SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsvagn (Huggarvagnar)

Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016

21 inlägg 18292 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#378656 Förra veckan skickade FTG Forest som tillverkar Mohedavagnar ut en liten teaser om att det var nyheter på gång inom deras segment för skogsvagnar.
Uppsnacket hade vi i tråden Kommande nyheter från FTG Moheda men nu när den släppts så blir det mer renodlat med en egen tråd.

Idag var det premiär i samband med att Lantmännen Maskin körde en visning av nya produkter för 2016, detta vid Rossviks säteri utanför Eskilstuna.

Jag var på plats under visningen och har även testkört vagnen lite.

Som skrivits i tråden ovan så är den stora nyheten alltså att Moheda får hydraulisk navdrift på den nya skogsvagnen 121 ND där ND då står för NavDrift.
De hydrauliska motorerna av kolvmodell från BlackBruin (Sampo Hydraulics) sitter i bakdäcken på vardera boggie.

Dragkraften är ca 2,6 ton som max, faktiskt något lägre än deras rulldrift på motsvarande 12-tonskärra som har nästan 3 ton i dragkraft men ändå skapligt med kraft för krävande användning.
Driften har även funktioner som motorbroms i nedförsbackar, aktiv bromsning genom hydraulmotorerna samt hastighetsreglering så den ex kan ställas att gå fortare än traktorn i uppförsbackar.
Fram/Back regleras från hytten och frihjul vid högre hastigheter är givetvis inbyggt.

FTG har valt att placera motorerna i de bakre hjulen på boggien. Anledningen är att boggien är förskjuten något och får lite längre utslag fram, det ska göra att bakre paret ska ha mest tryck i backen och därigenom bäst drift.

För övrigt så har FTG tagit lärdom av att de haft navdrift på sin äldre 12-tons vagn av märket Mowi. Denna togs ur sortimentet för att hydraulkomponenterna blev för dyra. Men nu har läget ändrats och genom motorer från BlackBruin så verkar det kunna bli en attraktiv modell.

FTG verkar tänkt till när det gäller att skydda hydrauliken för driften. Som du ser på bilderna så är det inte många slangar synliga och enligt företaget har mycket möda lagts ned för att få en skyddad slangdragning.

500/45x22,5 hjul är standard på boggien som genom navdrift kan utrustas med band alt. kedjor.

Jag testade att lasta av ett lass med vagnen och en Valtra N framför. Traktorns egna hydraulsystem.
Riktigt imponerande vad långt de kommit måste jag säga. Med minispakar blir det nästan som att köra en "riktig" skotare. På normalt varvtal så orkar inte riktigt hydrauliken i Valtran till att ge en gallringsskotare en match, men det närmar sig!
Fulla knippen och fullt ös är inga problem, hydrauliken är fin och det blir ett riktigt bra flyt i körningen.
Tyvärr vart jag lite ringrostig på spakningen för jag lyckades lasta av en banke i samband med avlastning, men den höll så vi får väl se detta som ett produkttest!

Filmklipp kommer!



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016

Relaskop  
#378685 Roligt med rapport! Tror många kan va interesserad av denna vagn. Men er det så mycket som 3 ton dragkraft med rulldrift?

Användarvisningsbild

Re: Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016

Fredrik Reuter  
#378689 Hej,
Det är siffror från presentationen och jag har inga papper på det.
Vi får vänta tills måndag så ska jag ringa dem och få exakta siffror!

   TS
Avatar Fallback

Re: Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016

Relaskop  
#378722 Då stemmer det sikkert. Jag trodde bara at dragkraften var mindre. Jag har en mowi 1250wd och den tror jag har ca 2 tons dragkraft. Den er vel lik med moheda 121 med rulldrift. Oavsett, blir kul at se når nån får denna i drift och kan beretta lite mer om hur drivningen fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016

Fredrik Reuter  
#378946 Hej,
En snabbt ihopklippt video från visningen igår.
Ursäkta om det är lite skakigt, men jag hoppas det kan underhålla i alla fall någon!


   TS
Avatar Fallback

Re: Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016

Robertberg  
#378951 På dagens maskinvisning i Karlskrona hade de ett ex av 121 ND. Jag frågade om det var samma boggie som mowi hade innan, och säljaren sa att de hade sneglat på den boggin när den här konstruerades. Så det är nog inte så mycket som skiljer..
På den vagn Fredrik filmade drivs all hydraulik via traktorn, men det ska även finnas en ny pump som gav över 300 bar. Har för mig att det var 360.. Med det trycket blir navdriften lika stark som rulldriften.
När man sedan börjar krana så sänker någon elventil trycket till 210 bar vilket är max för kranen.
Man behöver inte gå ur traktorn och ändra något på vagnen om man ska hjula en längre sträcka.
Allt ur minnet efter vad säljaren sa :)

Användarvisningsbild

Re: Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016

JohannesG  
#379011 Vad är rikt-priset på denna kärra?

Om axeln till boggin har samma diameter som Mowi så borde det gå att montera denna "nya" boggivagga på en Mowi 1250 utan drivning. Skulle vilja göra det på min. Någon som vet om detta är möjligt? Pris på det?

Låter som en väldigt bra vagn. Saknas bara längre kran, typ M65 eller M75, fattar inte riktigt varför FTG envisas med att ha så korta kranar på sina 12-tonare.

MVH: Johannes G

Användarvisningsbild

Re: Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016

Aqualize  
#379240
Fredrik Reuter skrev:[...]
Jag testade att lasta av ett lass med vagnen och en Valtra N framför. Traktorns egna hydraulsystem.
Riktigt imponerande vad långt de kommit måste jag säga. Med minispakar blir det nästan som att köra en "riktig" skotare. På normalt varvtal så orkar inte riktigt hydrauliken i Valtran till att ge en gallringsskotare en match, men det närmar sig!
[...]

Vilken Valtra var det och var det standardpumpen (om det finns högre kapacitet som alternativ på den modellen)?

Användarvisningsbild

Re: Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016

stegmaster  
#379243
Aqualize skrev:Vilken Valtra var det och var det standardpumpen (om det finns högre kapacitet som alternativ på den modellen)?

Måste vara nya N4 av nån storlek, frågan er bara vilken.
Dom minste har 73l/min pump som standard och 90l/min som tillval.
Dom lite större har 115l/min som standard och 160l/min som tillval.
Hadde vore kul att höra lite om hur du uppleved själva traktorhytten ochså Fredrik.

Användarvisningsbild

Re: Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016

Fredrik Reuter  
#379440 Och det frågar ni mig? :lol:
Jag tror det var en N4 med extra allt, typ.
Tror det nämndes att det var den stora pumpen i den och runt 205 bars tryck. Eller rättare sagt, det måste det varit, för den gick som en dröm!

Hytten var det inget fel på tycker jag. Hade grova kängor på mig men det gick skapligt att snurra runt och inget tog vid snurrning heller.
Det som är ett minus när man kört skotare är sikten. Det blir att man sitter och duckar och "gamnackar" när det kranas.
Men det är när man är van skotare som sagt, man blir väldigt lätt bortskämd. Jämför jag med grejerna jag kan köra dagligdags här hemma i traktorväg så är det som dag och natt.

Men mest imponerande var arbetspumpen, det var skotarklass på den!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016

Aqualize  
#379493
stegmaster skrev:
Aqualize skrev:Vilken Valtra var det och var det standardpumpen (om det finns högre kapacitet som alternativ på den modellen)?

Måste vara nya N4 av nån storlek, frågan er bara vilken.
Dom minste har 73l/min pump som standard och 90l/min som tillval.
Dom lite större har 115l/min som standard och 160l/min som tillval.
Hadde vore kul att höra lite om hur du uppleved själva traktorhytten ochså Fredrik.

Det var på natten jag skrev det så jag orkade inte kolla upp det, men ser att du svarade ju ännu senare! :lol:

http://www.valtra.se/downloads/N4_SE_18092015.pdf
Det är så att det går på om det är en HiTech eller en Active/Versu/Direct. Alla modeller kan fås som HiTech (sidan 31).
Men med Fredriks bild från hytten så ser vi att det är en Versu eller Direct då armstödet är sådant (sidan 18).
Så det är frågan om den har 115 eller 160 liter/min (sidan 33), om det nämndes rätt skulle det alltså vara 160. Så då vet vi att en skotarförare tycker det blivit lite fart i bonnatraktorerna (på den här saken) :-) . Snart är tåget framme så jag hinner inte läsa mer i broschyren vad 200 betyder. Kanske frontpump.

Användarvisningsbild

Re: Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016

Aqualize  
#379526 Sökte igenom PDF:en för 'pump' men såg inget intressant. Man kan tolka specifikationen på sidan 33 som att tillvalet "större pump" är endera 160 eller 200 liter/min, alltså två val.
Senast redigerad av Aqualize ons 09 mar 2016, 22:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016

Fredrik Reuter  
#379532 Hej,
Det kan nog stämma Aqualize, kanske var det då 200l i den jag testade.

Någon frågande annars på priset på denna nya.
Testar en ny funktion så får vi se hur det går...

[hide]Startpriset är enligt FTG "runt 300 kkr" för denna. Sedan går det ju givetvis att extrautrusta för några hundra tusen till. Jag har inte hunnit prata med FTG ännu om drivkraften men ska försöka kolla även priset när jag pratar med dem.[/hide]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016

loppan  
#379546 Bättre att köpa en Weimer och spara hundra tusen om de är så dyra.
Så mycket bättre kan de inte vara med navdriften?

Användarvisningsbild

Re: Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016

JohannesG  
#379549 Kan du även kolla om boggin med motorer går att köpa löst och montera på en Mowi/Moheda 12ton utan drift? Vad skulle det kosta? Det skadar ju aldrig att fråga :grin:

Allt gott: Johannes G

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).