Små skogsmaskiner och övriga maskiner

effektivitet skotare vs traktor

207 inlägg 68631 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Ådii  
#377685
väghultarn skrev:Jag tänker såhär.om man istället för en ombyggd 2 miljoners bonnhjuling,för samma pengar köper en bättre begagnad skotare tex en jd 810 som dessutom redan är byggd för skogsbruk.vi låter dessa två åkdon köra varsin stickväg huggd av en gallringsskördare så kommer skotaren först ut med lass.varför? Jo för att skotaren är en bättre maskin i skogen än en traktor. Den har större rutor och därmed bättre sikt, och man slipper titta över ett 38" däck varje gång man griper efter något på sidan. Den går mjukare fram tackvare hydrostatdrift och att det är boggi på traktordelen. Den svänger i midjan istället för på framhjulen, spårar exakt utan att behöva en extra led.detta är bara några av anledningarna, listan kan göras längre,så mitt svar på trådskaparens fråga är nej,en traktor kan och inte bli lika effektiv som en skotare under normala drivnings former.


Vad får man för skotare för samma 2 milj. som är ny då? Malwa kanske? Blir ju fel om man jämför gammal med nytt eftersom du kan få en gammal stor skotare för en spottstyver, så då vinner ju skotaren iaf.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

väghultarn  
#377691 Läs igen vad jag skriver.bättrebegagnad skotare typ jd 810.det får du en E-skotare för dom pengarna.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Henrik.E  
#377705 Om man jämför livslängd på traktor vs skotare då ?
Man ser ju många skotare till salu med 25-30.000 timmar.
Hur ser en traktor med huggarvagn ut som gått dessa timmar i enbart skogen ?

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

valtra121A  
#377715 Det blir en knepig jämförelse mellan traktor/vagn och en skotare, säg att du lägger samma peng på båda i underhåll på tiotusen Tim, blir skillnaden stor? De flesta bonntraktorer lider av dåligt underhåll om man jämför med skogsmaskiner. Jag tror nog att en skotare med 25000 Tim på mätaren har kostat en del i reparationer också.... Köper man en skotare så köper man ju en "funktion" inte bara en maskin.:-)

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

Seb macahan  
#377716
Henrik.E skrev:Om man jämför livslängd på traktor vs skotare då ?
Man ser ju många skotare till salu med 25-30.000 timmar.
Hur ser en traktor med huggarvagn ut som gått dessa timmar i enbart skogen ?


Den är nog förhoppningsvis nersmält till ståltackor........ :wink:
Det bör en skotare med 30 000 timmar också vara. Om man inte äger en skrot med skogsmaskinsdelar och älskar o laga maskiner....Rätta mig om jag har fel men en maskin som har gått så många timmar är slut. Allt är utnött och slitet, material i kran o midja bör vara lagat eller åtminstone så utnött att det knappt är lönt o svetsa i? Eller har jag fel här?
Med risk för o "sparka nån mellan benen" som har en liknade maskin till salu just nu, men det är ju sällan man ser traktorer till salu som gått mer än 12000 timmar. Och personligen hade jag nog passat mig väldigt noga för o köpa en skogsmaskin som har passerat 25000 timmar, då får det vara kvitto på att i princip allt viktigt och dyrt är bytt. Men detta är bara mina tycken. Jag har inga belägg för detta, men vad anser de som håller på med maskiner. Hur många som kör skotare skulle våga köpa en sån maskin för självverksamhet eller yrkes bruk?
Vet bara några stycke som köpt gamla skotare för markberedning och flisskyttel. Köpt "billiga" maskiner för o hålla ner totalkostnaden. Så har inte utfallet blivit :roll: :roll:
Den värsta "storyn" lagade sin skotare för 250ksek/ år två år i rad, har för mig han sa tre år i rad men det låter ju för tragiskt. Köpte den för 400´. Efter de åren såldes den.......Men då skulle den gå i produktion några dagar i veckan i alla fall.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

550  
#377719
valtra121A skrev:Visst är det underligt att skogsvagnarna verkar ha väldigt liten lastarea per ton? Har funderat på vad det beror på, ja har en "12 tons" palms med 2,5 m2 grind. Man kommer nog kanske upp i 8 ton som bäst tror ja, med flaket på så kan man ju komma upp i maxlasten o då känns det väldigt tungt......


Jag har fått för mig att tillverkarna anger totalvikten, men att det är lastvikten som anges på skotarna. Rätt eller fel?

Avatar Fallback

Re: Sv: effektivitet skotare vs traktor

valtra121A  
#377720
550 skrev:
valtra121A skrev:Visst är det underligt att skogsvagnarna verkar ha väldigt liten lastarea per ton? Har funderat på vad det beror på, ja har en "12 tons" palms med 2,5 m2 grind. Man kommer nog kanske upp i 8 ton som bäst tror ja, med flaket på så kan man ju komma upp i maxlasten o då känns det väldigt tungt......


Jag har fått för mig att tillverkarna anger totalvikten, men att det är lastvikten som anges på skotarna. Rätt eller fel?

Jag har registrerat min palmsvagn o i papprena är den angiven till 12 tons lastvikt, men sen måste jag räkna bort ca 2 ton av det för kranen mm:-S

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

Aqualize  
#377727
väghultarn skrev:Jag tänker såhär.om man istället för en ombyggd 2 miljoners bonnhjuling,för samma pengar köper en bättre begagnad skotare tex en jd 810 som dessutom redan är byggd för skogsbruk.vi låter dessa två åkdon köra varsin stickväg huggd av en gallringsskördare så kommer skotaren först ut med lass.varför? Jo för att skotaren är en bättre maskin i skogen än en traktor. Den har större rutor och därmed bättre sikt, och man slipper titta över ett 38" däck varje gång man griper efter något på sidan. Den går mjukare fram tackvare hydrostatdrift och att det är boggi på traktordelen. Den svänger i midjan istället för på framhjulen, spårar exakt utan att behöva en extra led.detta är bara några av anledningarna, listan kan göras längre,så mitt svar på trådskaparens fråga är nej,en traktor kan och inte bli lika effektiv som en skotare under normala drivnings former.


Traktorer har inte så höga rutor men kan ha takfönster, som här
1456795175_valtra-n4_p4j1322_109549.jpg

Säger inte att det är lika bra som höga fina fönster men det förenklar.

Valtra T4 och N4 har fått upp föraren lite mer i hytten så man ser ut/neråt lite mer.

Inte ren hydrostat men steglös drivning med Direct-modellerna (som Anders skördare kräver för Alphavagnen).

Man styr med framhjulen så traktorn i sig spårar ju inte men vagnen har sin ledpunkt under kranpelaren (Y-drag) och elektroniken ska hålla koll på att vagnen spårar med traktorn (bakhjulen får antas).
Dessutom så måste väl en midjestyrd maskin ha sin midja mitt i mellan axlarna (alt. boggiaxlar) för att det ska spåra exakt? Så är det ju inte på skotarna.

Det är ju inte några billiga bondlurksmaskiner som man jämför med, annan nisch men de tar upp fighten på fler områden där någon typ av skotare varit enda alternativet. Vinner på allt gör man inte eftersom det ändå finns mycket kompromisser kvar i jordbrukstraktorn.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

loppan  
#377740
Henrik.E skrev:Om man jämför livslängd på traktor vs skotare då ?
Man ser ju många skotare till salu med 25-30.000 timmar.
Hur ser en traktor med huggarvagn ut som gått dessa timmar i enbart skogen ?

Jag har hört någon historia om en FMG 1810 som överlevde dryga 30.000 tim men det var riktiga maskiner på den tiden.
I dag har den konstruktiva livslängden sänkts till max 20.000 tim på skogsmaskinerna.
Glöm ej att en ny traktor går max 7-8000 innan den börjar krångla för mycket.
Den måste skrivas ner i snabbare takt.

Detta handlar som vanligt om ekonomi,mest transporterat virke per krona i omkostnad och reparationer.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

bgl  
#377742 Alltid intressant att fundera över livslängd på olika maskiner.
Vi har 3 olika definitioner av begreppet livslängd: teknisk livslängd, ekonomisk livslängd och nollfelslivslängd.
Alltefter en produkt blir tekniskt mogen minskar avståndet mellan nollfelslivslängd och ekonomisk livslängd. På unga konstruktioner får man börja reparera tidigt och ofta, men kanske inte så kostsamt vid varje tillfälle. På mogna konstruktioner kan man köra längre men sedan när man närmar sig nollfelsgränsen kommer fler och större reparationer som riskerar att göra maskinen olönsam i det sammanhang den används. Detta är ofta förklaringen till alla dessa tillsalu- skotare som gått 12000-15000 tim. När dessa reparationer väl är gjorda på rätt sätt övergår maskinen till att vara som en äldre konstruktion, mindre reparationer då och då. En sån maskin kan mycket väl gå 10000tim ytterligare om den körs något försiktigare än en maskin i full produktion.
Var en konstruktör lägger nollfelsgränsen är oftast hemligt, men det läckte ut för några år sen att Bosch satte nollfelsgränsen för personbilselektronik till 4000tim!

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Ådii  
#377743
väghultarn skrev:Läs igen vad jag skriver.bättrebegagnad skotare typ jd 810.det får du en E-skotare för dom pengarna.


Joo jag har läst, men ifall skotaren kostar 2milj begagnad så betyder det ju att den var runt 2,5milj ny vilket säger sig att den kommer vara effektivare annars vore det väl något fel?
loppan skrev:
Henrik.E skrev:Om man jämför livslängd på traktor vs skotare då ?
Man ser ju många skotare till salu med 25-30.000 timmar.
Hur ser en traktor med huggarvagn ut som gått dessa timmar i enbart skogen ?

Jag har hört någon historia om en FMG 1810 som överlevde dryga 30.000 tim men det var riktiga maskiner på den tiden.
I dag har den konstruktiva livslängden sänkts till max 20.000 tim på skogsmaskinerna.
Glöm ej att en ny traktor går max 7-8000 innan den börjar krångla för mycket.
Den måste skrivas ner i snabbare takt.

Detta handlar som vanligt om ekonomi,mest transporterat virke per krona i omkostnad och reparationer.


Men sen så kostar väl allt på traktorn mindre att reparera än på skotaren? Och sen har man ju även fördelen att man kan byta antingen vagnen eller traktorn var för sig jämtemot skotaren där det mesta sitter i ett paket.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Beavern  
#377744 En skotare är troligtvis det mest Olönsamma man kan äga. Skulle möjligtvis vara mjölkkor som skulle kunna konkurera.
Så varför sks det då vara så mycket sämre med en traktor och vagn?

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

machonisti  
#377751 Som farsan alltid höll fram: En traktor går att koppla loss och sälja men sälja en 5 år gammal skotare utan förlust?

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

väghultarn  
#377758 Apropå reparationer. Jag sitter just nu för stunden och väntar på att op-maskiner ska komma ut och hjälpa till att byta kedjorna till dubbeltskjutet då den ena gick av igår.men det kan lika gärna hända på en skogsvagn med samma typ av utskjut. Allt detta vurmande för ombyggda traktorer med dyra skogsvagnar,varför är det ingen som har kommit på den briljanta ide'n att hänga en harv efter en skotare, det skulle säkert fungera men en traktor i de fallet vara ett bättre väl, och det är ju de som den här tråden handlar om,ifall en traktor med skogsvagn kan bli lika effektiv som en skotare, och då är mitt svar nej.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

machonisti  
#377761 Jobbigt det där med brustna kedjor. Eller brusten bult är väl oftast orsaken. Oavsett är det en hel del skruvande: Just då man skall köra!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).