Små skogsmaskiner och övriga maskiner

effektivitet skotare vs traktor

207 inlägg 68637 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

Delsbo  
#375416 Vi skönt att ni kommer in på körskador !! Självfallet är skotaren att föredra om det skall ut snabbt och det är grovt timmer vi pratar om...
Men, för en annan så är det vid väldigt få tillfällen jag själv skulle vilja ha en skotare (har traktor och timmervagn) pga typen av arbeten som är vanligast.. det handlar ju oftast om att plocka ut vindfällda och torra träd...

Skotaren är definitivt effektivare men kör sönder så det är bara skotare som gäller efter det man släppt in dom en gång (körskador)... Så välj årstid och markförhållanden där skotare ska gå (stenigt och brantare sluttningar) och kör resten med traktor och vagn !! Men, skotaren är effektivare "för stunden" sen tar allt annat jobb minst dubbelt så lång tid ...

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

loppan  
#375424 Att skotaren kapacitetsmässigt vid rätt förhållanden är överlägsen är väl helt klart i tråden MEN.
Skotaren kommer när den kommer,det spelar ingen roll om det är bottenfruset eller ren välling.

Stora maskiner dönar och kör jämt,de kostar pengar som måste in.
Storskaligt skogsbruk är trots allt ganska klumpigt ibland.

Gårdagens övning bestod för min del att med traktor och griplastare köra ut resterande kvarlämnade 20 fub
på en grannes slutavverkning på den lilla tjäle som fanns innan plusgrader.
Skotning hade skett vid sämsta tänkbara förhållande för tio dagar sedan med nästintill meterdjupa körskador och även en lättare fastkörning av skotare.
Man fick helt enkelt lämna en del och åka vidare.

Jag skall till våren försöka rätta till körskadorna med grävmaskin och fick även äran att köra ut det sista
ballanserande på frusna ryggar i körspåren.

Man får inte jämföra traktor och skotare för var och en är bäst på sitt och när de kommer in på varandras områden så blir det fel.

Rätt sak på rätt ställe!

Jag begriper inte hel hur man kan bygga traktor och kärra för närmare två miljoner men det finns nog en del
verksamhetsområden i tex stadsnära miljöer som de kommer till sin rätt.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

jonathanA  
#375583 Jag har ett hyfsat dyrt/ vettigt skogsekipage, men funderar ofta på att skaffa en minibruunett.
Överlägsen överallt förutom ren vägkörning.
Men jag håller igång mitt ekipage billigare.
Traktorn är värdelös i skogen i många fall.
Det har mycket att göra med hur mycket skog man har och vilken typ av skog. Jag har mycket svåråtkomliga marker runtomkring.
Har man ett platt skifte med grusmark och en mil till skiftet då är det vettigt med traktor.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Ådii  
#375599 För oss skulle det inte finnas en möjlighet att ha en skotare eftersom vi kör hem en del virke själv, levererar till kunder, klipper efter åkerkanter men då även till skotning och i vissa fall så har jag varit och klippt på ett ställe och min far varit och huggit på ett annat ställe så måste ju ekipaget flyttas mellan ställena när det skall skotas vilket är enkelt när traktorn går att köra efter vägen.
Men som konstaterats tidigare så är en skotare en skotare och en traktor en traktor och de kan inte ersätta varandra men i vissa fall är den ena bättre. Är själv lite trött på att varje gång man säger vad ens ekipage kostar så säger folk : skulle det inte ha varit bättre med en beg. skotare?. Men skillnaden är ju den att skogsvagnen är ny och skotare beg om man lägger samma summa på vardera sak och det vet nog alla att skall man skota 5 dagar i veckan med en beg. skotare så kommer det nog att pissa olja här och där och ett pumphaveri och materialtrötthet gör sig nog påmint vartefter.., men med en ny vagn så minskar nog risken avsevärt.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

hlb  
#375614 Här kommer en bild efter att ha rensat stormfällor med hypron i helgen och kört ut (det mesta). Bild 2 är från grannskiftet där Södra huggit och kört vindfällorna med proffsgrejor i förra veckan. Markförhållandena är helt jämförbara. Jag inbillar mig att mitt netto på virket också är bättre.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

hlb  
#375616 Bilderna blev växlade som ni kanske förstår,

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

machonisti  
#375623 Den lilla 828 på knappt 10 T gör mitt skogsbruk möjligt.
Kan tänka mig att traktor och vagn vinner ifall virket ligger längs en ängsväg eller traktorväg och längre transportsträcka.
Men att köra dikeslinjer på blöt mark föredrar jag lillskotaren.
Kan inte tro att en traktor kan köra grensle över diken på sådana ställen jag kört senaste åren.
Ofta är enda chansen att backa för att kolla bärighet med vagnen först och lasta på "hemväg".
1456078873_julen_-varen11_199.jpg

1456078152_bild0442.jpg

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

hlb  
#375625 En sån skotare gillar jag. Även Malwa, men jag kan inte bortse från ekonomin. Tyvärr går det väl inte så många skotare som din, med goda chaufförer, hos de stora bolagen.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

machonisti  
#375627
hlb skrev:En sån skotare gillar jag. Även Malwa, men jag kan inte bortse från ekonomin. Tyvärr går det väl inte så många skotare som din, med goda chaufförer, hos de stora bolagen.

Huvet på spiken, hlb!

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Sture Andersson  
#375658 Att en skotare är överlägsen i skogen är nog inget snack om "men "om man väger in andra saker så

är det inte lika säkert skotaren vinner.När det är långa transporter på väg brukar inte skotare vara

intreserade att köra,tittar man på körskader brukar det bli mycket mindre med traktor.

Om man skulle använda traktor och skogskärra bara att köra ut virke ur skogen ,med då är det ju inget

vits att köpa en kärra och traktor till det ,men jag använder ju kärran till det mesta på gården.Och har

man investerat i en kärra så är det ju synd att inte köra ut sitt virke med den. :wink:

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

Erre  
#375664 Det ts frågade var om effektivt.
Därav mitt svar tidigt i tråden.

Att en traktor och vagn också har sin plats i skogen är ju självklar.
Till den självverksame som vill med lagom stor budget kunna sköta delar av åtgärderna i sin skog.
Till att samla vindfällen, ett träd här och ett där bla. Inte många som ringer in en grupp skogsmaskiner om det inte är stora mängder. Då får ströträden ofta bara ligga istället. Där kan man med traktor och vagn å vinsch lösa mycket.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375744
jonathanA skrev:Jag har ett hyfsat dyrt/ vettigt skogsekipage, men funderar ofta på att skaffa en minibruunett.
Överlägsen överallt förutom ren vägkörning.
Men jag håller igång mitt ekipage billigare.
Traktorn är värdelös i skogen i många fall.
Det har mycket att göra med hur mycket skog man har och vilken typ av skog. Jag har mycket svåråtkomliga marker runtomkring.
Har man ett platt skifte med grusmark och en mil till skiftet då är det vettigt med traktor.

Vad man hört om skotare så ska man inte satsa på en mini utan en 810 C/D eller 1110 Timberjack, hopplöst med delar till mini säger de som vet

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

uffejohan  
#375769 Jag har en Rottne Rapid, 8 hjuling med styrbar vagn. Har dessutom en traktor med Weimerkärra men använder knappt aldrig traktorn i skogen. Skotaren är helt överlägsen i mina steniga och backiga marker. Dessutom är förarkomforten något helt annat än i en skumpig traktor. Behöver man backa är det aldrig problem med att ekipaget knyter sej eller kommer snett. Visserligen tar den lite större plats, men den styrbara vagnen gör att man kan snirkla sej förbi det mesta. Om marken är känslig får man i möjligaste mån ta med sej lite ris och lägga i. Jag har monterat den största Weimervinschen på kranpelaren och kan lätt vinscha till mej hela vindfällen 75 meter med extrawiren. Funkar alldeles kanon. Reservdelar är hyfsat billiga tack vare Rottnes utbytessystem. Kan i värsta fall åka de 10 milen ner till Rottne och få med mej fräscha grejer hem.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Botvig  
#375770 Har egentligen inget med rubriken att göra, men att grensla skogsdiken vid skotning är väl att fördärva syftet med diket. Då man packar dikeskanterna väldigt hårt och vattnet klarar inte att tränga igenom.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

johan n123  
#375775 Men en skotare kostar tror jag 6000 kronor om dan är det nån som vet hur mycket skotaren drar ut om det är hyfsat bra mark å köra på tänket mig en 10 -12 Tonns skotare och om vi då tar en valtra och en 14 Tonns huggarvagn på samma mark vad är kostnaden och hur mycket drar han ut tänker mig två hyfsade förare .

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).