Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Johan tror på sin kombimaskin

27 inlägg 13665 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Johan tror på sin kombimaskin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Johan tror på sin kombimaskin

Ådii  
#378739 Intressant, tror nog att den är bättre nu med den uppdaterade kranen, tror geometrin passar bättre för skotning nu än om man jämför med kranen han hade tidigare.


Avatar Fallback

Re: Johan tror på sin kombimaskin

i skogen  
#378811 Det är bra att Johan kör drivare för då får han skota sitt eget virke, har kollat på videofilm från hans rekordkörning på 1 dygn!!! herre min skapare för att skota efter han där.
ska det göras rekordförsök så ska det vara virke vid avlägg som räknas. :wink:

Avatar Fallback

Re: Johan tror på sin kombimaskin

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378818 Om man nu försöker slå världsrekord på att avverka så mycket som möjligt på ett dygn så kanske inte fokus ligger på perfekta högar då...
Det ser säkert bra ut en vanlig dag på jobbet

Avatar Fallback

Re: Johan tror på sin kombimaskin

i skogen  
#378902 Är det frågan om att slå rekord så är det ju för att man är duktig på det man gör, och ja Johan vet vad han gör men det är inte fören man kan kombinera kvalité OCH kvantitet man kan börja prata om göra rekordförsök.
Jäklar vilka skotarrekord det skulle bli om man genade lite i sorteringen och struntade i hur det ligger i vältan vid lossning bara för att man ska slå rekord med skotare...

Användarvisningsbild

Re: Johan tror på sin kombimaskin

Vedproducent  
#378921 Tja gnäller man på Johans rekord i skördaravverkning så är man väl bara avundsjuk på att ens egen prestation inte är bra nog. Att det skulle vara svårt att skota det virket bekräftar det allt mer.

Men det skrevs redan 2007 att det var många sura miner hos entreprenörer om detta så det är inget nytt. Bättre ni lär av honom så kanske ni klarar ackordet någon gång också.

Avatar Fallback

Re: Johan tror på sin kombimaskin

Chuck Norris  
#378930 Visst är han duktig att köra men det där rekordet är ju löjligt. Att bara rovhugga fortast möjligt utan tanke på sortering, aptering mm tycker jag mest visar på dålig respekt för skogen. Samma med killarna som älskar att gegga runt i ett surhål och göra körskador (och dessutom filmar eländet.)

Avatar Fallback

Re: Johan tror på sin kombimaskin

Hema  
#378977 Nu vet jag inte vad definitionen för Drivare är men, är det inte att man ska berabeta upp trädet direkt på lastbärare? Kanske borde kallas Multimaskin (om jag nu har rätt ang. definitionen).
En direkt nackdel att köra med Drivare, är väl som i detta klipp med Fiberdrive 1750 att riset inte hamnar där maskinen kör?

Tror också att den nya kranen passar maskinen bättre på Johans maskin. Men utan att ha någon grund för mina påstående, så tror jag även att Fiberdriven med sin kran jämte hytten är en stor fördel. Visst hade hytten varit snurrbar i förhållande till kranen hade det varit ett plus extra.

Avatar Fallback

Re: Johan tror på sin kombimaskin

tallen100  
#378980 Han skulle fått skota efter sej själv, att "idiot köra" och lämna ett sådant plockepinn efter sej är knappast mycket att vara stolt över, världsrekord eller ej. Det skulle varit tolv timmar i varje maskin och vettiga vältor vid väg, det hade nog inte blivit något rekord i skotaren iaf, såvida dom inte har fått se ut som "högarna" i skogen :mrgreen: . Det ska vara realistiskt, Men han är säker jätteduktig i vanliga fall, det krävs en hel del för att orka köra ett dygn överhuvudtaget.

(Ej avundsjuk :grin: )

Avatar Fallback

Re: Johan tror på sin kombimaskin

tallen100  
#378984
Vedproducent skrev:Bättre ni lär av honom så kanske ni klarar ackordet någon gång också.

Bara synd om alla skotarförare, för dom kommer inte att klara sina ackord om det ser ut på det viset :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Johan tror på sin kombimaskin

loppan  
#378998 Varför kritiseras Johan Nord över huvud taget om detta rekorsförsök i en illa dold avundsjuka?
Hela jippot var arrangerat av John Deere och direktivet var att köra så många kubik som möjligt utan
krav på sortering,aptering och risanpassning.
Skall någon kritiseras så är det John Deere för detta jippo.

Skogsbrukets tekniska utveckling bygger historiskt helt på eldsjälar och inovatörer likt Johan Nord,oftast utan att det leder till någon teknikutveckling.
Maskintillverkarna uppfinner ingenting,de bara förfinar tekniken.

Denna kombimaskin är väl det mest realistiska av alla varianter som funnits de senaste åren och har en del fördelar.
Frågan är om den skulle gen någon ekonomisk fördel jämfört med skördare/skotare.

Avatar Fallback

Re: Johan tror på sin kombimaskin

Anton k  
#378999 Det finns väl en annan tråd o försöket. Jag tycker det är lite intressant med det här drivarprojektet. Han har inte försökt o kompromissa så mycket utan vill ha två bra maskiner. Det som man ser är svårt är att få en bra kran till båda två. Sen skulle iaf jag vilja ha en,höjbar grind. Det skulle va kul om rottne börja producera konceptet.

Användarvisningsbild

Re: Johan tror på sin kombimaskin

Seb macahan  
#379018 Tycker det verkar som fler inlägg om rekordet och allt runt detta än maskinen tråden handlar om?
Utan o kört skotare = skördare så verkar det väl spontant bra. Sen vet jag inte om man ska rör ihop markberedare också?? Ska inte riset barra av innan man skotar det.

Avatar Fallback

Re: Johan tror på sin kombimaskin

jannee  
#379033 Ponse har en maskin som gör båda uppgifterna. Har obestridligen sina fördelar vid mindre avverkningar.
Nackdelen med att köra ut färskt ris är att granbarkborren trivs bra i dessa högar 😈
Ligger de sedan inte högt och luftigt är risken stor för mögel och att de inte torkar ut men med mycket ris från löv fungerar det bra.

Användarvisningsbild

Re: Johan tror på sin kombimaskin

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379050 Mycket bullshit i den här tråden , men det är väl som vanligt när man synar lite noggrannare så brukar det sällan vara bättre trots att det gick i snigelfart snarare tvärtom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).