Små skogsmaskiner och övriga maskiner

effektivitet skotare vs traktor

207 inlägg 68633 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

Camwood  
#377797
Beavern skrev:En skotare är troligtvis det mest Olönsamma man kan äga. Skulle möjligtvis vara mjölkkor som skulle kunna konkurera.
Så varför sks det då vara så mycket sämre med en traktor och vagn?

Så alla som försörjer sig på att köra ,äga en skotare är olönsamma? Och som du beskriver "dom mest olönsamma".
Intresant :???:
Du underskattar en hel yrkesgrupp !!! Var det lönsamt med en traktor och vagn så skulle väl den mesta avverkningen med skotning i Sverige utföras av dessa?
Men så är inte fallet utan jag tror att en mycket stor del av all skotning utföres med just en skotare bara för att det är det mest lönsamma.
Frågan var ju effektivitet för traktor och vagn kontra en skotare och det mesta ska bakas ner till lönsamhet och ekonomi i slutändan.
Skogsentrprenörer är dom mest konkuranssutsatta av alla och tro mig ! skulle det vara lönsammare med en traktor och vagn vid avverkning då vore det den vanligaste maskinen i skogen.
Nu tog jag i i överdrift ! Du kanske skrev ditt inlägg med ironi?
Men kan ni som vurmar för småskaliga maskiner tala er varma för just det! Småskalighet! För det är just dom är när man kör med traktor och vagn i avverkning. Dom har sin plats absolut!! men blanda inte ihop en traktor med vagn(hur än stor o dyr vagnen är) med en riktig SKOTARE.
1456830710_hoest_2015.jpg

Användarvisningsbild

Re: Sv: effektivitet skotare vs traktor

Camwood  
#377799
valtra121A skrev:
Camwood skrev:
johan n123 skrev:Det är det här jag inte förstår med att folk säger att skotaren är effektivare för att det är väll knappast så stor skillnad mellan anderskördare aplha vagnen å en skotare?? Då säger nu skotaren är ju smidigare o bättre framkomlighet med vad gör det i längden?? Kapaciteten på lastningen ör ju densamma?? Å det ör prisis så som aqualize sa om att skotaren å traktorn inte tävlat på riktigt på länge för att en 10 Tonns huggarvagn med fem spak räknar jag knappast som en kunkurent mot en skotare

Jag har skrivit det förut i denna tråd !! en skotare är helt överlägsen en traktor och vagn. Jag vet inget om Alpha vagnen men den är ju trots allt bara en vagn. Min gamla skotare från 70 talet levererar 260 lit/min konstant trycksystem och har en kran som flyttar det mesta. Den räknas som en liten/ medelstor skotare som ditt exempel med traktor och vagn du jämför med. Och som sagt den är från 70 talet!! dagens skotare är hundra gånger bättre.

Ja tror att alphavagnen ekipaget har 360 l/min totalt, 8hjulsdrift, o steglös drivning och en 9,2 m kran. Lastar 16 ton, så den är nog tillräckligt bra för att konkurrera med en 70 tals skotare... Vet man för lite så Läser man på, båda varianterna har sina fördelar så man behöver inte förkasta nån av dom....

Jag utryckte mig otydligt!
Nu var ju min poäng att min gamla skotare har en så otroligt stor kapacitet!! men är ÄNDÅ ingenting jämfört med nya skotare! För det var väl det som skulle jämföras , en NY traktor och vagn kapaciteten kontra en NY skotare?

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Beavern  
#377802 Fanns en hel del ironi i mitt meddelande.
Saken är den att skotar man åt ett storbolag i mellan och norra sverige betalar de 25-30kr/m3 för 100m skotning. Skutavverkning.
Det ska täcka lön, avskrivning, räntor, rep, administrativa kostnader, resor mm mm. Ska jag då som skogsägare köpa en maskin oavsett sort för att köra ut mina 200-3000m3 som jag hugger årligen?
Är det något man inte kan spara in på så är det att göra skotningen själv.
Då är det bättre att göra avverkningsanmällan, banda in och förröja själv. Förhandla ner administrationskostnaden från 15-18kr som den är här uppe till 2-3kr som man kan få ner den till. Då har män inte tagit någon ekonomisk risk med att dra på sig skotare eller higgarvagn osv.
Nu tänker jag rent ekonomiskt bara. Sen kan de väl vara en tjusning att vara sin egen lyckas smed och greja med allt i sin egen skog. Det är en helt annan fråga och det beror ju på hiur man ser på saken.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Henrik.E  
#377813 En traktor är väl bara bäst på en sak och det är att vara på åkern.
Jämför traktor och skotare med tex:
Traktor med frontlastare vs lastmaskin. Vem använder traktorn att lasta med om han har en lastmaskin ?
Traktorgrävare / grävlastare vs runtomsvängande grävmaskin.

Jag har aldrig sett en universalmaskin vara bättre än orginalet oavsett om det gäller fordon eller andra maskiner.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

johan n123  
#377865 men hallå nu är det ju så här att frågan är om man special bygger en NY skotar bakdel med en NY traktor är effektiviteten lika hör för att då är det ju ett konsept som håller eller ?? o vad är då skillnad?? om ni säger att det inte är lika effektivt å kom inte å snacka nån gojja om hudral tryck å skit för att det går alltid att fixa om man special bygger en traktor med huggarvagn

   TS
Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

machonisti  
#377883
johan n123 skrev:men hallå nu är det ju så här att frågan är om man special bygger en NY skotar bakdel med en NY traktor är effektiviteten lika hör för att då är det ju ett konsept som håller eller ?? o vad är då skillnad?? om ni säger att det inte är lika effektivt å kom inte å snacka nån gojja om hudral tryck å skit för att det går alltid att fixa om man special bygger en traktor med huggarvagn

Specialbygger du tillräckligt och, vips! Har du skapat en skotare av traktorn!

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

tallen100  
#377888 Ja det börjar låta som att hjulet ska uppfinnas igen :lol:

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

tallen100  
#377891 Det går förövrigt att ta bort framaxeln å ha midjestyrning och därmed få traktorn att likna en skotare från 70-80 talet, innan boggins tid,
men det är nog inte många som skulle vilja gå tillbaka till treaxlat igen.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

väghultarn  
#377899 Johan n123.vad är det du inte vill förstå i det som skrivs.läser du alla inlägg som inte hyllar traktorn med skygglappar??!! Jag ska försöka att förklara det lite tydligare än i mitt första inlägg. Det handlar om att skotaren är mer lättkörd än en traktor i skogsterräng,främst för sin hydrostatdrift,boggi på traktordelen och midjestyrning.det är därför man kör mer med en skotare. man kan säga att det var så Lars bruun gjorde när han byggde den första mini bruunetten 578,för den är byggd på IH traktor i grunden..säg till när du läst detta men bara om du fortfarande inte förstår vad jag försöker säga.mvh namne.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

tallen100  
#377902 Den första bruun gjorde var byggd på en boxer på sextiotalet, framaxel bort och midja, lika stora hjul på vagnen som på traktorn, hela ekipaget var tvåaxlat. Sedan har det gått framåt och traktorlikheten har minskat.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

väghultarn  
#377905 Mini bruunetten 578 är byggd på en IH traktor.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

jannee  
#377915 Efter att Blondinen introducerats 1968 har utvecklingen bara skenat iväg, om du inte har en blondin framför spisen har du troligtvis i alla fall haft en i din skog, i alla fall i Småland. :grin:

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

tallen100  
#377923
väghultarn skrev:Mini bruunetten 578 är byggd på en IH traktor.

Stämmer bra det, efter boxern gjorde dom blå brunneten på Ford 5000, men då var mini brunnetten inte född än :smile:

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

Seb macahan  
#377962 Jag förstår faktiskt Johan n123 lite. Jag håller med de flesta om att en skotare är mer lättkörd, passar bättre till o skota och skulle jag skota heltid är det i en skotare jag vill sitta inte i en traktor. Men
Ställer du upp en liten skotare (modern) kostar 3milj ? mot en modern ny specialbyggd traktorskotare 2milj i ett race. Jag är inte helt säker på att det skiljer så jätte mycket i kapacitet. Givetvis har ju terräng betydelse men det kan vara till den enas fördel i vissa lägen och nackdel i andra. Gör du en rättvis kalkyl på de bägge ekipagen och räknar ut alla kostnader, livslängder etc så kanske det inte skiljer gigantiskt mycket. Jag vet inte men ni får ändå hålla med om att rent kapacitetsmässigt bör det inte skilja något alls på rak slät stickväg. Bli nu inte förbannade för jag tror inte vi kommer o se jätte mycket traktorskotare för detta och det innebär ingen förändring i skogsbruket. Men Flöde, pump, kran, kran styrning mm är ju det samma i princip. Det är dragdelen som skiljer och där håller jag med att det skiljer mycket i svårare terräng.
Sen finns det massor av andra faktorer. Jag har en väldigt ekonomisk granne.....Han lejer alltid in traktorskotare i sina gallringar. Varför??? Vet ej men så gör han.

Vi kan ju inte bara acceptera att det bästa är så alla gör? Då hade vi ju skotat ut skogen med häst fortfarande, men bara för att dåtidens traktorer var sämre än de första skotarna betyder ju inte det att det alltid kommer o vara så. Det kanske är så ett tag till men det börjar väl ändå närma sig?

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

valtra121A  
#377968 Det sker ju trots allt en enorm utveckling på traktorsidan, inte bara på de riktiga skogsmaskinerna som en del verkar tro, med vändbar förarplats o steglös växellåda o lite Bukplåtar så har man ju en lättkörd maskin som tål en del stryk..... de tillvalen sitter sällan ivägen när man gör jordbruks sysslorna heller;-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).