Motorsåg och handhållet

Välja bort Stihl pga deras kedjor?

154 inlägg 54458 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379699
Fredrik Reuter skrev:Säkert alldeles rätt busholle!
Du får dock tänka på att jag är van avbrutna, fem år gamla rundfilar i fel diameter som legat i någon traktorhytt oskyddade... :wink:


Fredrik! Gör dig själv en tjänst och vänj dig vid riktiga filar i rätt storlek från början. Så dyra är knappast filarna.
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Fredrik Reuter  
#379700 Hej,
Ja, absolut, det ska vara bra filar!
Det blev nog en liten överdrift i förra texten, därav smilien.

Fick ett tips häromdagen från en välmeriterad skogsherre som sade att jag skulle testa Vallorbe filar.
Men det får nog bli en annan tråd! :-BD

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

alias  
#379701
Niking skrev:
Fredrik Reuter skrev:Säkert alldeles rätt busholle!
Du får dock tänka på att jag är van avbrutna, fem år gamla rundfilar i fel diameter som legat i någon traktorhytt oskyddade... :wink:


Fredrik! Gör dig själv en tjänst och vänj dig vid riktiga filar i rätt storlek från början. Så dyra är knappast filarna.
/Niklas


Problemen tycker jag kan uppkomma likaväl av att man lyckats få med sig fel fil hemifrån än att man inte har ett lager av filar i rätt dimension. Har man lite bråttom och inte kollar om det är 4,0, 4,8 eller 5,5 mm som är nertryckt mellan bensin- och oljetanken på kombidunken så kan man få lite huvudbry när man väl är i skogen och får då dammsuga medhavt fordon på gamla kasserade filar i rätt storlek.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379711
alias skrev:
Niking skrev:
Fredrik Reuter skrev:Säkert alldeles rätt busholle!
Du får dock tänka på att jag är van avbrutna, fem år gamla rundfilar i fel diameter som legat i någon traktorhytt oskyddade... :wink:


Fredrik! Gör dig själv en tjänst och vänj dig vid riktiga filar i rätt storlek från början. Så dyra är knappast filarna.
/Niklas


Problemen tycker jag kan uppkomma likaväl av att man lyckats få med sig fel fil hemifrån än att man inte har ett lager av filar i rätt dimension. Har man lite bråttom och inte kollar om det är 4,0, 4,8 eller 5,5 mm som är nertryckt mellan bensin- och oljetanken på kombidunken så kan man få lite huvudbry när man väl är i skogen och får då dammsuga medhavt fordon på gamla kasserade filar i rätt storlek.

MVH
Alias


Då får du väl ta det lugnare då, så att du hinner kolla att du får med dig rätt fil då :wink: Själv kör jag 0.325 och således 4.8 mm fil på alla kedjesågar utom batterisågen som har 4,5 mm fil (H38-kedja).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

SawTroll  
#379841
Skogsola skrev:Med ,325 och 15 tum så ska Stihlsågarna ha 63 länk. Det är knappt att Stihlhandlarna vet. Har inte sett andra märken än Stihl i den längden.


Det er vel 62dl med .325x7 drev (det vanligste), men du har rett i at bare sverd med Stihl montasje bruker det. De kalles 15" med 3003 montasje og 16" med 3005 montasje, men er i virkeligheten ca. 14 1/2".

Imidlertid er det vel ikke så vanskelig å bestille noen Oregon kjeder i den lengden (62dl)? Det er bare snakk om hva forhandleren finner for godt å ha på lager, ikke hva som finnes.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

SawTroll  
#379843
Huggarn skrev:
Skogsola skrev:Med ,325 och 15 tum så ska Stihlsågarna ha 63 länk. Det är knappt att Stihlhandlarna vet. Har inte sett andra märken än Stihl i den längden.


Både rätt och fel! kör man med tex 261 så är det 62 länkar som gäller med 325, 15" svärd! har man en 362 eller större så har dom grövre drivaxel vilket medför ett större drev om man mot förmodan vill använda 325, därav den extra drivlänken eller två!


Nå handler det vel egentlig ikke om selve akslingen, men om størrelsen på det navet som sitter på clutch trommelen (small 7-spline vs. standard 7-spline). På mange sager kan du selv velge hvilken størrelse du bruker, det er bare å bytte trommel.

Fora som dette er bra for å utveksle informasjon om hva som går an (eller ikke), da slik informasjon ofte ikke fremgår av delelister eller manualer.

Jeg er enig i at du ikke kan stole på at forhandlerene vet - dette er ofte ikke tilfelle om du beveger deg litt utenfor standard konfigurasjon. :surp:

Avatar Fallback

Re: Sv: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379847
busholle skrev:Bilden försvann visst.


Dette her synes Eg virker, Ikkje så mykje kraft når ein filer. Forsiktige lette drag. Er vel det som er vanligst når ein skal bryne opp ein kniv og at ein bruker lite kraft på bryne iverfall på slutten. Trur at etter at ein har fått rett form på tanna vinkler og sån så er neste steg å prøva rett og slett å få det skarpt, ein skarp egg. Akkurat der synes Eg innformasjonen er mangelfull, ein høyre berre om filningsvinkelen, rytterne skal files osv men aldri om kva som skal til for å få det skarpt og få skarpheita til å halda seg. Mulig at det er begrenset kva det går Ann og lera vekk iverfall over nett. Men Eg trur det speler ein stor rolle korleis ein føre fila, stikkord her trur Eg er kraft samt samme høgd på fila for Dei forskjellige fildraga innan samme tann, for at ein kniv skal bli skarp så er det iverfall viktig at bryne holdes i samme vinkel heile tida mot tanna.

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379871
SawTroll skrev:
Skogsola skrev:Med ,325 och 15 tum så ska Stihlsågarna ha 63 länk. Det är knappt att Stihlhandlarna vet. Har inte sett andra märken än Stihl i den längden.


Det er vel 62dl med .325x7 drev (det vanligste), men du har rett i at bare sverd med Stihl montasje bruker det. De kalles 15" med 3003 montasje og 16" med 3005 montasje, men er i virkeligheten ca. 14 1/2".

Imidlertid er det vel ikke så vanskelig å bestille noen Oregon kjeder i den lengden (62dl)? Det er bare snakk om hva forhandleren finner for godt å ha på lager, ikke hva som finnes.


Jo, jag är nästan helt säker på att Stihls 15" kedja är på 62dl och oregons 15" kedja är på 64dl. Jag testade just i går och i dag att sätta en 64dl oregon kedja på ett 15" Stihlsvärd, som det satt en 62dl stihlkedja på från början. Det gick bra men jag gick skruva fram svärdet nästa hela vägen. Det fanns lite kvar att spänna kedjan på men det är på gränsen om kedjan länger sig så kanske det blir svårt att kunna spänna kedjan.

Visst kan man beställa hem oregon med 62dl men det är ju lite extra krångligt, försäljare som är oförstående, tid med leverans osv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379883 Har du mulighet så ta på ett større drev på saga di.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379911 busholle eg likte bildet du posta, det fra den gammle boka di om filing, ja eg veit eg er spesiell men viss du har tid og annledning kan du ikkje posta litt fleire bilder fra boka di ?

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379920
Ekhagas trädfällning skrev:Jo, jag är nästan helt säker på att Stihls 15" kedja är på 62dl och oregons 15" kedja är på 64dl. Jag testade just i går och i dag att sätta en 64dl oregon kedja på ett 15" Stihlsvärd, som det satt en 62dl stihlkedja på från början. Det gick bra men jag gick skruva fram svärdet nästa hela vägen. Det fanns lite kvar att spänna kedjan på men det är på gränsen om kedjan länger sig så kanske det blir svårt att kunna spänna kedjan.

Visst kan man beställa hem oregon med 62dl men det är ju lite extra krångligt, försäljare som är oförstående, tid med leverans osv.

Detta hörs inte rätt.. Nu ska vi se här...
Det kan vara 62, 63, 64, 65 drivlänkar (DL) och ca 15" i .325 delning beroende på svärdsfästets placering och svärdets höjd kan det vara olika antal drivlänkar.

Att säga att kedjan ska ha 64 antal DL på sina 15" är lite missvisande.
Lika missvisande som att det skulle vara 15" i svärdslängd.

Jag har bytt till .325 drev i några 13" 3/8 svärd och då fått 57DL eftersom jag missat att de var lite högre i ryggen.
Det fick mig att fundera o gå igenom svärd och kedjehögarna lite och det visade sig finnas en hel del svärd med konstiga DL antal i högarna. Att det är ojämnt ställer till det eftersom det är bra om det är delbart med två, Höger o vänster tand, eller fyra så man får lika antal höger och vänster tänder.
Några exempel jag inte begriper riktigt:
55DL 3/8
51DL .325
71DL .404
77DL 7/16

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380001
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Här kommer ett hastverk från pannrummet idag.
Informationsmässigt vet jag inte hur den håller, men den kanske är diskussionsvärd? :-BD


Mina spontana kommentarer (förutom att det var ett trevligt filmklipp) är att resultatet stämmer med mina egna erfarenheter av de två mallarna - givet att det är stihls RS-kedja som visades?

Tyckte att det såg så ut och då har i vart fall jag fått dåliga resultat med de båda mallarna. Kombifilen tar för högt i tanden vilket ger en alldeles för flack stötvinkel, däremot kan den filen funka rätt okej på en RM-kedja, men numer ligger mitt exemplar och skräpar i boden.

Rullmallen gav jag rätt snart upp hoppet om att bemästra, tyckte att den var ett exempel på tysk ingenjörskonst när den är som sämst: en överarbetad, onödigt teknisk lösning på ett problem som andra löst på ett betydligt enklare sätt (Husqvarnas mall eller EIA:s).

Det jag saknade i klippet var en jämförelse med stihls filmall som skruvas fast på rundfilen som jag själv brukar använda med viss framgång - min frihandsfilning lämnar en del i övrigt att önska. :roll:
1457558262_a8dbb127f8dd4071b3a7293b5af12a77.jpg


Den tycket jag har den stora fördelen att den dels hjälper till att hålla en lagom höjd i tanden (jag hamnar som regel för djupt annars) men jag upplever inte att den hindrar mig från att lägga nog med tryck bakåt i tanden, som de övriga mallarna kan göra.

Avatar Fallback

Re: Sv: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380009
can skrev:busholle eg likte bildet du posta, det fra den gammle boka di om filing, ja eg veit eg er spesiell men viss du har tid og annledning kan du ikkje posta litt fleire bilder fra boka di ?


Bilden kommer från denna boken. Visst kan jag fota någon mer bild, vad är det som är intressant?

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

SawTroll  
#380033
Ekhagas trädfällning skrev: ....
Jo, jag är nästan helt säker på att Stihls 15" kedja är på 62dl och oregons 15" kedja är på 64dl. ....


"Oregons" er ikke alltid 64dl, det er avhengig av hva forhandleren har bestilt. De Oregon kjedene som din forhandler har er 64dl på grunn av at de er beregnet på sager med HVA montasje, ikke på grunn av at de er Oregon.
Om det skulle bli etterspørsel etter 62dl Oregon kjeder for Stihl sager, så ville han kanskje begynne å lagerføre dette også.

På tilsvarende måte kan også Stihl kjeder bestilles slik at de er tilpasset sverd med HVA montasje.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

SawTroll  
#380037
Mange skrev: ....
Några exempel jag inte begriper riktigt:
55DL 3/8
51DL .325
71DL .404
77DL 7/16


Hva er det du ikke begriper med de eksemplene? Dl tall som ikke er delbare med verken 4 eller 2 er ikke uvanlige.

Det virker jo ikke spesielt smart å med hensikt å lage sverd for slike dl antall, men av de nevnte er verken 55 eller 77dl ukjent i dagens marked, og det finnes mange andre odde dl tall I bruk.
51 og 71 kjenner jeg ikke eksempler på, men ingen av de er usannsynlige.

Faktorer som store drev og skifting av sverdneser til annen deling bidrar også til behov for odde dl tall.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).