Skördare

Jag läste tråden om träd och rörelsenergi....

5 inlägg 2998 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jag läste tråden om träd och rörelsenergi....

Cruiser_no1  
#375734 Ja jag läste den tråden. Diskussionen var om man kunde spara energi vid ett fallande träd för att kunna använda denna energi senare.

Vilket fick mig att tänka lite.....

Det som nog alla vet, att på en skördare så är det ju matning och sågning som går tyngst.
Skulle man inte kunna jobba bort detta med hjälpa av ackumulering??

Det jag tänker mig är att maskinen har ett system som aktivt fyller en ackumulator när inte hydrauliken används, så istället för att ta ut effekten ögonblickligen så ackumulerar vi energi under en längre tid, vilket borde belasta motor mindre och därmed sänka förbrukning??

Och som vi senare kan använda för såg eller matning. Jag tänker mig som en gallringskördare som kapar stammar som är kanske 10-15-20cm i dia så går det ju åt en hel del energi bara för att varva upp kedjan, ja menar den energi som faktiskt går åt att kapa stammen kan ju inte vara så mycket i det totala??

jag vet att det är sent en söndag och iden kom över mig lite snabbt så kanske det är nåt jag missar i min fundering :???:

Tråden: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning



   TS
Avatar Fallback

Re: Jag läste tråden om träd och rörelsenergi....

Hema  
#375742 Detta svar passade väl kanon i den tråden?

Användarvisningsbild

Re: Jag läste tråden om träd och rörelsenergi....

Tjita1  
#375745 Gör man inte det redan då?
Jag funderade i dom banorna för att bygga en stor rätt snabb klyv. Räknade ut att min matematiskt teoretiska monsterklyv skulle behöva 143 kW för att flytta kolven med full kraft på kort tid, men beroende på val av cykeltid för uppladdning av ackumulatorn skulle det gå att köra den på 10 kW från ett vanligt trefasuttag tillexempel.

Det var väl det som var tanken att man skulle spara på kransänkning och trädfällning också, att istället för att strypa bort det eller bara låta trädet falla fritt, spara energi i en ackumulator och ha den till nåt annat senare, exempelvis såg eller matning (antar att det sker hydrauliskt?).

Avatar Fallback

Re: Jag läste tråden om träd och rörelsenergi....

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375782 Har för mig jag såg på något gammalt skogselmia att Brun var med och visade någon form av ackumulering av oljan vid kransänkning som sedan gavs tillbaka vid användandet av nästkommande kranrörelse.
Var länge sedan det där så jag mins inga detaljer, mer än att det vimla av Rottnefolk i montern. Och att två ackumulatorerna satt på kranstolpen.
Blev tydligen ingen hitt, har aldrig sett det mera

Avatar Fallback

Re: Jag läste tråden om träd och rörelsenergi....

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376010 ProSilva 910 EH åstadkommer ju typ detta, fast med el och batterier:
ProSilva 910 EH hybridskördare
Skulle vara kul att höra mer om hur det gått för den.
Skördare är i min mening mycket intressantare för hybridlösningar än skotare, som Elforest höll på med.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).