Avverkning (slutavverkning)

Rotben vid inmätning/skotning

16 inlägg 8827 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rotben vid inmätning/skotning

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377478 Hej!

Jag och en kollega på firman har diskuterat det här med rotben fram och tillbaka.

Som vi har det nu när vi slutavverkar så blir det fruktansvärt mycket att såga och putsa till så det går ut över produktionen.

Ett exempel att ta upp är nu senast där vi körde ut strax över 1200m3 timmer på ett objekt. Normalt sågar vi ju till allt efterhand men här var det som sagt mycket att såga.

Lösningen för oss för det mesta är att ta in huggare som springer och sågar det mesta och övergripande direkt på hygget innan skotning.

FRÅGAN till er är då hur kan vi underlätta detta ytterliggare?

Kan man strunta i att putsa och ta förlusten med vraken så det kanske går jämnt ut med produktionen?

Kan man deala med sågverken att mötas på mitten med en lösning?
Även att de har rotreducerare så vrakas det ju p.g.a de generella reglerna.


Tacksam för tips och idéer, bra som tokiga!



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Rotben vid inmätning/skotning

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377481 Jag brukar kapa rotben i vältan. Skotarföraren låter stockar med rotben sticka ut ur vältan.

Avatar Fallback

Re: Rotben vid inmätning/skotning

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377487 Jo men nu blir det så pass mycket rotben att det inte är plats att göra så tyvärr. Hygget ovan i exemplet var på 3,5 hektar och huggaren var där lite mer än åtta timmar plus att jag la två timmar själv.

Så låt säga ungefär 10 timmar putsning av rotben. Vi snackar kanske 10-15 bitar på ett lass som behöver fixas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rotben vid inmätning/skotning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377498 Vet om en skogsägare som sa att han gick innan skördaren kom och kapade bort alla rotben, kanske kan vara ett alternativ...
Men det mest tidseffektiva borde väl vara att ta dom i vältan vid vägen, lägga bitarna så dom sticker ut en liten bit från vältan.
Då får man allt samlat på en plats och slipper springa runt över hela hygget...

Avatar Fallback

Re: Rotben vid inmätning/skotning

Jonashuggare  
#377508 Det är bara att kapa vid bilväg, kör två - fyra lass sen kapa , man behöver ändå sträcka på benen, finns inga genvägar, tar längre tid att springa på hygget..

Avatar Fallback

Re: Rotben vid inmätning/skotning

Chainsaw Charlie  
#377510 När vi har mycket rotben lägger vi dom i traven som vanligt oavsett höjd och kapar från skopan på hjullastaren. Nu är det antagligen inte tillåtet säkerhetsmässigt att göra så men det blir effektivt.

Men nog måste ni ha betalt från det inköpande bolaget för arbetet när det blir så pass mycket?

Är det granmossar där marken har sjunkit det handlar om när det blir så stora mängder?

Avatar Fallback

Re: Rotben vid inmätning/skotning

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377521 Jo vi har betalt från bolaget att putsa men försöker ändå hitta något vis att effektivisera det hela.

Att låta de ligga kvar i vältan och låta de sticka ut en bit går inte, det blir för mycket av det så det räcker inte till.

Håller till i Nordvästra Skåne på väldigt bördig mark.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rotben vid inmätning/skotning

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377527 Skördarn får väl lampa en bit ni har ju ändå så lång skog där nere :wink:

Användarvisningsbild

Re: Rotben vid inmätning/skotning

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377537
Zixten skrev:Vet om en skogsägare som sa att han gick innan skördaren kom och kapade bort alla rotben, kanske kan vara ett alternativ...
Men det mest tidseffektiva borde väl vara att ta dom i vältan vid vägen, lägga bitarna så dom sticker ut en liten bit från vältan.
Då får man allt samlat på en plats och slipper springa runt över hela hygget...


Han kanske hade en tanke om att få ner stubbhöjden om det gjordes på rot.

Användarvisningsbild

Re: Rotben vid inmätning/skotning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377652
Vedmaskin skrev:
Zixten skrev:Vet om en skogsägare som sa att han gick innan skördaren kom och kapade bort alla rotben, kanske kan vara ett alternativ...
Men det mest tidseffektiva borde väl vara att ta dom i vältan vid vägen, lägga bitarna så dom sticker ut en liten bit från vältan.
Då får man allt samlat på en plats och slipper springa runt över hela hygget...


Han kanske hade en tanke om att få ner stubbhöjden om det gjordes på rot.


Jo, det var säkert en tanke han hade...

Användarvisningsbild

Re: Rotben vid inmätning/skotning

Fredrik Reuter  
#377661 Hej,
Ja, ett riktigt aber, troligtvis för alla utom sågverken.
Konstigt att det lever kvar, de flesta kör väl med rotreducering på sågverket idag?
Känns som närapå ett icke-problem.

Det bästa kanske tyvärr ligger utanför din påverkan kjuge, jag tror det kan vara;

1. Skogsägaren förhandlar bort rotbensavdrag/vrak.
2. Skogsägaren ombesörjer att kapa rotben på stående skog, innan avverkningen. Har sett det några få ställen och det underlättar ju något gruvligt för alla, enklare fällning, lägre stubbar, mer på skotaren och snygga vältor. I samband med detta kan man även kvista risiga granar i botten, det gör också underverk!

Avatar Fallback

Re: Sv: Rotben vid inmätning/skotning

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377682
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Ja, ett riktigt aber, troligtvis för alla utom sågverken.
Konstigt att det lever kvar, de flesta kör väl med rotreducering på sågverket idag?
Känns som närapå ett icke-problem.

Det bästa kanske tyvärr ligger utanför din påverkan kjuge, jag tror det kan vara;

1. Skogsägaren förhandlar bort rotbensavdrag/vrak.
2. Skogsägaren ombesörjer att kapa rotben på stående skog, innan avverkningen. Har sett det några få ställen och det underlättar ju något gruvligt för alla, enklare fällning, lägre stubbar, mer på skotaren och snygga vältor. I samband med detta kan man även kvista risiga granar i botten, det gör också underverk!


Kan det vara möjligt att få bort vraken/rotbensavdragen vid avverkningsuppdrag tro?

Det är ju mest en fråga om effektivisering från min sida. Att kapa rotben bekommer inte mig men man vill ju ha ett färdigt resultat så fort som möjligt och därmed inte lägga tid på något som egentligen inte skulle behövas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rotben vid inmätning/skotning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377750 Men rotbenskapningen har väl med mätramarna att göra, rotreduceraren kommer väl först efter?

Användarvisningsbild

Re: Rotben vid inmätning/skotning

Fredrik Reuter  
#377777 Hej,
Ja, så har jag också uppfattat det.
Men rotbenen måste ju kunna gå igenom mätramen utan att fastna i den. Det är ju dessutom fin flis till värme eller massa i rotbenen så egentligen tror jag de är önskvärda.

Enda nackdelen med rotben tror jag är att de sänker flödeshastigheten något in till rotreduceraren, mindre fastvolym på både skotaren och timmerbilen. Kanske strular de ibland till det i sorteringsfacken på sågverken. Men jag tror inte detta är något stort problem.

Användarvisningsbild

Re: Rotben vid inmätning/skotning

Erre  
#377794 Hört av mätare och maskinförare att rotben är jobbiga för att stockarna rullar och åker inte på kedjebanorna som dom ska.
Dom fastnar, rullar snett, trillar av banor och skapar en massa merjobb.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).