Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kommande nyheter från FTG Moheda

20 inlägg 10510 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kommande nyheter från FTG Moheda

rikard_e  
#376515
JohannesG skrev:MOWI hade navmotorer tidigare, men har inte det längre, vet inte om Moheda haft det, men nu ser det ut att komma igen. När robsonrullarna uppfanns var det väl just för att överföra kraften från ett drivande hjul till ett odrivande?

I närheten av mig (boråstrakten) Finns en man som var med och hjälpte till att utveckla en vagn. Han har kvar den en 12 tons kärra med navdrift på alla 4, runt 1995 tror jag detta var. Först med en 5,5 meter kran som senare byttes ut mot en 6,2-5 meters.

Precis som du säger JohannesG, Robson-rulle överför kraft från ett drivande hjul till en annan. Ska man vara petig så har inga huggarvagnar Robson, utan dom har drivhjulsrulle/boggierullsdrivning.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Kommande nyheter från FTG Moheda

JohannesG  
#376565 På förstasidan av tisdagens ATL finns en annons från moheda, och där syns tydligt att det är navdrift som gäller. Boggin ser ut att vara av samma typ som den mowi hade, och som de odrivna kärrorna har. Alltså ingen möjlighet till robsonrullar.
1456398346_img_20160225_120222.jpg

Användarvisningsbild

Re: Kommande nyheter från FTG Moheda

Aqualize  
#378154 De lade ut på facebook idag. Länk (fungerar även utan FB konto):
https://www.facebook.com/ftgmoheda/phot ... =3&theater


Och så finns det produktblad på hemsidan:
http://www.mohedasystem.se/media/120031 ... _121nd.pdf

Användarvisningsbild

Re: Kommande nyheter från FTG Moheda

JohannesG  
#378189 Ser nästan exakt ut som när Mowi hade navdrift, bara några mindre skillnader. Men nu är det troligtvis Black Bruin motorer.

Kanske skulle gå att köpa bara boggi-vaggorna med motorerna och montera på en Mowi 1250 utan drift?

Användarvisningsbild

Re: Kommande nyheter från FTG Moheda

Fredrik Reuter  
#378538 Hej,
Lantmännen har visning idag på Rossviks säteri söder om Eskilstuna. Jag är där för skogsforums räkning och rapport kommer. Har bl a fått testköra nya Moheda 121 ND, tydligen ska det vara jag som kör på bilden nedan.

Rapport kommer!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).