Bioenergi

% Blandved i panna

35 inlägg 22100 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: % Blandved i panna

Noob  
#376563
Tosca skrev:
Noob skrev:Som jag uppfattar det är det nävern på björken som kan sota, den rena veden sotar inget så länge den är torr.

Att den kokar av björk men inte av gran beror nog på olika fukthalt kanske??? I och med kådan skall egentligen barrveden ha högre förbränningstemperatur väl?? fast nävern kanske med brinner med hög temp?

Enda vitsen med att blanda tycker jag är att allt inte brinner slut samtidigt.

My two cents...

Sot bildas vid ofullständig förbränning.
Björk har högre densitet, vilket medför högre energivärde.


Jo, men det är skillnad på energiinnehåll och förbränningstemperatur.

Du har säkert rätt om sotet.

Jag tror att TS problematik beror på att fukthalten varierat. Inte att det varit olika vedsorter.

Användarvisningsbild

Re: % Blandved i panna

Kent.B  
#376996 Hasseln är bäst som gengasved till lastbilen, den är klen så den behöver inte klyvas bara kapas och har högt bränslevärde. Annan ved duger i braskaminer och pannor. :roll: :roll:

Avatar Fallback

Re: % Blandved i panna

Sture Andersson  
#377026 Mycket funderingar om ved här ,nån skrev att veden kan vara för torr ,veden kan aldrig bli för torr.

Möjligvis för gammal,jag har veden i panrummet för att den ska torka det sista exstra.

Den dan jag fyller pannrumet med ny ved från vedboden ,märker jag att det blir betydligt mindre utbyta

av veden.Sen verkar det som det har med vad man har för panna hur det går att elda,jag har en baxi

har aldrig några problem att elda ,vad jag än stoppar i den.Det ända jag undviker är asp för det möglar i

vedboden.Om jag ändå har asp så sågar jag det sist så det blir liggande högst upp,Sen vill jag ha lite gran med ,för jag tycker det är lättare att tända i.

Avatar Fallback

Re: % Blandved i panna

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377105
tallen100 skrev:
ÅsaNisse skrev: Tall har väl ungefär samma energi som björk och ek ger väl mest värme.

Tall ger väl sämre värme än gran :???:

Ja det är nog bara att prova sej fram, föredrar nog blandning mellan gran och björk.
Asp har dåligt värmevärde jämfört med björk men rensar skorsten bra sägs det.

Har hört att al ska rensa skorsten, asp är väl lika som gran i energi

Användarvisningsbild

Re: % Blandved i panna

Tjita1  
#377121 Ved kan visst bli för torr, men det är tekniskt omöjligt att få den så torr om den inte ligger i helt torr luft. Tekniskt sett förlorar man bara energi på att koka bort vatten i veden, men är veden för torr brinner den för fort, vilket ger för hög gashastighet genom eftereldytorna, vilket sänker verkningsgraden likförbannat. Således är lite fukt bäst för att hålla förbränningen på en lagom nivå och ge maximal verkningsgrad. I realiteten beror den optimala fukthalten på pannan, helt enkelt hur långa tuber den har. Har den tillräckligt långa tuber kan man även elda helt torr ved, men slänger man då in fuktig ved får man problem med tjärbildning istället. Optimalt hade varit en panna med variabla tuber. Eller också en rökgaskondensor. Intressant nog har faktiskt Fröling en rökgaskondensor som tillbehör till sin pelletspanna nu, det tycker jag är lite spännande. Hade jag haft råd och takhöjd hade jag gärna köpt en sån för att testa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).