl läge igen. Det tredje området är ett svårbrukat område mot en å. Hälften brant och bergigt resten blött och platt. Detta är en lövungskog med gamla tallar och aspar i branterna. Genom att röja fram lite udda trädslag och en del unga björkar och aspar och bort en del gran kommer det nog att bli ett riktigt fint område med tiden.

Användarvisningsbild

Re: Min naturvård

Erre  
#387799 Här ska jag in med niaben nästa höst.
Ett NS område. Där ek, asp och björk ska friställas.
Så nästan all gran ska bort.
Ett långsmal remsa som ligger nedanför en stor åker/äng
Var ute idag och kollade lite. Ser ut som att jag ska klara mig med ett stråk rätt igenom. Så det ska bli minimalt med körskador.
Till sånt här är en traktorprocessor kanon. Både klen och grov gran finns där.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).