Motorsåg och handhållet

Husqvarnas nya kombidunk...

217 inlägg 112685 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

halvproffs  
#379300 Fick en ny pip hos ÅF där jag köpt kombidunken. Han hade bara sålt ett fåtal så han hade inte hört om något fel på dom.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

halvproffs  
#379302
mrvimek skrev:Ända som ja inte gilla att den är höger än den gammal så lådan jag har alla saker och motorsåg i så går de inte att stänga locket så man få gänga av påfyllning tapparna :(

Jag var över till svågern och han hade varit in på Jula och köpt denna för att få plats i alu-lådan som han har på ATV-n.

1457351740_20160307_113330[1].jpg

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Nonkan  
#379462 Vissa av de första (typ jan 2015) kan spricka i oljepipen. Bara att reklamera, är inte helt ovanligt när Husqvarna går från förserie till fullskalig produktion. Tror inte det varit något produktsläpp utan barnsjukdomar :)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428731 Första gången i minusgrader med nya kombidunken idag. Orginal oljepip har alltid tagit tid på sig att fylla tanken men i kyla är den helt värdelös (kör just nu med OK-olja köpt på Swedol), det blev byte till gamla pipen som ju fyller i raketfart om man jämför. Som tur är är det samma gänga på den nya dunken som på den gamla kombidunken. Enda nackdelen med den gamla pipen är att ju att den måste lossas och vändas för att inte oljan skall rinna ut om dunken tippar, men eftersom det sker sällan så räcker det ju att vända två gånger om dagen :grin:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428734 Det finns en vinterpip till nya dunken.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428737
0470 skrev:Det finns en vinterpip till nya dunken.


Japp, det finns det.

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428739 har ingen ting med den nye dunken å gjera men er det noken her som brukar den typen der ein byter ut bensindunken, ein set den inni ett adapter liksom. Olja må ein fylla som vanligt men bensin slepp ein pga byter jo berre dunk.

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

hinowa  
#428761 Jag fick en liknande men det står inte Husqvarna på den
Ifrån Jula (Julklapp ifrån frugan) Med filfack och för fällkilar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

halvproffs  
#428772
halvproffs skrev:Fick en ny pip hos ÅF där jag köpt kombidunken. Han hade bara sålt ett fåtal så han hade inte hört om något fel på dom.


Nya pipen gick också sönder nu i vinter. Till nästa vinter ska jag försöka bygga om den så att man bla kan sära på olja o bensindunken. Bilder kommer när det är klart om det blir bra. Använder mest dom gamla pålitliga dunkarna nu.

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

axwell  
#428806
halvproffs skrev:Nya pipen gick också sönder nu i vinter. Till nästa vinter ska jag försöka bygga om den så att man bla kan sära på olja o bensindunken. Bilder kommer när det är klart om det blir bra. Använder mest dom gamla pålitliga dunkarna nu.

Den mindre Oregondunken hos tex. Jula har grön pip för olja, röd för bensin.
Den gröna är betydligt smalare för kunna komma ner i dom mindre Stihlsågarna.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428810 Jag gjorde en special förra vintern, har skrivit om det nånstans men hittar det inte.
Iallafall så gjorde jag en plåtburk som hänger på en bensindunk med en krok.
I burken en 2 litersflaska med en pump o en slang så jag pumpar oljan till sågen.
Hade först en plastpump från biltema som egentligen är till oljebyte i växelhus på utombordare.
Fungerade bra så jag gjorde en ny pump till denna säsongen av en tryckluftscylinder.
Nu funkar det riktigt bra. Slangen blir dock stel så den ska bytas mot en silikonslang.
1483786318910.jpg


Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428813
DSC_0512.JPG

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428814 Förbättringspotensial finns, viktfördelningen är lite fel nu. Oljan borde byta plats med verktygen, sen skulle burken va gjord i ALU och oljedunken är lite vek.
Man skulle ju kunna integrera oljebehållaren direkt i burken. Men det förutsätter att man kan svetsa ALU så det blir tätt o det ligger utanför min förmåga just nu:-)

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

thommep  
#428900 Jag kan då inte förstå varför ni vill ha den nya dunken då den gamla är mycket bättre i mina ögon.
Där vänder man ju på piperna och skruvar fast dom igen så det inte kommer skräp på dom.
Hur gör man med dom nya? Hur länge tar det innan man har tappat bort dom?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

svampbob  
#428907
thommep skrev:Jag kan då inte förstå varför ni vill ha den nya dunken då den gamla är mycket bättre i mina ögon.
Där vänder man ju på piperna och skruvar fast dom igen så det inte kommer skräp på dom.
Hur gör man med dom nya? Hur länge tar det innan man har tappat bort dom?


Jag har den gamla dunken och vänder aldrig på piparna och har haft denna dunken i säkert fem år. Den här åkt ett par hundra mil på 4-julingen och stått i skogen några hundra dagar. Det enda jag gör är att borstar bort snön när det har snöat rejält,

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).