Vedmaskiner, flishuggar

timberwolf vedklyv

16 inlägg 9077 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

timberwolf vedklyv

stegmaster  
#44794 titta på den her videoen och si va ni synes.
http://www.timberwolfcorp.com/log_split ... .asp?id=13
Jag gillade det her prinsippet for en vedklyv, når man kan sende kubben tilbake for omklyv uten at ha någon del på marken.
Någon meninger?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: timberwolf vedklyv

swe#kipp  
#44795 Den var inte dum undrar vad en sån skulle kosta här hemma i sverige ?

Användarvisningsbild

Re: timberwolf vedklyv

totte  
#44797 Ser ju mycket bra ut, jämfört med den vanliga fyrklyven, där bitarna alltid ramlar dit som de inte skall, men antagligen FRUKTANSVÄRT dyr, dags att börja svetsa Stegmaster :wink:

Användarvisningsbild

Re: timberwolf vedklyv

stegmaster  
#44802 ja den er sikkert dyr, men det var helst prinsippet jag gillade, så man måste nog fram med svetsen skal det her blir verklighet.
skulle vel vore anledning at laga noget liknande selv.Vet inte om dom selges i Norden als?

   TS
Användarvisningsbild

Re: timberwolf vedklyv

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44805 Ser ju bra ut!
Ser även lite farlig ut, eller? Kolven går utan att man håller i någon spak eller så...
Möjligen att det går lite sakta med... I alla fall returen.
Annars så ser den bra ut.

Användarvisningsbild

Re: timberwolf vedklyv

stegmaster  
#44808
Zixten skrev:Ser ju bra ut!
Ser även lite farlig ut, eller? Kolven går utan att man håller i någon spak eller så...
Möjligen att det går lite sakta med... I alla fall returen.
Annars så ser den bra ut.

ja det jo en usa produkt så då e vel sikkerheten ochså amerikansk :lol:
Såg på et engelsk forum at priset for en sådan klyv med alt tilbehør var 6500 pund :surp:
Trykkraften var 28t, så man skal ha en real pump for at få fart på en sådan sylinder
Hvis man gjorde nåt liknande selv skulle det vel varit nog med halften 14t?

   TS
Användarvisningsbild

Re: timberwolf vedklyv

swe#kipp  
#44810 Vad brukar du klyva för nått ??
I usa eldar dom mycket med hickory, ek och andra hårda trädslag så om du som jag klyver mest björk och barrträd så borde väl 14 ton räcka till !?

Användarvisningsbild

Re: timberwolf vedklyv

totte  
#44813 Håller med Kipp, kan knappast krävas mer än 14 ton, kolla klyvkraften på diverse maskiner typ Pilke, det är inga fruktansvärda krafter i dom och det finns ju en hel del såna med 4 och 6 klyvknivar. Skulle nog klara sig rätt bra även med 8 - 10 ton, om du inte har fruktansvärt grov och tjurig ved. Har ännu inte kört fast en bit i fyrklyvkniven på min 7 tons Faxe-klyv och det är ju också så att den stora kraften krävs för att spräcka biten mitt itu. Det blir inte så stort extra kraftbehov för att sen dela i det här fallet den undre halvan i två eller tre delar.

Användarvisningsbild

Re: timberwolf vedklyv

stegmaster  
#44814 stemmer eksakt med va jag ochså tenkte , ca 10t burde vara nog. då går det jo at handla en sylinder og pumpa til ett vettig pris också, kan even bruka traktoren`s hydraul.syst.
Det var det her klyvstålet som jag gillade, ellers var det jo en ordinarie klyv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: timberwolf vedklyv

totte  
#44815 Jo ackurat. Klyvstålet verkar bra, när man tittar på det närmare så ser man också att stålen sitter lite snett utåt så att hålen emellan så att säga öppnar sig. Så blir risken för att bitarna klämmer fast blir mindre. Det finns tydligen också en tillsats för hydraulisk höjdjustering av kniven.

Det finns en rätt omfångsrik manual i PDF också, som på vanligt amerikanskt manér mycket handlar om allt man INTE får göra. Det är lätt att bli stämd i USA på ett par miljoner dollar 8)

Användarvisningsbild

Re: timberwolf vedklyv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44827
totte skrev:Jo ackurat. Klyvstålet verkar bra, när man tittar på det närmare så ser man också att stålen sitter lite snett utåt så att hålen emellan så att säga öppnar sig. Så blir risken för att bitarna klämmer fast blir mindre. Det finns tydligen också en tillsats för hydraulisk höjdjustering av kniven.

Det finns en rätt omfångsrik manual i PDF också, som på vanligt amerikanskt manér mycket handlar om allt man INTE får göra. Det är lätt att bli stämd i USA på ett par miljoner dollar 8)

Jo det ser ut som en bra konstruktion, smart att man har den okluvna delen på arbetshöjd och inte behöver lyfta den
flera ggr, som när man har stående klyvklinga.
Apropå Amerikansk säkerhet som nån raljerade över, det är mkt högre krav än i Sverige och gör man fel så
blir man stämd på många pengar och det vill man inte, bra att komma ihåg.
Bild

Användarvisningsbild

Re: timberwolf vedklyv

totte  
#44830
Slurfi skrev:
totte skrev:Jo ackurat. Klyvstålet verkar bra, när man tittar på det närmare så ser man också att stålen sitter lite snett utåt så att hålen emellan så att säga öppnar sig. Så blir risken för att bitarna klämmer fast blir mindre. Det finns tydligen också en tillsats för hydraulisk höjdjustering av kniven.

Det finns en rätt omfångsrik manual i PDF också, som på vanligt amerikanskt manér mycket handlar om allt man INTE får göra. Det är lätt att bli stämd i USA på ett par miljoner dollar 8)

Jo det ser ut som en bra konstruktion, smart att man har den okluvna delen på arbetshöjd och inte behöver lyfta den
flera ggr, som när man har stående klyvklinga.
Apropå Amerikansk säkerhet som nån raljerade över, det är mkt högre krav än i Sverige och gör man fel så
blir man stämd på många pengar och det vill man inte, bra att komma ihåg.
Bild


Jo på ett vis är amerikansk säkerhet hårdare. Dom måste skriva om nästan allt man inte får göra annars kan kunden hävda att det stod inte i föreskrifterna alltså är det tillverkarens fel att jag bar mig dumt åt. Om du stoppar handen mellan vedbiten och kniven och sen klipper av fingrarna så kan företaget bli stämt om det inte stod i manualen att man inte får stoppa fingrarna emellan. Däremot verkar det inte att finnas krav på tvåhandsmanövrering av en vedklyv :shock: .

Användarvisningsbild

Re: timberwolf vedklyv

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44831 All tid som vi lägger på säkerhetstänk direkt i maskinen får dom lägga på Manualskrivning :smile: . Sen är det väl så att hur säker maskinen än är så finns det alltid nån klant som skadar sig o då är väl prio1 för dom att det står nämnt i manualen.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: timberwolf vedklyv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44835 Så kan det vara, men tex medicinbranschen kör ju först nåt år på Europa innan de törs släppa
nya produkter i USA, samma med bilar osv de har hårda krav.
Gruvbranschfolk som vart på besök i svenska gruvor har häpnat över vad svenskarna
får göra, i USA och andra länder har de hårdare krav.
Så man kan nog inte ens låtsas att svenska grejer är varken bättre eller säkrare överlag.

Avatar Fallback

Re: timberwolf vedklyv

Edner  
#380496 Väcker en gammal tråd här då ämnet intresserade mig men länken inte längre går rakt på sak.
Någon som kan länka eller beskriva det aktuella systemet med retur för omklyvning?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).