Virkesmätning och Matrisfub

Utfall av vinterns fröträdhuggning

56 inlägg 29930 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Utfall av vinterns fröträdhuggning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378417 Fick sån lust att hugga tallar som stod i en väl hög föryngring, trots det låga priset på tall. Det var inte världens bästa kvalitet, rätt krokigt och en del stora grenar. Jag roade mig med att anteckna den uppskattade klassningen på varje stock, samtidigt som jag apterade. Hade antecknat 76 stockar, men fick inmätt 85 minus ett vrak. Man ser att klass 1 är svårt att få, medan gränsen för klass 2-3 verkar lättare att uppnå än jag trodde.

Här är sammanställningen och jämförelsen. Snittpriset utan tillägg blev 502:-/fub. Med en medellängd på över 42dm, hade jag om jag travmätt alltihop fått 470-480:-/fub. Inte så stor skillnad, och kanske hade jag fått mer volym ut av träden om jag inte apterat i klasser.

Total volym blev 22 m3fub, jag hade uppskattat det till 17 m3fub, så det blev lite mer än jag trott. Vrak blev <1%.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Utfall av vinterns fröträdhuggning

Göt  
#378421 Blev ju ganska bra och en del högre klassat än du tänkt :-BD

Användarvisningsbild

Re: Utfall av vinterns fröträdhuggning

Ängagärdet  
#378422 Vart ifrån kom de 9st som skiljde mellan inmätt och antecknat?

Avatar Fallback

Re: Utfall av vinterns fröträdhuggning

isteskog  
#378423 Ser ganska normalt ut för att vara frötall .... iaf för att vara söderut :wink:
Men att du var dålig och räkna, Mangan, det trodde jag inte ...... eller fick du någon annans virke? :smile:

Avatar Fallback

Re: Utfall av vinterns fröträdhuggning

alias  
#378424
Ängagärdet skrev:Vart ifrån kom de 9st som skiljde mellan inmätt och antecknat?


Skogen i Örby växer bättre procentuellt sett i vältan än på rot! :wink:

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Utfall av vinterns fröträdhuggning

isteskog  
#378428 Hade Mangan kalkylerat med det ....... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Utfall av vinterns fröträdhuggning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378457 Är det någon mening för mig att skriva längre, eller kommer varje inlägg jag gör hädanefter att resultera i gliringar och mer eller mindre irrelevanta kommentarer?

   TS
Avatar Fallback

Re: Utfall av vinterns fröträdhuggning

jannee  
#378458 I alla fall skönt att det går åt rätt håll, anteckna fel kan vi alla göra. Ett större irritationsmoment hade det blivit om antalet vart tvärtom. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Utfall av vinterns fröträdhuggning

Blivande snickare  
#378464 Intressant!
Var det inte du som högg en gång tidigare helt utan att få vrak?
Och vad berodde vraket på denna gång?
Men inte dåligt iallafall :)

Avatar Fallback

Re: Utfall av vinterns fröträdhuggning

isteskog  
#378470 Mangan, det är väl mig då syftar på :smile:
Trodde att du tålde lite skoj, du är ju bra på att kommentera andra ..... :wink:
Jag tycker att du ska fortsätta skriva om dina erfarenheter och strunta i en gammal stöts kommentarer :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Utfall av vinterns fröträdhuggning

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378473
Ängagärdet skrev:Vart ifrån kom de 9st som skiljde mellan inmätt och antecknat?


Ja det undrar jag oxå!! Räknade du slarvigt eller har nån annan med liknande leverans fått lika många mindre??

Kollade du hur priset låg på vänerblock?

Magnus M
Senast redigerad av Magnus M fre 04 mar 2016, 08:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Utfall av vinterns fröträdhuggning

Ängagärdet  
#378474 Tänkte om du levererat massaveden i samma välta och fått uppklassade bitar därifrån?

Avatar Fallback

Re: Utfall av vinterns fröträdhuggning

tallen100  
#378521
isteskog skrev:Trodde att du tålde lite skoj, du är ju bra på att kommentera andra ..... :wink:

+1 på den. Men det är ju generöst iaf det är inte alla som hellre ger än tar :wink: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Utfall av vinterns fröträdhuggning

alias  
#378528
Mangan skrev:Är det någon mening för mig att skriva längre, eller kommer varje inlägg jag gör hädanefter att resultera i gliringar och mer eller mindre irrelevanta kommentarer?


Om det jag skrev ovan var något du tog illa vid dig av så ber jag om ursäkt för det.

Personligen är jag fostrad i en miljö där stämningen brukar var hjärtlig men rå - vet ju ibland att nyanser i kommunikationen inte alltid går fram på nätforum, varför missförstånd kan uppstå.

Det jag dock har svårt att förstå är vad du anser vara en relevant resp. icke relevant kommentar i denna tråd.
I en trådrubrik eller ett första inlägg med en direkt fråga så är det mycket lättare att veta vad trådskaparen vill ha ut av tråden/ämnet (även om vi ofta hamnar off topic stundtals i många trådar).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Utfall av vinterns fröträdhuggning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378533 Personligen är jag fostrad i en miljö där man inte försöker göra sig lustig på andras bekostnad. Du vet, där man försöker var schyssta mot varandra. Rå stämning är bara rolig för de som "skämtar", inte för de som drabbas.

Men du fick ju dina gilla-poäng, så det är väl en sådan miljö vi skall ha här på Skogsforum, stickrepliker och gliringar så fort tillfälle ges. Samma "skämtare" i tråd efter tråd efter tråd.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar