Uppsnacket hade vi i tråden Kommande nyheter från FTG Moheda men nu när den släppts så blir det mer renodlat med en egen tråd.
Idag var det premiär i samband med att Lantmännen Maskin körde en visning av nya produkter för 2016, detta vid Rossviks säteri utanför Eskilstuna.
Jag var på plats under visningen och har även testkört vagnen lite.
Som skrivits i tråden ovan så är den stora nyheten alltså att Moheda får hydraulisk navdrift på den nya skogsvagnen 121 ND där ND då står för NavDrift.
De hydrauliska motorerna av kolvmodell från BlackBruin (Sampo Hydraulics) sitter i bakdäcken på vardera boggie.
Dragkraften är ca 2,6 ton som max, faktiskt något lägre än deras rulldrift på motsvarande 12-tonskärra som har nästan 3 ton i dragkraft men ändå skapligt med kraft för krävande användning.
Driften har även funktioner som motorbroms i nedförsbackar, aktiv bromsning genom hydraulmotorerna samt hastighetsreglering så den ex kan ställas att gå fortare än traktorn i uppförsbackar.
Fram/Back regleras från hytten och frihjul vid högre hastigheter är givetvis inbyggt.
FTG har valt att placera motorerna i de bakre hjulen på boggien. Anledningen är att boggien är förskjuten något och får lite längre utslag fram, det ska göra att bakre paret ska ha mest tryck i backen och därigenom bäst drift.
För övrigt så har FTG tagit lärdom av att de haft navdrift på sin äldre 12-tons vagn av märket Mowi. Denna togs ur sortimentet för att hydraulkomponenterna blev för dyra. Men nu har läget ändrats och genom motorer från BlackBruin så verkar det kunna bli en attraktiv modell.
FTG verkar tänkt till när det gäller att skydda hydrauliken för driften. Som du ser på bilderna så är det inte många slangar synliga och enligt företaget har mycket möda lagts ned för att få en skyddad slangdragning.
500/45x22,5 hjul är standard på boggien som genom navdrift kan utrustas med band alt. kedjor.
Jag testade att lasta av ett lass med vagnen och en Valtra N framför. Traktorns egna hydraulsystem.
Riktigt imponerande vad långt de kommit måste jag säga. Med minispakar blir det nästan som att köra en "riktig" skotare. På normalt varvtal så orkar inte riktigt hydrauliken i Valtran till att ge en gallringsskotare en match, men det närmar sig!
Fulla knippen och fullt ös är inga problem, hydrauliken är fin och det blir ett riktigt bra flyt i körningen.
Tyvärr vart jag lite ringrostig på spakningen för jag lyckades lasta av en banke i samband med avlastning, men den höll så vi får väl se detta som ett produkttest!
Filmklipp kommer!
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto