Skogsmiljö och Trädlära

Det svenska artutdöendet överdrivs

57 inlägg 13293 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Det svenska artutdöendet överdrivs

anersimyra  
#380395
1457727874_image.jpeg

Avatar Fallback

Re: Det svenska artutdöendet överdrivs

röjar kalle  
#380396 Janne ni smålänningar är ett folk som jag högaktar står verkligen med fötterna i mullen. ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Det svenska artutdöendet överdrivs

anersimyra  
#380398
Niking skrev:Många fjärilsarter är ju svåra skadegörare på nyttoväxter. Så det är ju inte fel om de minskar.
/Niklas

Nja, det är rätt överdrivet, det sista större angreppet av barrskogsnunna inträffade i gränstrakterna av Södermanland och Östergötland 1898 till 1902.

Avatar Fallback

Re: Det svenska artutdöendet överdrivs

röjar kalle  
#380400 Det är sakkunskapen själv som undervisar. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Det svenska artutdöendet överdrivs

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380401
anersimyra skrev:
Niking skrev:Många fjärilsarter är ju svåra skadegörare på nyttoväxter. Så det är ju inte fel om de minskar.
/Niklas

Nja, det är rätt överdrivet, det sista större angreppet av barrskogsnunna inträffade i gränstrakterna av Södermanland och Östergötland 1898 till 1902.


Det finns betydligt fler skadegörare bland fjärilarna än barrskogsnunnan.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Det svenska artutdöendet överdrivs

röjar kalle  
#380402 Vill tillägga till lägga till protokollet det finns inga skadegörare i vår herres hage det är ett påhitt av den enda skadegöraren som finns det vill säga homo sapiens. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Det svenska artutdöendet överdrivs

anersimyra  
#380403 Det gör det men angreppen är historisk sett mycket ovanliga. I Tyskland och Norge har stora angrepp av Tallspinnare förekommit fram till 1929. Det mest kända angreppet i modern tid var på en skärgårdsö utanför ingarö 2012. Dessa stora angrepp blir dock förödande för nästa generation fjärilslarver då de inte har någon föda kvar. Angreppen blir lokalt och under en begränsad tid svåra men begränsas naturligt över tid. Att kalla dessa arter för svåra skadegörare är därför okunnigt och kraftigt överdrivet.

Användarvisningsbild

Re: Det svenska artutdöendet överdrivs

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380404 Vi har ju ett antal skadegörare på jordbruksidan och trädgårdssidan också.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Det svenska artutdöendet överdrivs

röjar kalle  
#380406 Står det vilken ö har varit mycket på Ingarö.

Användarvisningsbild

Re: Det svenska artutdöendet överdrivs

anersimyra  
#380408
röjar kalle skrev:Vill tillägga till lägga till protokollet det finns inga skadegörare i vår herres hage det är ett påhitt av den enda skadegöraren som finns det vill säga homo sapiens. :mrgreen:
Så är det ju.. :wink: jag har legat ner på marken i en Ölänsk ekskog och sett hur Ekvecklarens larver kalätit en stor ek på någon timma men eken klarar detta galant. Insekter blir skadegörare först när vi odlar monokulturer, det är alltså vi som genom vårt leverne skapar dessa " skadegörare.".. :geek:

Användarvisningsbild

Re: Det svenska artutdöendet överdrivs

anersimyra  
#380411
röjar kalle skrev:Står det vilken ö har varit mycket på Ingarö.
Det var på Furuskär..

Användarvisningsbild

Re: Det svenska artutdöendet överdrivs

anersimyra  
#380412
Niking skrev:Vi har ju ett antal skadegörare på jordbruksidan och trädgårdssidan också.
/Niklas
En piss i missisippi.. :P

Avatar Fallback

Re: Det svenska artutdöendet överdrivs

röjar kalle  
#380414 Den har jag aldrig varit på.

Avatar Fallback

Re: Det svenska artutdöendet överdrivs

röjar kalle  
#380415 Kunde vara intressant varför dom valde just den ön.

Användarvisningsbild

Re: Det svenska artutdöendet överdrivs

anersimyra  
#380418 En slump. Dessutom tar naturen själv hand om massangrepp av t.e.x fjärilslarver då s.k " larvdödare " ( masotoma vill jag minnas att de heter ) ökar i antal och tar död på fjärilslarverna. Att bespruta är i längden bara att bita sig själv i röven då man även dödar fjärilslarvernas fiender.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).