Hema skrev:Detta var väl något intressant, lätt att många äldre kommer slå till. Frågan är hur stora träd den klarar, hur håller man koll på kaplängden, samt går den att använda till vedkapning måntro?
Kul att de redan nu erbjuder dieselalternativ. Kommer säkert med de större hjulen och band, för den som vill.
I förlängningen hade jag gärna sett att man drog till sig trädet och började sedan upparbeta trädet i förvald längd. Under tiden går man ut och vinschar in nästa träd. Men det kanske är ett lite för stort steg utan att behöva höja priset markant.
En annan reflektion. Hydraulslangarna till stegmatararmen som åker ut och in (och ger skäl för dess smeknamn trädrunkare) borde kanske nyttja samma lösning som vissa truckar där hydralslangen ligger på fjäderbelastad slangvinda? Ser lite utsatt ut.
Vill jag ha en? Självklart!
Med dagens förändringstakt, så skulle det inte förvåna mig om de skulle släppa en KranmanATV med trepunkt och kraftuttag och med dieseldrift. Avestavagnen och Vimek med sin Minimaster får nog höja takten..
Begränsningen i grovlek på trädet hängde mest på stabiliteten , har för mig Åke sa att man kunde köra 20 till 25 grovt
Längden får du räkna antal runk , den tar en meter i varje slag
Tänkte också på ved produktion , det måste ju funka