Motorsåg och handhållet

Högt pris för motorsågskörkort

90 inlägg 31736 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Högt pris för motorsågskörkort

anersimyra  
#376175 Instruktören blev instruktör då han tydligen var så jävla usel på att hugga att han riskerat att " svälta ihjäl " om han fortsatt som huggare.. :mrgreen:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

tallen100  
#376177 Det låter troligt, och med den "träffsäkerhet" han verkade ha så skulle han inte vara instruktör för annat än trisskapning. På sin höjd! :shock: :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

Homo abies  
#376191 I detta ljus så är det lätt att inte vilja skylta med att vara instruktör.... men det finns ju tydligen lågvattenmärken :P men för att få upp detta på banan så är det gällande kriterier enligt mitt förra inlägg. Att en demonstration går ej enligt plan händer men då skall det bero på brytmånshaveri -byig sidvind eller riktigt "kort" ved och att det är första trädet på platsen så att man inte hunnit fälla in sig. Observera att brytmån naturligtvis alltid inmätt skall vara inom högst 50 cm från pinnen vid en B demo för att få någon som helst trovärdighet i min värld. Den som gjorde uppkörningen hoppas vi alla blir befriad från uppdrag om det är så som beskrivits ovan ! Undrar på att folk tycker det är dyrt!! :surp:

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

röjar kalle  
#376203 En brytmån kan aldrig bli för tjock snarare för smal.Jag har fått träd att stå i fallande vinkel 45 grader ut att det har fallit.Tack vare att jag har lämnat extra tjock brytmån när jag spelat dom ner dom.Att det skulle vara några risker med att ha för tjock brytmån möjligt vis att vissa trädslag kan spjälka.Normalt så orkar du inte bryta i kull trädet om brytmånen är för tjock. :surp:

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

jannee  
#376204 Är det inte "lite" arbetsskygga individer som blir instruktörer eller kommer upp sig fackligt. I alla fall min uppfattning :grin:
För övrigt är kostnaden för ett motorsågskort ganska försumligt, framförallt om man jämför med YKB, vilket MÅSTE förnyas vart femte år.
Å andra sidan är det avdragsgillt :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

tallen100  
#376208
jannee skrev:framförallt om man jämför med YKB, vilket MÅSTE förnyas vart femte år.
Å andra sidan är det avdragsgillt :mrgreen:

Ja det där är helt förjävligt 😡 Verkar vara otroligt många som inte påbörjat eländet heller blir intressant att se hur det kommer gå :mrgreen:
Synd att alla är så lättledda, hade det varit lite tag i transportbranschen så skulle varje bil stått stilla den 10 sep eller vad det nu var, allt skulle ha stannat :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Högt pris för motorsågskörkort

Peteflamingstar  
#376210
jannee skrev:Är det inte "lite" arbetsskygga individer som blir instruktörer eller kommer upp sig fackligt.


Eller så är det någon procent av alla de yrkeshuggare som blev arbetslösa i och med engrepparnas intåg... De flesta instruktörer jag träffat har då rätt gedigna kunskaper.

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

röjar kalle  
#376242
jannee skrev:Är det inte "lite" arbetsskygga individer som blir instruktörer eller kommer upp sig fackligt. I alla fall min uppfattning :grin:
För övrigt är kostnaden för ett motorsågskort ganska försumligt, framförallt om man jämför med YKB, vilket MÅSTE förnyas vart femte år.
Å andra sidan är det avdragsgillt :mrgreen:
Det är precis så dom är Jannee den var klockren.Har under mitt yrkes liv träffat många så kallade fackliga förtroendemän.DEN GEMENSAMMA NÄMNAREN ARBETSSKYGGA. 👎

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

Homo abies  
#376243 Arbetsskygg -Jaa!! dvs få jobbet gjort med full kvalitet, minsta arbetsinsats och risk

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

brassel  
#376282 Blir nån för mycket "överkucku-nitisk" kommer det kanske sluta som i filmen "Tuppen" ;)

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

Homo abies  
#376324 röjarkalle:
En brytmån kan aldrig bli för tjock snarare för smal.Jag har fått träd att stå i fallande vinkel 45 grader ut att det har fallit.Tack vare att jag har lämnat extra tjock brytmån när jag spelat dom ner dom.Att det skulle vara några risker med att ha för tjock brytmån möjligt vis att vissa trädslag kan spjälka.Normalt så orkar du inte bryta i kull trädet om brytmånen är för tjock. :surp:

Du har stor utvecklingspotential! :) De råd som ges av Instruktörer och erfarna angående brytmånsdimensionering har tillkommit av mycket goda skäl som endast i speciella undantagsfall har anledning att ändras -bara som ren information //

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

tallen100  
#376336
röjar kalle skrev:
jannee skrev:Är det inte "lite" arbetsskygga individer som blir instruktörer eller kommer upp sig fackligt. I alla fall min uppfattning :grin:
:mrgreen:
Det är precis så dom är Jannee den var klockren.Har under mitt yrkes liv träffat många så kallade fackliga förtroendemän.DEN GEMENSAMMA NÄMNAREN ARBETSSKYGGA. 👎

Och festsugna livsnjutare så länge några andra betalar. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

röjar kalle  
#376421
Homo abies skrev:röjarkalle:
En brytmån kan aldrig bli för tjock snarare för smal.Jag har fått träd att stå i fallande vinkel 45 grader ut att det har fallit.Tack vare att jag har lämnat extra tjock brytmån när jag spelat dom ner dom.Att det skulle vara några risker med att ha för tjock brytmån möjligt vis att vissa trädslag kan spjälka.Normalt så orkar du inte bryta i kull trädet om brytmånen är för tjock. :surp:

Du har stor utvecklingspotential! :) De råd som ges av Instruktörer och erfarna angående brytmånsdimensionering har tillkommit av mycket goda skäl som endast i speciella undantagsfall har anledning att ändras -bara som ren information //
Behöver inte utvecklas redan fulländad när det gäller trädfällning. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

Homo abies  
#376437 Välkommen i klubben!

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

röjar kalle  
#376439 Tack. :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).