Föryngring

Spruta till Viltskydd och Snytbagge

47 inlägg 31200 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

uffejohan  
#380252 Kan faktiskt inte svara på när kolvpumpen är att föredra, men jag har varit supernöjd med min membranpump. Apropå vätskeåtgång så var det stor skillnad på första tanken jämfört med sista. Man lär sej efter ett tag att dosera rätt bra och hålla rätt avstånd till toppskottet, Trico är ju inte billigt. Jag fick något högre åtgång än vad Trico själva anger men å andra sidan har jag inte haft en enda betad planta på hygget. Tänker ändå att även om det kommer lite bredvid så doftar det desto mer och plantorna blir än mer oaptitliga.
Mitt ena hygge var rätt vidsträckt utan körbar väg, då var det rätt skönt att vätskan i tanken räckte både fram och tillbaka :) Man tar ju lätt två rader plantor när man går mellan raderna.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380256 Annars kan man nog ha lite tankstationer strategiskt placerade på hygget.

Hur långt räcker en 10 l tank för för dig, Uffejohan?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

uffejohan  
#380260 Jag räknar med att jag klarar ett ha på 8 liter nu när jag kört in mej. Fyller inte tanken mer än till hälften. Halva nöjet som fritidsbrukare är ju kaffepausen :)

Användarvisningsbild

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380261 Ok! Då borde en 15 liters tank räcka till ca 2 ha. Bra att ha ett hum om volymer. Ungefär hur lång tid tar det för dig att spruta en tank då?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

uffejohan  
#380266 Det kan variera väldigt mycket. Är det slät mark utan en massa ris, sprutar du nästan så fort du går, ett par pumptag räcker till flera plantor. Hamnar du i moras och måste gå omvägar om blötmarker blir det nåt helt annat. Jag vill minnas att jag sprutade mina 5 ha på ett par dar i pensionärstempo och då är det mitt i steniga Småland.

Användarvisningsbild

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

Seb macahan  
#380267 Hylte lantmän har en elspruta. De har lite olika paket med medel riktigt prisvärt. Jag köpte 25liter Trico med den sprutan. Bäst pris på både medel och spruta. Levereras med många olika munstycken.

Avatar Fallback

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

alias  
#380273
Niking skrev:Misstänker att det kan vara värt att gå upp lite i kvalitet på handsprutorna och köpa Solos handsprutor.

Intressant synpunkt angående preparattillgång. Är det för att precisionen blir bättre med handsprutorna? Hur kan precisionen i så fall förbättras på ryggsprutorna?

Jag är 196 cm lång.
/Niklas


Nu var det HaTe2 som jag körde i ryggsprutan och jag uppfattade det om att det droppade mycket mellan plantorna (efter att man släppt "avtryckaren" - nu var detta knähöga plantor som behandlades så det fanns ju rätt mycket preparat i röret mellan handtaget och sprutmunstycket som kunde rinna ut, behandlar man plantor över midjehöjd så bör ju vätskepelaren trycka mer från munstycket och mot handtaget). Tricon uppfattar jag som mer trögflytande, så problemet blir nog inte lika stort där.

Kanske att ett annat munstycke ger mindre spill?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380301 Alias! Kan det vara fel på någon packning?

Sedan såg jag att de handhållna SOLO-sprutorna finns i en eller två liter. Blir det för tungt att gå med 2-litersversionen?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

Amatörhuggare 62  
#380333 Har sprutat plantor hela dagen. Med en Solo 473 D
Är nöjd med sprutan så långt.
Köpte till Proffsselen, och det var skillnad att bära
sprutan. Nu när det inte är så varmt än.
Så skyddar ju denna selen, mot den kalla sprutan mot ryggen.
Och så midjebälte, så vickar den inte, fram å tillbaka när.
Man pumpar. Och så bytte jag plastslangen, mot gummislang.
Var positivt, ergonomiskt. Plastslangen var ju som en Anaconda.
Som ville åt annat håll, än där plantan var.

Avatar Fallback

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

Amatörhuggare 62  
#380346 Denna koppen var också bra, Koncentrerade sprutmedlet.
Mer till Toppskottet.

Men till större plantor, kör man utan.

Avatar Fallback

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380350 Har också en Solo 473 och tycker den fungerar bra. Sprutade en säsong med originalselen innan jag bytte till skogmas eftermarknadssele. Det var ett stort lyft att ha en sele med bälte och riktiga axelband som stannade kvar på axlarna. Se till att du skaffar munstycke anpassat till det du ska spruta, inget munstycke passar till allt.

Avatar Fallback

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

jannee  
#380352 Har en Hardi ryggspruta, använt den regelbundet i över 30 år. Sprutar ALLT med den. Järnsulfat sätter dock igen filtret.
För övrigt är den HELT suverän när man vill spruta bort ogräs runt plantorna. Sätter bara tratten ÖVER plantan och trycker till.
Du klarar av att behandla många plantor med full ryggspruta (12 liter)
För övrigt, handla på dig en dunk eller två med Roundup medan det finns att köpa - avdragsgillt :mrgreen: .

Användarvisningsbild

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380366 Fungerar justerbara munstycken till viltskydd och snytbagge? Eller är det lika bra att köpa på sig några olika icke justerbara munstycken till respektive medel?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380388 Köp på dig lite blandade munstycken, troligen räcker det med två. Jag köpte min spruta av plantförsäljaren så det ingick munstycke för Trico.
Har väl inga erfarenheter av justerbara munstycken men de behöver vara lätta att diska för Trico är fett och kletar när det torkar.
Hittade denna i Skogmakatalogen.
ImageUploadedByskogsforum forum1457727101.352266.jpg

Användarvisningsbild

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380393 Ok, fasta munstycken alltså.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).