Trädfällning (arborist)

böcker om avancerad fällning

23 inlägg 11970 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: böcker om avancerad fällning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377299
Mangan skrev:En van yrkesman som inte kan eller vil lära ut är ganska värdelöst. Så leta upp en kurs som hålls av en van yrkesman som fått bra vitsord.

Att kunna och att lära ut är inte samma sak


Mycket kloka ord!! En del är jätteduktiga på det dom gör, men kan inte lära ut alls.

Så rådet att leta rätt på en instruktör som rekommenderas av andra är bra!
Svante Hansson som syntes i en film tidigare i tråden är bra( var i alla fall bra för 5 - 10 årsen) .

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: böcker om avancerad fällning

jannee  
#377315 Tyvärr är sanningen den att man sällan lär sig av andras misstag men av sina egna 😈

Avatar Fallback

Re: böcker om avancerad fällning

tallen100  
#377336 Så är det :|

Avatar Fallback

Re: böcker om avancerad fällning

Carlfritidshuggare  
#377359 Kanske inte så lätt att få en yrkesman att gå bredvid några timmar, eller vice versa. Kanske om man har kontakter och inte yrkeshuggaren ser det som minskade framtida inkomster. Men jag kanske är cynisk eller "beige" som inte vågar fråga.

Även jag har varit på jakt efter en bok. Sedan ska man ju känna sina begränsningar och få praktisk erfarenhet. Men med tanke på att det finns två bra böcker om röjsåg och vanlig trädfällning är det förvånande att det inte går att köpa något motsvarande för avancerad trädfällning. Vilket material använder skogsskolorna och arboristskolorna?

Användarvisningsbild

Re: böcker om avancerad fällning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377393
jannee skrev:Tyvärr är sanningen den att man sällan lär sig av andras misstag men av sina egna 😈

Sedan finns ju risken att man man inte överlever tillräckligt länge för att kunna utnyttja det man lärt sig av sina egna misstag.

Användarvisningsbild

Re: böcker om avancerad fällning

svampbob  
#377434 Det som trådskaparen verkar efterfråga kunskap och knep vid arbete i stormskadad skog. Vanligt skogsarbete innehåller väldigt sällan någon avancerad fällteknik.

Avatar Fallback

Re: böcker om avancerad fällning

jannee  
#377461 Det är inte lätt, tvärtom omöjligt att förklara (på ett vettigt sätt) hur man löser ALLA träd vid stormfälld skog. Många för att inte säga de flesta är enkla att läsa av, men sedan finns de som har dolda spänningar och som man inte kommer åt bakvägen (från toppen). Där är det egentligen bara en skördare som gäller. Oftast klarar man dock av problemträden med en vajerkran.
Är man inte 100% säker på att man upparbetar trädet på ett säkert (ofarligt) sätt bör man ALLTID anlita en maskin. :!:

Avatar Fallback

Re: böcker om avancerad fällning

sunkann  
#377486 Den här tråden tog det fart i. Men kan förklara min situation lite.
Tog AB kortet i lumpen för 8 år sen. Inte fällt ett träd efter det förrens ifjol (flyttade in i hus med vedpanna). Fick träden som stod i slänten bredvid tomten av en granne. Gick bredvid ena farbrorn en dag då jag inte kände mig lämplig att fälla själv. Fortsatte att fälla dom träden som jag ansåg mig kunna fälla själv efter det och tog hjälp med dom jag kände var stora eller lutade för mkt. Fortsatte iår att fälla i slänten, dom flesta med baklut (måste fälla uppåt i slänten pga telefon ledningar och hus nedanför och på sidan). Använder lug-all för att säkra och eller dra omkull träden.
Då jag kände mig säkrare och mer bekväm tog jag ner tre aspar som knappt 15 tum svärdet gick igenom. Ett med med och sidlut som blev två stammar, ett med baklut och ett med förväntat medlut och även sidlut.
Första tog jag ner utan lugallen med instick och sparad del längst bak som kapades bakifrån.
Andra trädet säkrad med lugallen, fällskär lagt traditionellt bakifrån islag av kilar för att dra omkull med lugallen.
Sista säkrad med lugallen fällskär med "säkra hörnet" islag av kil innan hörnet kapades trädet stod kvar, antagligen hade det stupit efter ett par slag på kilen men valde att dra omkull det med lugallen.
Samtliga tre träd hamnade där jag ville ha dom.
Sparade fjärde aspen med klart mer baklut samt är aningen större då jag inte är bekväm att ge mig på den.
Dom tre träden hade en erfaren huggare lagt ikull utanproblem med kil men jag ville vara mer säker.

Har en far samt två farbröder som vart i skogen sen dom vart små så någon av dom för ta det trädet. Så jag har inte någon avsikt att ge mig på något "problem träd" med denna tråden, jag vill bara fördjupa mig mer i konsten att fälla träd som inte är exemplariska.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).