Virkesmätning och Matrisfub

Utfall av vinterns fröträdhuggning

56 inlägg 33414 visningar 11 följer Svara, dela mm...  

Re: Utfall av vinterns fröträdhuggning

röjar kalle  
Mangan skrev:Personligen är jag fostrad i en miljö där man inte försöker göra sig lustig på andras bekostnad. Du vet, där man försöker var schyssta mot varandra. Rå stämning är bara rolig för de som "skämtar", inte för de som drabbas.

Men du fick ju dina gilla-poäng, så det är väl en sådan miljö vi skall ha här på Skogsforum, stickrepliker och gliringar så fort tillfälle ges. Samma "skämtare" i tråd efter tråd efter tråd.

Själv för vållat min gode Mangan du bjöd på det genom att skriva att du räknat fel.Sen kan man inte vara så snarstucken det blir en jobbig tillvaro för att hänga upp sig på skitsaker låt det rinna av. :smile:

åberg  
Ängagärdet skrev:Vart ifrån kom de 9st som skiljde mellan inmätt och antecknat?

Chaffisen kanske blandade lass? Eller trucken fick med lite extra till mätningen?

Användarvisningsbild

stackenas  
alias skrev:

Skogen i Örby växer bättre procentuellt sett i vältan än på rot! :wink:

MVH
Alias

Örby i Marks kommun? Är nästan min hemmaplan i sådana fall!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
röjar kalle skrev: du bjöd på det genom att skriva att du räknat fel.

Nej, det gjorde jag inte. Det var isteskog som påstod att jag räknat fel.

Varför är det då så viktigt att skriva dessa skitsaker, när det går ut över andra? Det är inte en direkt välkomnande attityd, varken mot mig eller de som läser men inte vill/vågar skriva av rädsla för att få samma behandling.

TS

stackenas skrev:
alias skrev:

Skogen i Örby växer bättre procentuellt sett i vältan än på rot! :wink:

MVH
Alias

Örby i Marks kommun? Är nästan min hemmaplan i sådana fall!

Jomen. Har du jobbat på Ericsson, måntro? 8)

(Edit: Nej, jag blandar nog ihop det)

TS
Användarvisningsbild

Utfall av vinterns fröträdhuggning

stackenas  
#378565Nepp jobbar i skogen. Har min fgh i Holsljunga så är inte så långt bort. Kul att veta! Off topic så nog om det :-)

tallen100  
Mangan skrev:
röjar kalle skrev: du bjöd på det genom att skriva att du räknat fel.

Nej, det gjorde jag inte. Det var isteskog som påstod att jag räknat fel.

Varför är det då så viktigt att skriva dessa skitsaker, när det går ut över andra? Det är inte en direkt välkomnande attityd, varken mot mig eller de som läser men inte vill/vågar skriva av rädsla för att få samma behandling.

Ta det med ett leende och ge tillbaka när tillfälle ges, tänk så tråkig vardagen skulle bli om man inte kan driva lite med varandra.

#378570Att ge tillbaka är bara dumt. Det slutar med en ännu sämre stämning

Tänk vad härlig vardagen skulle bli om man kunde skriva på Skogsforum utan att riskera bli "skämtad" med om och om igen.

Till slut vågar ingen öppna sig, om det skall huggas på allt.

TS

isteskog  
#378574Har du räknat på dina avverkningskostnader (huggning, skotning) mot att ta dit en maskingrupp/ alt hugga själv/ leja skotning. Nu var det ju en liten post, men skulle vara intressant att se om det skulle bli något kvar om man lejer allt. :???:

Användarvisningsbild

machonisti  
Mangan skrev:Att ge tillbaka är bara dumt. Det slutar med en ännu sämre stämning

Tänk vad härlig vardagen skulle bli om man kunde skriva på Skogsforum utan att riskera bli "skämtad" med om och om igen.

Till slut vågar ingen öppna sig, om det skall huggas på allt.

Ett skämt hit och dit är väl inte så farligt....hoppas jag.
Mangan, blicka framåt!
Nu hugger vi i skogen istället!

Flax12  
Mangan skrev:Fick sån lust att hugga tallar som stod i en väl hög föryngring, trots det låga priset på tall. Det var inte världens bästa kvalitet, rätt krokigt och en del stora grenar. Jag roade mig med att anteckna den uppskattade klassningen på varje stock, samtidigt som jag apterade. Hade antecknat 76 stockar, men fick inmätt 85 minus ett vrak. Man ser att klass 1 är svårt att få, medan gränsen för klass 2-3 verkar lättare att uppnå än jag trodde.

Här är sammanställningen och jämförelsen. Snittpriset utan tillägg blev 502:-/fub. Med en medellängd på över 42dm, hade jag om jag travmätt alltihop fått 470-480:-/fub. Inte så stor skillnad, och kanske hade jag fått mer volym ut av träden om jag inte apterat i klasser.

Total volym blev 22 m3fub, jag hade uppskattat det till 17 m3fub, så det blev lite mer än jag trott. Vrak blev <1%.

Är intressant och lärorikt att kunna stämma av sitt apterande. Är inte ofta det diskuteras aptering på skogs dagar längre. Ett kvistat träd kunde hålla igång gubbarna tills nästan blodvite uppstod :shock: . För att inte tala om gallrings tävlingarna....men det va förr det :wink:

Användarvisningsbild

Hurtig  
#378621Ja jag som är ung och oerfaren både i skogen och på forumet läser gärna mer om aptering och klassning. Förutom munhugget så hoppas jag på intressanta inlägg i den här tråden.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378642Det vore kanske bra att skaffa sig ett eget sågverk :grin: Då blir man mindre beroende av uppköparnas krav och kan hugga längder som passar de avverkade träden och inte prislistan från de stora drakarna.

Användarvisningsbild

Hurtig  
#378645Jaaa det är något som slagit mig. När man köper plankor på brädgården får man betala per meter oavsett hur lång plankan är... Så att vi får bättre betalt för längre bitar har bara att göra med att det är lättare transporter och färre bitar på sågverket?

jannee  
#378657Den avverkningen av fröträd som Mangan gjort kan troligtvis inte kostat Mangan mer än max 500 kr i reda pengar (motorsågsbensin, olja, lite kedjeslitage + diesel till 135 an), konkurrera mot en småskalig egenföretagare klarar ingen. :mrgreen:
Nu går jag efter hur mycket det på ett ungefär skulle kostat mig :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).