Motorsåg och handhållet

Välja bort Stihl pga deras kedjor?

154 inlägg 54494 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

tallen100  
#379655 Tja att man kan köra såg bra behöver inte betyda att man kan fila "rätt", och tvärtom.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379659
can skrev:Tviler Ikkje på at du får det til Huggarn men korleis veit du kor stor understilling du skal ha uten ryttermal


Jag tar lite åt gången och provar, och räcker inte det så tar jag lite till! rätt enkelt faktiskt! :-BD

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

röjar kalle  
#379660 En kejda som är rätt filad och vass drar sig in i virket självmant, vilket betyder att sågen blir automatisk lättare att hantera vid kvistning och kapning.En bra såg och vass kejda är AO vid skogsarbete skulle vilja säga 70% av jobbet.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

tallen100  
#379662 Man får vara lite försiktig med vinkelslipen när man slipar ner ryttarna :D

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

röjar kalle  
#379663
tallen100 skrev:Man får vara lite försiktig med vinkelslipen när man slipar ner ryttarna :D


=)) =)) =))

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379664
Skogsola skrev:Med ,325 och 15 tum så ska Stihlsågarna ha 63 länk. Det är knappt att Stihlhandlarna vet. Har inte sett andra märken än Stihl i den längden.


Både rätt och fel! kör man med tex 261 så är det 62 länkar som gäller med 325, 15" svärd! har man en 362 eller större så har dom grövre drivaxel vilket medför ett större drev om man mot förmodan vill använda 325, därav den extra drivlänken eller två!

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Fredrik Reuter  
#379666 Hej,
Här kommer ett hastverk från pannrummet idag.
Informationsmässigt vet jag inte hur den håller, men den kanske är diskussionsvärd? :-BD


Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

röjar kalle  
#379668 Fredrik släng mallarna och fortsätt och fri hands fila. :-BD

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379671 enig

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

alias  
#379675
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Här kommer ett hastverk från pannrummet idag.
Informationsmässigt vet jag inte hur den håller, men den kanske är diskussionsvärd? :-BD



Har ett par frågor, både kring dina slutsatser om mallarna och något önskemål rent filmtekniskt:

Behövde du anbringa mer kraft vid filning med mall än vid frihandsfilningen?

Har du tillgång till mikrofon typ "mygga" (ljudstyrkan varierade en hel del under filmen, misstänker att det beror på hur långt ifrån kameran du är samt åt vilket håll du talar)?

Bildskärpan kändes helt OK!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Fredrik Reuter  
#379678 Tack ska ni ha!
Det jag kan sammanfatta det som är att mallarna gör att filarna inte får samma bett som med frihandsfilning. Därför är frihand lite lurigt, det kan hugga i skäret och man byter därav vinkel ofrivilligt, men jag tog nog mest i med den första "2-1" mallen.

Det hela kan kanske ha att göra med att filmallarna lägger rundfilen lite högre än frihand och det blir mer avverkat utan mall.

Det är f.ö samma rundfil jag använt i alla tre "testerna".

Denna video var lite av ett hastverk och ljudet är från kamerans egna mikrofon. Jag har en riktmick från Röde till som är bättre, men den hann jag inte rigga i ordning denna gång. Kanske ska investera i en mygga!

Avatar Fallback

Re: Sv: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379680 @Fredrik Reuter tryck inte så mycket.

Avatar Fallback

Re: Sv: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379681 Bilden försvann visst.

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Fredrik Reuter  
#379685 Säkert alldeles rätt busholle!
Du får dock tänka på att jag är van avbrutna, fem år gamla rundfilar i fel diameter som legat i någon traktorhytt oskyddade... :wink:

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Tosca  
#379686 Kan man ta ljudet från en blåtandssnäcka?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).