Motorsåg och handhållet

Stihl MS 362

59 inlägg 37911 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 362

Ferguson system  
#326485
traktorz skrev:Vad jag kan se i Logosols katalog, så har de bara 16", 20", 25", 30" och 36" i 1.3mm bredd, men inte 18"?
Så det är nog ett Stihl svärd, typ 3003 vi har beställt i 18".


Ja, du har helt rett. Det er nok et Stihl sverd.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Sota av utloppskanalen på en Stihl motorsåg?

traktorz  
#326639 Har plockat fram bruksanvisningen till vår MS362C-Q.
Läser att sågar med effekt från 3.4kW, dvs från MS362 med sina 60cc och större, så ska man efterdra cylinderfotsskruvarna efter 10-20 timmars drifttid.

(På annat ställe har jag läst: Vid montering av cylinder, skall dessa först dras med 4Nm moment, sedan med 10Nm.)
Borde kanske plocka fram momentnyckeln och efterdra dessa 4 skruvar, bättre sent än aldrig, kanske???

Läser vidare i bruksanvisningen att "vid normala driftsförhållanden" tändstiftet skall bytas var 100:e drifttimme.
Av egna erfarenheter, kan man inte nog understryka nyttan av tändstiftskontroll vid driftstörningar. Redan en gnutta sågkedjeolja i tanken ger koksutfällning på tändstiftselektroderna. En alltför fet förgasarinställning ger snabbt sotiga tändstift, som följdaktligen kräver oftare rengöring av dito. Slitna elektroder ger ökat gnistgap, som för vissa sågmodeller medför att sågen inte går stabilt på tomgång utan stannar.

Ytterligare en reflektion över skötsel- och underhållsschemat på MS362 är punkten angående Utloppskanal: Sota av efter 139 drifttimmar, i fortsättningen efter 150 drifttimmar.
- Vad menas ?
- Och hur gör man?

Är det till att först skruva loss ljuddämparen, för att kunna komma åt att borsta ren avgasporten bara? Eller är det till att skruva loss cylindern, för att kunna sota kolvtopp och cylindertopp? Det finns inget explicit om tillvägagångssätt i bruksanvisningen om förfarandet vid avsotning, så jag undrar om det verkligen är tänkt att användaren skall utföra detta själv?

   TS
Användarvisningsbild

Klyvkedja till Stihl MS 362

traktorz  
#329180 Funderade först på en passande 15" klyvkedja (3653-000-0056) till vårt befintliga 15"/37cm svärd (3003-000-6111), som verkade finnas lättare att tillgå, än motsvarande i 18" (45cm kedja 3653-000-0066 passande svärdet 3003-008-6117).

Hur som helst, nu har svärdet kommit, 3003-000-6317 PL, dvs, 45cm/18" för 1.3mm 63PMX kedjan 3614-000-0066.

Tyvärr dröjer det nog ett tag innan vi provar kombinationen, men har som sagt förhoppningar på klyvkedjan tillsammans med MS362.

P5109615r1024.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Stihl MS 362 med PMX-kedja / Högvarvsmunstycket

traktorz  
#336470
Ferguson system skrev:Du kommer til å like PMX kjede og sverd. Stor forskjell sammenlignet med bredere kjeder...

Har nu monterat på 1.3mm PMX-kedjan med 18" och kluvit resp. sågat till balkar av grov vindfallen tall, ca 35cm - 45cm i rot. Helt klart går det betydligt effektivare och lättare med en klyvkedja.

Dock måste man ge akt på att kolla och eftersträcka kedjan frekvent. Skärpan har hållit bra under en dag, ca 4-5 tankningar.

Har ju läst här att man bör öka på bränsle/luft-blandningen, då sågen går kontinuerligt på full gas vid klyvjobb. Tyvärr låter det sig inte göras, utan justernålen står redan på 3/4 varv mot ändstoppet.

Gissar att det är miljökraven, som gjort det svårare att ändra till en fetare bränsle/luft-blandningen? Hur har andra Stihl-användare lyckats öka på detta, specifikt för klyvjobben?

P7140104r1280.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Stihl MS 362 - byte av nållager till kopplingen

traktorz  
#361558 Skaffat som reservdel från http://skogsverktyg.se ett nållager till kopplingen på vår Stihl MS362C-Q. Har för mig att originalet har en korg av plast, medan denna ersättningsmodell har en stabilare korg av metall. Kommer att byta nållager på vår såg, lämpligtvis vid nästa tillfälle som jag måste rengöra dess koppling och QuickStop-broms.

Noterar att Stihl har färre och grövre nålar (8 st) än vad Jonsered (12 st) har. Vidare har Jonsered CS2152 en grövre vevaxeldiameter än Stihl MS362.

1451576902_pc310340v1280.jpg
1451576903_pc310346v1280.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Stihl MS 362 - kondens i vevhus och tank

traktorz  
#381174 Med den senaste tidens go'väder så hade isproppen i kompressorn tinat upp.
Blåste ren stor-Stihlen, samt ställde om vinterluckan till sommarläget, ty den värsta vinterkylan är nog över för den här gången.

Skulle sen kolla gången på MS362, men hade stora startproblem denna gång, gick endast på förhöjd gas i startläget, och stannade omedelbart när jag släppte ner den på tomgång. Minns att den gick ostabilt, sist vi hade den i skogen till att såga stubbar med. Kurerade den då med att höja tomgångsskruven.

Denna gång gick den betydligt sämre, så dåligt har den aldrig någonsin gått förresten. Kollade tändstiftet, blött och vattnigt samt något för stort elektrodavstånd, 0.55mm. Knackade ihop det till 0.50mm, blåste rent det, men sågen gick fortfarande inte alls på tomgång. Bytte från ett Bosch till ett ekvivalent NGK, men samma visa, sågen gick inte alls på tomgång, utan stannade direkt. Tänkte att om det inte var tändstiftet, så kanske avståndet mellan svänghjulsmagnet och tändspole var för stort?

Lättare då att undersöka bränslebiten som problemorsak. Sågen hade ju nyligen vistats i temperaturväxlingar mellan -30°C och +5°C, med tom tank dessutom. Kondens i vevhus och cylinder, kondens i tank, ett under att sågen överhuvudtaget startade med den soppan som fanns kvar i tanken. Hällde ur tanken, via en finmaskig sil i ett mått, konstaterade därvid att mycket smuts och vatten fanns i tanken. Fyllde på med ny alkylat-blandning, och sågen gick som den ska igen! Startade lätt, och gick säkert på tomgången.

Noterade dessutom ett missljud från kopplingen, när kastskyddet var aktiverat, vilket jag inte märkt hos sågen förut. Missljudet var oberoende av om Quick-Stop handtaget var intryckt eller inte. Hur som helst, bedömde att risk fanns att nållagret till kopplingen kunde rasa med oönskade följdskador, så det var dags att äntligen byta och smörja.

Stor-Stihlen har alltså fått vila något i vinter, då den är lite tung till röjning och att hugga gärdsgårdsvirke med. I stället har en svensk såg med handtagsvärme företrädesvis använts. Dock har denna en klenare H25 kedja (.325" & 1.5mm), så när man tagit den svensk-tillverkade 50-kubikaren till att även nödgats såga stubbar med, så har den kedjans tänder flisats något och uppvisar numera stukade hörn. Det har därför blivit en hel del filande för att hyfsat få till acceptabelt bett hos kedjan igen.

Stihls 36RS kedja (15" eller 18" svärd) på en MS362 såg är ett väsentligt tåligare redskap till att såga stubbar och göra hygget framkomligt för fyrhjulingen. Får den dessutom fräscht bränsle och ett nytt tändstift, så levererar den kraft nog att dra runt den kraftigare 3/8" kedjan.

   TS
Användarvisningsbild

Skuren Stihl MS 362?

traktorz  
#425036 Korta dagar nu, med vintersolståndet nära förestående. Trist då med en trilskande motorsåg. Vår Stihl MS362C-Q vill inte gå på tomgång längre. Den har varit nyckfull tidigare, men inte så oanvändbar som nu.

Svarar ändå på gasen och varvar OK. Har inte provat i stock, för att känna om kraften är oförändrad, men antar det. Bytt tändstift, ingen förbättring. Skruvat upp tomgången, stannar ändå. Startläget OK, ty ligger ovanför tomgångsskruvens justerområde.

I somras inbillade jag mig att sågens tomgång varierade med hur man höll sågen, och tänkte följaktligen att nu är vevlagertätningarna otäta. Mitt musiköra var inte övertygad. Lyckades inte heller övertyga brorsan, om att så var fallet. Sågen gick lite knepigt emellanåt på tomgången även i somras, men så dåligt som den går nu, det är tyvärr så att den är oanvändbar just nu. Startar inte heller efter att den gått varm.

Kanske är det skräp i förgasaren, kanske är en slang sprucken, ty lågvarvsmunstycket uppträder konstigt. Sågen går inte på grundinställningen 1 varv urskruvat på lågvarvsnålen. Däremot går den bättre och bättre inskruvad och till och med vid helt inskruvat L-nål!

Tror att det är bränslerelaterat, om nu inte sågen har skurit. Har ingen kompressionstestare för att kolla upp detta, ej heller har jag inspekterat kolv/cylinder-statusen via avgasporten. Undrar här om det är några andra som haft problem med MS362 och kan ge lite tips?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 362

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425038 Men skulle nå tru at ein egg er ein egg enten det er .325 eller 3/8 ,har jo aldri sammenlikna eg da men skjønner ikkje korfor 3/8 skal halda lengre på skarpheita. Eg har kanskje gått glipp av noke ?

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 362

Ferguson system  
#425040
can skrev:Men skulle nå tru at ein egg er ein egg enten det er .325 eller 3/8 ,har jo aldri sammenlikna eg da men skjønner ikkje korfor 3/8 skal halda lengre på skarpheita. Eg har kanskje gått glipp av noke ?


Vanlig 3/8" har større tenner. De tåler derfor ofte litt mer slitasje og juling. Typen tann har også litt å si.
Helmeisel kan man få til å bli litt skarpere enn halvmeisel, men helmeisel blir fortere sløv i dårlig/urent virke.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 362

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425042 Ja mulig du har rett. Eg har brukt klart mest .325 til no.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 362

totte  
#425076
traktorz skrev:Tror att det är bränslerelaterat, om nu inte sågen har skurit. Har ingen kompressionstestare för att kolla upp detta, ej heller har jag inspekterat kolv/cylinder-statusen via avgasporten. Undrar här om det är några andra som haft problem med MS362 och kan ge lite tips?


Ja nån MS 362 har jag aldrig haft, men symptomen tyder ju mycket på "skit i karburatorn", som gubbarna sa förr. Alltså, du har troligen något som täpper tomgångsmunstycket eller dess kanaler i förgasaren. Så det är alltså att få loss förgasaren, och försöka få rent i kanalerna. Försiktigt, en del förgasare tål inte tryckluftsblåsning, det förstör små backventiler. Förgasarrengöringsspray är bra. Bromsrengöring funkar också. Och tunn koppartråd att peta med, inte ståltråd.

Innan dess, har du testat att skruva L-skruven helt i botten och sen ut igen. Ibland kan det räcka för att rensa bort nåt som satt sig.

Kan också vara slangar, men den borde inte gå så bra på högvarv så. Kolla dom i vilket fall, i synnerhet den inne i tanken.

Förutsatt att det inte är vevaxeltätningarna.

Avatar Fallback

Re: Skuren Stihl MS 362?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425393
traktorz skrev:Korta dagar nu, med vintersolståndet nära förestående. Trist då med en trilskande motorsåg. Vår Stihl MS362C-Q vill inte gå på tomgång längre. Den har varit nyckfull tidigare, men inte så oanvändbar som nu.

Svarar ändå på gasen och varvar OK. Har inte provat i stock, för att känna om kraften är oförändrad, men antar det. Bytt tändstift, ingen förbättring. Skruvat upp tomgången, stannar ändå. Startläget OK, ty ligger ovanför tomgångsskruvens justerområde.

I somras inbillade jag mig att sågens tomgång varierade med hur man höll sågen, och tänkte följaktligen att nu är vevlagertätningarna otäta. Mitt musiköra var inte övertygad. Lyckades inte heller övertyga brorsan, om att så var fallet. Sågen gick lite knepigt emellanåt på tomgången även i somras, men så dåligt som den går nu, det är tyvärr så att den är oanvändbar just nu. Startar inte heller efter att den gått varm.

Kanske är det skräp i förgasaren, kanske är en slang sprucken, ty lågvarvsmunstycket uppträder konstigt. Sågen går inte på grundinställningen 1 varv urskruvat på lågvarvsnålen. Däremot går den bättre och bättre inskruvad och till och med vid helt inskruvat L-nål!

Tror att det är bränslerelaterat, om nu inte sågen har skurit. Har ingen kompressionstestare för att kolla upp detta, ej heller har jag inspekterat kolv/cylinder-statusen via avgasporten. Undrar här om det är några andra som haft problem med MS362 och kan ge lite tips?

Hur är motorgången på den i trä bludrar den till vid ungefär 8000 varv för att sedan gå rent upp i topp Går den ner i varv med en gång eller går varvet ner efter en liten stund när gasen är släppt om du har den typen av symtom med följd att motorn är orkeslös när den är halv varm så är det tändspolen som har gett upp.
Om inget av det är aktuellt gå vidare till förgasaren.
Har numera en trimmad 362 och är nöjd se föregående sida vad jag skrev.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 362

Brumsten  
#425625 Snillen spekulerar så här före jul, har du bytt bensinfilter?, om du har gjort det, prova att stänga högvarvsnålen helt, om sågen stannar dör så är det fel på lågvarvssidan.
Det finns små hål i förgasarkroppen vid gasspjället, kolla att dom inte är igensatta, jag brukar skruva den lågvarvsnålen och spraya typ 556 eller liknande i hålet för lv-skruven, då ser man om det kommer något i hålen.
Tyvärr är det mycket vanligt med dåliga förgasare idag, ett läckage i huvudmunstycket kan göra att den surar ner sig på tomgång.
Jag utgår från att du har kontrollerat att du inte har en skärskada i cylindern.
Trots allt, God Jul!

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 362

MartinH  
#425668 Thechainsaw guy har en video på Youtube där han diagnostiserar en Stihl 032. Han kommer fram till att det är tankventilationen som inte fungerar. Sågen startar och pumpar bränsle så länge den kan men när vakuumet blir för starkt efter ett tag så stannar den, han kommer fram till det i slutet av videon.

Se denna länk:


Här är en annan video om tryck- och vakuumtest:


Med vänlig hälsning!

MartinH

Användarvisningsbild

Stihl MS 362 - förgasarproblem

traktorz  
#426704 Tack för tipsen!
I alla fall, så tänker jag nu först kolla upp förgasaren. Har börjat så smått försöka demontera, men det är bafflar, oåtkåmliga skruvar och smuts överallt. Ångrar verkligen att jag började riva sågen, ty något så komplicerat och trångt i sågväg, har jag tidigare inte försökt mig på. Aldrig mera meka en Stihl, känns det som nu!
Väntar därför nån dag, för att se om inspirationen återvänder. Annars får jag krypa till korset och lämna in sågen med alla lösa delar i en påse och hoppas att närmaste Stihl-verkstaden tar emot jobbet?
1482919030_img_1405r.jpg

1482919030_img_1404r.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).