Vedmaskiner, flishuggar

m3 per timme

12 inlägg 6230 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

m3 per timme

Asmundtorp  
#377793 Liten undran hur många m3 ni kör per timme i era vedmaskiner ? Jag gör ca 1,5-2 i timmen i 30 cm längd , har en wekla maskin men planer på o byta upp mig ,



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: m3 per timme

stegmaster  
#377806 30min går det i snitt att fylla 3stk 1m3 säcker med 30cm ved. (rekordet som vi tatt tiden på er 18min med tallved)
Sen ska dessa köras til tork, nya säcker/paller på plats, och stegmataren lastas med mer virke, sen 10min paus. så går det precis 1 time.
Men om jag bara körte veden direkt ut på ett släp eller likn och lastadet dubbelt på stegmataren, så er kapaciteten til vedmaskinen altså 6m3 pr time i snitt.
Kanske even högra då jag endast kör med 2/4 klyvkniven och inte 10krysset, då det blir för mycket flis och bös i säckerna med 10krysset.
Maskinen er en Dalen 2054 som matas med kisa stegmater och 3 drivruller til innmatningen.
Så under en normal dag på 6-7 timar gör vi altså 18-21m3 säckar. Och då tar vi det endå lungt med paus varje time, då det trots alt er en hobby, even om det drivs om et lite företag.

Med detta sagt, så er vel sällan vedmaskinen som er största begrensningen i produktionen, utan det er va som sker i båda endar. (altså lastning/innmatning av stocken, och vilken logistick man har när veden går av utmatarbandet.)
Sen er det nästan et måste att vara 2 personer eller fler om man vil ha riktig flyt, när veden ska direkt i säck, och vedmaskinen ska kunna kapa/klyva oavbrutt, utan mycket "tomgångskörning".

Användarvisningsbild

Re: m3 per timme

Camwood  
#377820 M3 per timme ! Hur långt är ett snöre?
Precis som stegmaster skrev så beror kapaciteten väldigt på arbetet runt om kring vedmaskinen fungerar.

Avatar Fallback

Re: m3 per timme

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377826 ikkje for å kapra tråden men du stegmaster lør (stabler) du veden i sekkene som du selge, tenke på 1000 l sekkene, veit ikkje kva som er rett og gale der ser dei som helde på der eg er fra dei lør, men noken berre røyse da oppi. blir jo temmelig forskjellig kor mykje volum kunden får. Kanskje det blir regulert med pris.

Användarvisningsbild

Re: m3 per timme

stegmaster  
#377839
can skrev:ikkje for å kapra tråden men du stegmaster lør (stabler) du veden i sekkene som du selge, tenke på 1000 l sekkene, veit ikkje kva som er rett og gale der ser dei som helde på der eg er fra dei lør, men noken berre røyse da oppi. blir jo temmelig forskjellig kor mykje volum kunden får. Kanskje det blir regulert med pris.

Nei, vi stabler ikke veden i i sekkene, men vi passer hele tiden på att veden blir spredd jevnt rundt i sekken, slik at sekkene får en fin form och står støtt på pallene.
Hele poenget med sekkene er jo at en skal slippe å stable veden.
Men det må ordnes litt i dem under fylling, ellers blir det bare rot.
Vet også om noen som staber, men da er det ofte 1500l sekker, men da tar de oftest en høyere pris også.

Avatar Fallback

Re: m3 per timme

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377851 Dersom eg skulle hatt veden selv ville eg ha lødd, for å få meir i sekken. Veden tørker vel bedre om den er lødd også men torr blir den nok uansett. Men skal du selja den er det ein enorm ekstrajobb å lø i sekkene. Ein ting til ett mål ved er jo 1,0x4,0x0,6 altså 2,4 kubikk. Dette er jo lødd ved og 60 cm lengde, har du rekna på kor mange sekker med ulødd ved det går på målet? Ett mål er jo temmelig mykje ved det går til ein diger haug med ved for å få ett mål.

Avatar Fallback

Re: m3 per timme

bjørken  
#378275 Det sies vel at det går 3000 liter ustablet i sekk for å få en favn. Jeg har tidligere praktisert begge deler, og har da tatt fordkjellige priser for stablet/ustablet. Har hatt desidert størst etterspørsel etter den stablede varianten, men har sluttet med det da det tar for lang tid. En er jo da også avhengig av å være 2 pesoner.
Hvis du har en løs 1500 liter sekk, og stabler den i en 1000 liter sekk, blir det akkurat plass. Har prøvd det noen ganger hvis sekken har revnet e.l
Med andre ord mer jobb og mindre penger..

Avatar Fallback

Re: m3 per timme

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378284 Ja du må iverfall ta meir pris for den veden som er lødd, er jo mykje meir oppi.

Användarvisningsbild

Re: m3 per timme

stegmaster  
#378312
can skrev:. Veden tørker vel bedre om den er lødd også men torr blir den nok uansett.

Hva bygger du denna teorien på?? :surp:
Må vel klart tørkere bedre/fortere når den er ustablet i sekken, da blir mye mer luft och dermed også bedre gjennomstrøming av luften.

Vi hadde noe ved som var kappet og lødd i favnmål når vi startet i 1997.
Noen av disse favnene kappet vi i 2 deler og kastet i 1m3 sekker, og det var ikke noe problem å få dette i 3 sekker.
Men sekkene skal fylles skikkelig opp, ikke slik jeg ser noen gjør, at man har knyttet toppsnora nesten helt igjen

Å stable veden i sekken er helt uaktuelt. Det tar som bjørken sier alt for mye tid når man skal produsere litt mer enn husveden.

Avatar Fallback

Re: m3 per timme

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378344 Tenkte nå Ikkje nett på sekkene dine, men er vel Ikkje berre pga plassen at folk alltid har lødd veden viss haugen blir stor nok så trur Eg det tørker dårlig. Ser ein her Eg bur som sel ved i storsekk han lør i Dei men lager vel Ikkje sånne volum som du helde på med. Utenom bensinstasjon og sånt er det slutt på å selja i 60 og 80 liters sekker eller? er det berre Dei som driv smått og som Ikkje har mulighet til å frakta storsekk kanskje.

Avatar Fallback

Re: m3 per timme

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378350 Korleis er det med tørking og sånt i sekken, veden krymper jo litt. Var ein som sa til meg at Eg Ikkje måtte lø i rå ved pga sekken krympe for mykje men trur han sa det mest for kranglinga sin del. Eg har iverfall aldri praktisert det. Går iverfall Ikkje med store volum, det seie seg selv.

Användarvisningsbild

Re: m3 per timme

Asmundtorp  
#378365
1457030634_img_20160207_132034.jpg
1457030675_img_20160207_132025.jpg
1457030634_img_20160207_132034.jpg
Var mest nyfiken på hur kapaciteten ligger , jag sågar själv oftast ibland nån av barnen som langar upp stockar , räknar stälpt mått då det åker i säck direkt

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).