Motorsåg och handhållet

Ännu en sågköpartråd 362C-M eller 560XPG

33 inlägg 19282 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ännu en sågköpartråd 362C-M eller 560XPG

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374026 Har fått för mig att jag behöver en 60cc såg då jag har en del grovhuggning av framför allt ek.
Så vad säger panelen är den nya 362an bättre än Husqvarnan?
Fungerar det att alternera mellan Husqvarnas vinklade handtag och Stihls raka?
Hade det funnits vettiga handlare så hade jag övervägt ännu en Jonsered men det känns inte så aktuellt.
Kanske skulle ha en 562 istället??



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ännu en sågköpartråd 362C-M eller 560XPG

Hammaren  
#374044 http://www.maskinklippet.se/motorsagar/husqvarna-562xpg
Jag funderar på denna till grovfällningen.

Avatar Fallback

Re: Ännu en sågköpartråd 362C-M eller 560XPG

SawTroll  
#374045 Fremre håndtak på Stihl er også vinklet, men ikke så mye som på Husqvarna. Om du vil ha et som ikke er vinklet så er Jonsered 2260 alternativet. Innvendig er det samme sag som 560xp. Personlig så foretrekker jeg håndtaksvinkelen på Husqvarna, men meningene varierer. Betydningen er størst ved kvisting, minst ved felling.

For øvrig så lister du en sag med varme og en uten...

Användarvisningsbild

Handtagsvärme

traktorz  
#374065 Självklart väljer du en såg med handtagsvärme!

Vi har en MS362C-Q, en tung och tålig pjäs. Dyra svärd och kedjor, ty alternativ till Stihls egna är inte så lätt att hitta. Fler alternativ att välja på för Jonsered/Husqvarna. MS362 har bra kraft att dra runt en 3/8" kedja på ett 18" svärd.

Men är du ute efter ett rejält ryt och temperament, så behöver du en såg med Jonsereds PeakPulse eller Husqvarna RevBoost™!
Våra båda Stihl-sågar är inte på långa vägar i närheten beträffande "klipp" i acceleration., som hos de svenska motsvarigheterna.

Avatar Fallback

Re: Ännu en sågköpartråd 362C-M eller 560XPG

DannyKaye  
#374082 Jag har en 560xpg och tycker den är riktigt bra.

Avatar Fallback

Re: Ännu en sågköpartråd 362C-M eller 560XPG

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374133 Har det hunnit ut några av de nya 362orna och i så fall har någon hunnit klämma på den?

   TS
Användarvisningsbild

MS 362C-M VW

traktorz  
#374204 - Är väl inte så stor skillnad i prestanda mot tidigare årgångar. Lite lättare förstås, som synligast med en lättare kopplingskåpa.
- Men kanske inte lika starkt byggd som föregångaren?
- Förhoppningsvis har dock den nya modellen fått ett förstärkt kopplingslager?

Ref:
Stihl MS 362

Avatar Fallback

Re: Ännu en sågköpartråd 362C-M eller 560XPG

Ferguson system  
#374213 Hvis du velger Husqvarna 555/560 eller Jonsered 2258/2260, evt. Dolmar, så har du fordelen at det er samme sverdfestet som du har på de andre sagene dine.

Avatar Fallback

Re: Ännu en sågköpartråd 362C-M eller 560XPG

Homo abies  
#375813 Ms 362 är nog det stryktåligaste som går att hitta.

Användarvisningsbild

Re: Ännu en sågköpartråd 362C-M eller 560XPG

Jacobsen  
#375824 Jag har en 562xpg som jag är nöjd med. Mest kört med 20" men även 24". Har ett 28" som jag tänkte testa på den framöver.

Avatar Fallback

Re: Ännu en sågköpartråd 362C-M eller 560XPG

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375839
Homo abies skrev:Ms 362 är nog det stryktåligaste som går att hitta.


Jo det lutar lite åt det hållet.

Men
Får troligen ett bättre pris på husqvarnorna men har bättre rabattcheck på stihl
562an är tyngre men har större utbud på svärd
Känner mig tveksam till .325 på en så stor såg så blir det en 560 så blir det ombyggnation till 3/8 och det känns inte motiverat att börja bygga om en ny såg.
Blir det Stihlen så kommer den nog köras med oregonkedja för att inte röra till det ytterligare med fler filar och mallar.

Är jag onödigt velig?
Är det fortfarande ingen som har klämt eller provkört den nya 362 C-M?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ännu en sågköpartråd 362C-M eller 560XPG

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375847 Men har du sjekka at oregonkjede passar på stihl sverd, du har sikkert tenkt på det men tenkte å nevna det.

Avatar Fallback

Re: Ännu en sågköpartråd 362C-M eller 560XPG

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375852
can skrev:Men har du sjekka at oregonkjede passar på stihl sverd, du har sikkert tenkt på det men tenkte å nevna det.


Oregon kedjor ska inte vara något problem på stihlsvärd så länge delning och drivlänksbredd är rätt. Det har gått bra innan.

Förresten ringde handlaren precis efter mitt förra inlägg och jag har nu beställt en MS 362 C-M VW av nya modellen med 15'' originalsvärd + 5st oregonkedjor och 18'' Oregon Powermatch med 5st kedjor.

Priset var så lågt så jag slog till innan han ångrade sig.

Prisskillnaden var ca 300kr till stihlens fördel mot 562an så det bidrog.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ännu en sågköpartråd 362C-M eller 560XPG

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375861 Gratulere med ny sag du får avgi rapport når du har brukt ho litt viss du har tid til det da.

Avatar Fallback

Re: Ännu en sågköpartråd 362C-M eller 560XPG

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375917 Jag får väl lägga ut lite bilder för det verkar inte finnas många ute efter den senaste faceliften. Den med värme finns ju inte ens på Stihls hemsida.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).