Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kollar lyftdiagram kranar

9 inlägg 4998 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kollar lyftdiagram kranar

rokon  
#374097 Hej har lite funderingar nu i god tid på en eventuell ny griplastarvagn och kollar lyftdiagram på kranar.

Nu har jag en konkret fråga först, om man kollar lyftdiagrammet för tex Farma 5,3 G2 och Farma 6,3 G2 så når 5,3 m kranen nedåt endast lite drygt 2 meter om då vägbanan är en meter högre än där man lägger avlägget är det ju knappt man når ned.
Är det så att man redan här får problem med en kort kran utan utskjut? Man når inte ned när vägbanken är en meter drygt i höjd??
Alla talar om att längden inte räcker till, man ska ha en lång kran, men jag vill ha så kort som ändå funkar.
Tanken är att främst driva ut massa från första gallring efter en Hypro 300 processor då hamnar ju allt invid basvägar och stickvägar.
Avlägg göres vid Sveaskogsväg som då är drygt en meter hög visavi omgivningen. Fara och plocka i några slutavverkningar har jag ej tänkt mig.
Jag tycker det verkar så bra med 2 plus 3 spak ventiler som är standardvalet till kran utan utskjut, då den är gjuten i ett stycke och väger så lite nästan som en lättviktslösning som blir mer komplicerad och dyr.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Kollar lyftdiagram kranar

bgl  
#374120 Ett gammalt känt problem!
När första minibruunetten kom i slutet av 1970-talet med kranen högt placerad över hyttaket inträffade samma sak. De första kranarna var utan utskjut och bara drygt 5 meter långa. Avlastning när man stod på en vägbank innebar att släppa första buntarna och hoppas att dom inte trasslade till sig så mycket att timmerbilföraren fick utbrott. Försök att hitta en kran med utskjut eller av Mowityp.

Användarvisningsbild

Re: Kollar lyftdiagram kranar

rokon  
#374124 Tack för synpunkterna bgl, jag har varit inne på Mowi också, funkar en parallellkran bättre på så vis att den når djupare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kollar lyftdiagram kranar

bgl  
#374178 https://issuu.com/hanskarlsson/docs/mul ... ka_mail_10

Jag hittar inte direkt något diagram på Mowi men ovan har du en länk till en annan tillverkare som gör en liknande kran (kopia efter utgånget patent?). Där finns också diagram på deras vikarmskranar.

Användarvisningsbild

Re: Kollar lyftdiagram kranar

rokon  
#374180
bgl skrev:https://issuu.com/hanskarlsson/docs/multiforest_svenska_mail_10

Jag hittar inte direkt något diagram på Mowi men ovan har du en länk till en annan tillverkare som gör en liknande kran (kopia efter utgånget patent?). Där finns också diagram på deras vikarmskranar.


Oj tack för detta, jag hade också sökt uppgifterna på Mowi´s hemsida, med de tyckte tydligen inte det var någon fördel värt att visa upp. Men vilken skillnad det var!!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Kollar lyftdiagram kranar

donky-kong  
#374190 Här diagram för MOWI och Moheda system K-kranar.

Användarvisningsbild

Re: Kollar lyftdiagram kranar

Vardon  
#374201 Jag kör Patu 425, den verkar ha ungefär 4,2 meters räckvidd. Det innebär att när jag lastar av 4,5 m ved så har jag svårt att nå. En 5,3 m om du har 5 - 5,5 meters ved tror jag kommer kännas kort även vid bra förhållande.

Användarvisningsbild

Re: Kollar lyftdiagram kranar

rokon  
#374270 Tack alla nu har jag en delvis ändrad syn!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kollar lyftdiagram kranar

Vardon  
#374281 Nu har jag väldigt kort kran och det är väl kanske inte så ofta man hugger 5,5 meters. Men jag reagerade på det i vintras och då stod jag ändå med bakhjulet på traktorn i vältan. Och man vill gärna stå vinkelrätt på vägen mot vältan. Sen ska jag erkänna att jag aldrig haft problem med att inte nå neråt. Det kanske beror på bra förhållanden eller tur. Oftast är det väl större vägar som har högre bankar och där tror jag man ska fundera nån extra gång om man inte kan lösa det på annat vis. Jobbar en del i trafik och folk som kör bil lämnar förståndet i bagageluckan. Där har du nog bättre koll på hur det brukar se ut hos dig. Men se upp för biltrafik är mitt råd.

Nu har jag även installerat winsch vilket jag rekommenderar. Når man inte riktigt kan man alltid winscha, ibland går det snabbare än att flytta vagnen. Radiostyrd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).