tor 18 feb 2016, 21:14#374737
Detta inlägg är mest en kul grej som troligen inte är så mycket för dom som dyrkar sågar med inbyggda luftläckor. Men förhoppningsvis finns det någon med lite intresse för sågar i allmänhet som kanske kan se något nöje i det (hoppas jag).
Då jag fick tag på en 346 som var rejält skuren och var tvungen att hitta en ersättningscylinder, som helst inte skulle kosta en förmögenhet. Så blev det till ett litet projekt att pyssla med en stund. Cylinder inskaffades innan jag fick sågen då jag visste att cylindern var kass. Dock så visade det sig att den engelska säljaren på ebay sålde mig en cylinder som var tillverkad i Kina.. Aja sånt som händer när man letar billiga saker.
Tanken från början var nog att låta bli cylindern, men när en 45mm cylinder på 50-52cc har mindre spolportar än en 30cc såg så blir jag lite lätt klåfingrig. Så min dremel åkte fram och cylindern blev några gram lättare. Inget vackert jobb då jag är i stort sett nybörjare på detta, men testar man inte så lär man sig inte heller.
Nästa detalj var förgasaren, den var utav märket Zama vilket jag är lätt skeptisk till. Försökte i god tro beställa en Walbro från Husqvarna men visade sig att jag fick en Zama av dom då deras Walbro utgått ur sortimentet. Troligen bättre att sälja en Zama som man kan hitta på nätet för 100-200kr, för 900kr bara för att det ska vara en originaldel då. Istället för att sälja en Walbro för samma peng men mindre vinst och saker som går att lita på.
Så tillbaka till återförsäljaren med Zama skiten... Hittade istället en Walbro 198-A på nätet vilken troligen ska sitta på en 357/359 men det gör ju bara saker mer intressanta då jag läst att dm skulle passa.
Nästa steg var att när man ända letade på nätet efter kostsamma Idéer, att skaffa luftintag och luftfilter till 357 med.
Under tiden jag väntade på förgasare och luftintag så monterade jag ihop sågen med den lite lätt Kinakompenserade cylindern och Zama förgasaren med original luftintag.
Konstaterade rätt snabbt att ljuddämparen vägde för mycket och därav så införskaffades 5 st Kina ljuddämpare för mindre än vad en original kostar. Anledningen att jag köpte Kina ljuddämpare är att dom inte har slängt in en massa onödigt skräp inuti dom. Helt tomma
Här är ett litet test med dom grejerna på sågen.
https://www.youtube.com/watch?v=islU5gnUdQg&feature=youtu.beHur som helst så finns det vissa brister med cylindern och jag var inte nöjd med prestandan då jag livit lite smått miljöskadad av annat folk som har samma intresse.
Så jag skaffade en meteor (italiensk) cylinder då dom verkar vara bättre över lag. Trodde att en orörd sådan skulle gå bättre än den från Kina. Så på med den och på med 357 grejerna. Nästa rad av händelser och problem denna meteor cylinder orsakade tänker jag inte gå in i detalj på då jag redan överskridit vad som är lagom att skriva.
Det slutade i vilket fall med Kinacylindern med en meteor kolv och 357 förgasare och luftintag. Detta för sitta på för stunden trots vissa problem som jag inte för bukt på. Gasspjället vill inte alltid gå tillbaka som det ska då det spänner lite mot luftfiltret vilket tar ut sin rätt i vissa lägen. Nu är ju detta ursprungligen en äldre 346 med 42mm cylinder, glömde nämna det tidigare.
Hur har ni som kör eller har kört 346 med 357ans luftfilter och förgasare löst detta?
Hur som helst så här är det senast resultatet med den sistnämnda kombinationen grejer.
https://www.youtube.com/watch?v=UsFAI6P1Cc8&feature=youtu.beOm det över huvud taget fortfarande är någon som läser detta så börjar del två här vilket är en liten ovetenskaplig jämförelse med lite äldre sågar. Då jag är lite lätt rubbad så har jag svårt att förstå vissa saker, och måste därav undersöka det lite närmare. Min Husqvarna 346 från sent 90-tal eller i början av 2000 nånting borde ju i teorin vara snabbare än sågar i ungefär samma storleksklass från 60-70 talet. Utvecklingen har ju gått framåt, eller?
Nu har ju 346an en billig eftermarknadscylinder som nån sågtokig dåre från de värmländska skogarna försökt få till att gå drägligt, så den går ju inte riktigt så bra som en 346 ska göra, men den hänger troligen på rätt bra ändå.
Den är ju trots allt ca 30 år nyare än min Homelite XL-103 (ca 1968, 57-58cc nånting), och ca 20 år nyare än min Partner P55, vilken började tillverkas i slutet på 70-talet. Själva motorn på Partnern är i stort sett samma som på R16 som dom började tillverka i slutet på 60 talet, bara lite portar i cylindern som dom ändrade på inget som märks.
Visst dessa äldre sågar har några kubik mer än 346an men dom har ju lite ålderskrämpor med så ta med det i beräkningen.
Så för att komma till saken så här har ni först min Homelite XL-103 från 60-talet i samma bit.
https://www.youtube.com/watch?v=27ewbguPx6cSå har vi Partner P55 kvar. Fortfarande samma trädbit.
https://www.youtube.com/watch?v=iSBQOGeCV78Räkna tider får den som vill göra, jag anger inga då det är lugnast så.
Nu påstår jag inte att gamla sågar är bättre än dagens sågar då det finns så mycket annat än kraft och skärhastighet som faktiskt har utvecklats. Vikten har blivit lägre, säkerheten är betydligt bättre jag har till och med höet talas om något som heter kasstskydd och trio brake, vibrationsdämpningen är betydligt bättre med.
Skulle jag gå en hel dag i skogen och fick välja på dom tre sågarna så skulle jag ta 346an men skulle jag stå och kapa ved en hel dag så skulle det lätt bli P55an. Homeliten är såpas till åren kommen att jag i stort sett bara kör med den på utställningar och sådant.
Nu ser jag att detta inlägg blev lite väl långt vilket inte var meningen.
Tror inte det är många som orkar läsa igenom det ändå.