Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

359 inlägg 203288 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Fredrik Reuter  
#364761 Hej,
Jag har inte hört något mer, men får kolla detta. Kanske har de redan sålt den... @kronan

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Kronan  
#364765 Hallå. Nej då den står allt kvar på backen. Du får komma förbi Fredrik. Ska vi testa den lite.

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Fredrik Reuter  
#364771 Ja du ser Hema, bara jag kapar loss lite tid då! :wink:

Vi hörs kronan!

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Tallen  
Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Tallen  
#374318 Någon som hört något om var maskinen finns / hur den går för tillfället? Den var ju till salu för ett tag sen

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Fredrik Reuter  
#385690 Hej,
Sent om sider så kommer här nu en video från när jag var och kollade in Fiberdriven som står hos Peters skogsmaskiner i Skåre till försäljning.

Man kan inte annat än imponeras av denna skapelse. Drivkraften som Christer Lennartsson ligger inne med är stark, likså kunnandet – helt klart.

Jag testkörde den som hastigast på uppställningsplanen i Skåre. Efter fyra år i en Rottne H8 borde väl inte nivellering vara något problem?
Men det var det allt. Det var stor skillnad att ratta en såpass stor maskin som man dessutom inte lärt alla kommando på. Maskinen har ett autoläge som gör att den går från i princip parkerad med bukplåten på marken till gångläge så fort man trampar på gasen. Problemet var att man inte visste hur högt den skulle gå. Snabbt försvann hjulen ur sikte och det blir som att sväva fram ungefär. Det är långt ifrån alla som är komfortabla med detta och jag kommer ihåg när jag körde H8 att jag gärna hade koll på hjulen så man inte körde mot något ändläge i nivelleringen utan att man visste om det. Det blir lite svårare i denna maskin och jag gissar att det ligger någon veckas aktivt körande innan man kommer in i denna maskin.

Annars är den som sagt riktigt häftig. Allt ifrån de egentillverkade hjulen till midjetilten som är med i videon.
Något som också var imponerande var hydrauliken. Kranen gick otroligt följsamt. Sedan är det ingen parallellförd kran, men det är få skogsmaskiner jag kört som haft bättre inställd hydraulik.

Sedan högg jag givetvis inget med Fiberdriven, det blir liksom svårt på en maskinplan :wink: .
Men det hade varit intressant att testa helt klart, speciellt med kranen och det snurr- och tiltbara lastredet som en drivare ju oftast har. Men jag förstår inte hur de klarar sig utan grind på redet. Här hade jag personligen velat ha en grind att mata mot som referens och speciellt fånga upp spottade toppar osv – men det kanske fungerar!

Tja, har ni några frågor som ni tror jag kan besvara så är det bara att köra på i tråden nedan. Kanske har jag snappat upp något som gör att jag kan svara!

Länk till den aktuella maskinen: http://skogbegagnat.psmf.se/peters/skog ... 88868.html


Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Hema  
#385699 Tack för repotaget. :-BD

Även om drivarkonceptet inte får det genomslag som många trott, så borde väl maskinen fungera bra som skotare och då kunna erbjuda bättre markhänsyn mot andra skotare genom att denna driver olika snabbt på inne och ytterband vid svänging, allt för att förhindra markskador. Det borde vara ett försäljningsargument vid avverkningsuppdrag om inte annat.

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Krokmark  
#385750 Vill minnas att när de körde hemma hos mig så gick lastkorgen även att bredda så den får betydligt bredare lastyta.
Enligt Christer som byggt maskinen och även konstruerat snabbfästet till grip/skördaraggregat så ska det fästet vara testat till 40 tons hållfasthet.

Vill bara påpeka att Volvo EC15 är en 1,5 tons grävare... [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Torbjörn Johnsen  
#385758 Jag gissar att den här filmen finns länkad tidigare i denna tråd men jag lägger upp den igen då det finns en del kompletterande fakta.



Som en kuriositet kan även nämnas att vi gjorde en film om Lennartsson/Fiberdrive när jag jobbade på Elmia men att vi ombads av tillverkaren att ta bort den från tuben p g a att det framförts påtryckningar från en tillverkare som inte gillade att maskin med samma färg som "påtryckarens" maskiner visades utan att det framgick att det INTE var "påtryckarens" maskiner. Verkar snurrigt men tyvärr sant...
Så, tyvärr går det inte att se den filmen längre. Den visade snabbfästet och skiftet väldigt bra. Det gick supersnabbt!

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Hema  
#385785 Sickert sätt, kan man tycka. Man kan ju lite lätt undra om påtryckaren vart svagt färgblind?

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Tosca  
#385803 Är det något driv i tillverkningen fortfarande?

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Fredrik Reuter  
#385847
Hema skrev:Även om drivarkonceptet inte får det genomslag som många trott, så borde väl maskinen fungera bra som skotare och då kunna erbjuda bättre markhänsyn mot andra skotare genom att denna driver olika snabbt på inne och ytterband vid svänging, allt för att förhindra markskador. Det borde vara ett försäljningsargument vid avverkningsuppdrag om inte annat.


Hej,
Ja, det tror jag på. En passus dock och det är det faktum att det kan behövas någon form av extra utbildning för att lära sig köra en skotare med nivelleringen. Vad jag vill ha sagt med detta är att det är relativt lätt att lära sig känna av en vanlig skotare i svår terräng och lutning - den kan ju inte nivellera normalt. Skillnad blir det med nivelleringen i den meningen att man som förare måste lita på nivelleringstekniken och man måste kunna behärska den. Annars är risken stor att man får sänkt produktion och i värsta fall än mer körskador.

Har lite i bakhuvudet att @niklas h20 skrev ett blogginlägg om att det var en nära döden upplevelse när han åkte med i en Rottne H8 som har nivelleringen när han normalt satt i den större Rottne H20. Just att nivelleringen gör att maskinen känns rank fastän att fallet ofta inte är så.

Det är lite samma med Fiberdrive, det tar tid att lära sig både lita på och köra med nivellering. Eftersom det är väldans få skotare som har nivellering så känns det som att det skulle krävas speciell utbildning av skotarförarna om det skulle få genomslag.

Nu blev det långt och rörigt men jag hoppas mitt hypotes gick fram.

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Fredrik Reuter  
#385848
Krokmark skrev:Vill minnas att när de körde hemma hos mig så gick lastkorgen även att bredda så den får betydligt bredare lastyta.
Enligt Christer som byggt maskinen och även konstruerat snabbfästet till grip/skördaraggregat så ska det fästet vara testat till 40 tons hållfasthet.

Vill bara påpeka att Volvo EC15 är en 1,5 tons grävare...


Hej,
Det kan nog vara så att även denna maskin på videon går att fälla bankarna på.

Ang EC15 så var det troligtvis sämre försök till ironi. Den såg så liten ut där den stod mellan lastbilshuggen och Fiberdriven att jag inte kunde låta bli. Ber om ursäkt om det slog lite fel...

Avatar Fallback

Re: Sv: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Krokmark  
#385851
Fredrik Reuter skrev:
Krokmark skrev:Vill minnas att när de körde hemma hos mig så gick lastkorgen även att bredda så den får betydligt bredare lastyta.
Enligt Christer som byggt maskinen och även konstruerat snabbfästet till grip/skördaraggregat så ska det fästet vara testat till 40 tons hållfasthet.

Vill bara påpeka att Volvo EC15 är en 1,5 tons grävare...


Hej,
Det kan nog vara så att även denna maskin på videon går att fälla bankarna på.

Ang EC15 så var det troligtvis sämre försök till ironi. Den såg så liten ut där den stod mellan lastbilshuggen och Fiberdriven att jag inte kunde låta bli. Ber om ursäkt om det slog lite fel...


Det är ju den maskinen, så ja det går det.
Iaf enligt videon som lades upp igår.

Jag misstänkte det men du lät rätt övertygad...

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Torbjörn Johnsen  
#385854 Finns det mer än en Fiberdrive? Alltså, har det överhuvud taget tillverkats mer än denna prototyp? Någon som vet? Det här exemplaret borde ju räddas åt eftervärden kan man tycka. Skogsmuseer Hallå!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).