Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

50 inlägg 16772 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374094 Har gett en halv för de jag har, kanske sålt Arbron o köpt en skördare för den andra halvan då :D

Avatar Fallback

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

550  
#374101 Spontant tror jag det skulle bli Valtra A-serie och 10 tons Mowi och ev någon Hypro.

Avatar Fallback

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

Jonashuggare  
#374109 Hade jag haft 1 miljon hade jag lejt ut jobbet till proffs och tagit en resa till värmen istället :lol:

Avatar Fallback

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374115 En miljon räcker inte till traktor/kärra och processor! :shock:

Igår satt jag och funderade på hur mycket timmerbil man får för en miljon. Har ingen aning faktiskt.

Ett hyvleri hade varit kul!

Användarvisningsbild

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

Vardon  
#374122 Beganad traktor och huggarvagn. Hade nog börjat med en traktor, lastare, skopor och gafflar, kedjor och hela fadderrullan. Ca 300 k.

Väljer begagnat för jag tycker det duger, största värdeminskningen är gjord. Visst det lär bli en del reparationer men men.

Sen hade jag nog valt skördare. Främst för att jag vill ha en. Det lär också behöva bli begagnad för att få ner pengarna men kanske 400-500. Främst för att få upp tempot och det verkar skoj.

Logosol sågbänk eller dylikt

Resterande pengar får nog sparas för att hyra grävare ibland och reparationer.

Användarvisningsbild

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

Erre  
#374125
Mangan skrev:En miljon räcker inte till traktor/kärra och processor! :shock:

Inte om du ska ha det största å det värsta som finns.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374127 Hade köpt samma uppsättning jag har idag, det täcker mina behov.
2 st 4wd traktorer, en med lastare.
Stegmatare
5,5 tons grävare
Huggarkärra m radiostyrd vinsch
9 kubiks kärra
Vedmaskin
Lite snabbt summerar har ovanstående kostat mig 320 plus moms så skulle jag köpa samma uppställning fast spendera 1 miljon skulle jag uppgradera mig duktigt fast det kanske mer skulle handla om komfort och driftsäkerhet än produktivitet. Det jag skulle vilja ha är ett sågverk och möjligtvis en kran till så jag kan ha ett skördarekipage och ett skotarekipage.

Användarvisningsbild

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

stegmaster  
#374139 Det var en lite svår fråga, för jag vet inte om jag skulle köpt nåt annat enn det jag har i dag.
Kunne ju köpt andra/nyare saker dom gånger jag handlat, så jag antar jag er nöjd som det er. :???:
Dock står en grävmaskin på min lista som et måste, for annars blev det inte mycket gjort i skogen med terrängen man har här.
Grävmaskinen er den maskinen jag sitter flest timar i under et år. (dock inte bara för mig själv, utan ochså för andra.)
Men helt nya maskiner er uteslutet för min del, då det inte handlar om heltid med någon maskin.
Det enda jag köpt nytt er huggarvagnen och Naarva`n, annars er det begagnad som gjelder.
T.eks. så köpte jag vagn utan drift, helt enkelt för att det inte behovs.
Har ju haft mer pengar varje gång jag handlat nåt (dock inte 1 mille), så jag kunne ju valt annorlunda om jag ville.
Sen får bara framtiden visa om man gjordet rett. :smile:
Om 1mille skulle trillat inn på kontoet i dag, er det faktisk inget jag skulle springa iväg och köpa direkt.

Användarvisningsbild

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

Erre  
#374141 Intressant JF.

Svärfar har idag två 4wd traktorer, en niab, en huggarvagn med radiovinsch och en grävmaskin 13 tons.
Kostnad under en halv miljon.

Ingen lastare på någon av traktorerna. Det kan man sakna ibland.
Hade likt dig gjort nästan samma inköp igen. Bara nyare å modernare, och skippat grävmaskinen.
Senast redigerad av Erre tis 16 feb 2016, 20:19, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

Vardon  
#374146 Vad är det för skick på grävarna då för de pengarna. Jag vill ha grävmaskin med. Eller är jag bara för usel på att bedöma skick så det som låter som jättefel är löst genom att bara titta åt ett annat håll för det är kosmetika?

Användarvisningsbild

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

Erre  
#374150 En Hitachi 135 larvare.
00 i årsmodell.
Kommer inte ihåg timmarna.
Två skopor och rotortilt.
Helt körklar och ok i skick. Sen stannar det ju inte i pengar efter inköp precis. Underhåll och givetvis en del rep löpande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

skogh  
#374155
JF skrev:Hade köpt samma uppsättning jag har idag, det täcker mina behov.
2 st 4wd traktorer, en med lastare.
Stegmatare
5,5 tons grävare
Huggarkärra m radiostyrd vinsch
9 kubiks kärra
Vedmaskin
Lite snabbt summerar har ovanstående kostat mig 320 plus moms så skulle jag köpa samma uppställning fast spendera 1 miljon skulle jag uppgradera mig duktigt fast det kanske mer skulle handla om komfort och driftsäkerhet än produktivitet. Det jag skulle vilja ha är ett sågverk och möjligtvis en kran till så jag kan ha ett skördarekipage och ett skotarekipage.

Hur är det möjligt? Har letat grävare och vettig 4wd traktor med lastare ett bra tag men bara en 5,5 grävare går ju inte under 175 :!:

Avatar Fallback

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374157
Erre skrev:Intressant JF.

Svärfar har idag två 4wd traktorer, en niab, en huggarvagn med radiovinsch och en grävmaskin 13 tons.
Kostnad under en halv miljon.

Ingen lastare på någon av traktorerna. Det kan man sakna ibland.
Hade likt dig gjort nästan samma inköp igen. Bara nyare å modernare, och skippat grävmaskinen.

Lastare är ett måste, fungerar ju som snöplog, skottkärra, stege, truck osv osv:-)
Grävaren skulle jag nog klara mig utan, i år körde jag bara ett par timmar. Den finns av två anledningar, dels hade jag en gammal grävare jag ville bli av med och ville inte sälja den privat så jag var "tvungen" att byta in den mot en dyrare grävare. Sen är tanken att svärfar kan använda den att dryga ut sin pension med samtidigt som jag får in nån krona på den. Annars är den tänkt för lite dikesrensning, vägbygge och markberedning men egentligen skulle jag inte sakna den om jag sålde den. Den har inget direkt med skogsproduktionen att göra.

Användarvisningsbild

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

Erre  
#374160
JF skrev:
Erre skrev:Intressant JF.

Svärfar har idag två 4wd traktorer, en niab, en huggarvagn med radiovinsch och en grävmaskin 13 tons.
Kostnad under en halv miljon.

Ingen lastare på någon av traktorerna. Det kan man sakna ibland.
Hade likt dig gjort nästan samma inköp igen. Bara nyare å modernare, och skippat grävmaskinen.

Lastare är ett måste, fungerar ju som snöplog, skottkärra, stege, truck osv osv:-)
Grävaren skulle jag nog klara mig utan, i år körde jag bara ett par timmar. Den finns av två anledningar, dels hade jag en gammal grävare jag ville bli av med och ville inte sälja den privat så jag var "tvungen" att byta in den mot en dyrare grävare. Sen är tanken att svärfar kan använda den att dryga ut sin pension med samtidigt som jag får in nån krona på den. Annars är den tänkt för lite dikesrensning, vägbygge och markberedning men egentligen skulle jag inte sakna den om jag sålde den. Den har inget direkt med skogsproduktionen att göra.

Ja jag hade hellre hyrt grävmaskin till dom få timmar det blir per år. Sluppit hålla efter en maskin till.
Har via yrkeslivet lite kontakter på maskinsidan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

stegmaster  
#374163 Jag har mindre och nyare grävare.
Köpte en 5,5t maskin med 1100timer 2008 modell, i 2012 . Norsk maskin(altså ingen import) med s40 fäste med gräv och slantskopa för 220tkr+mva (inkl 100mil frakt).
Sen har jag en hög redskap til den, säkert 10skopar KTS grip, Naarva stegmaster, släntklippare, pigghammare............................
Min lista er ochså ganska lik JF`s.
En prislista.
Grävare med alla redskap ca 300tkr
2 stk 4wd traktorer, båda med lastare ca 370tkr
huggarvagn 130tkr
Naarva stegmaster 96tkr
vedmaskin med Kisa stegmater ca 110tkr
Sen en hög med redskap til traktorna, så totalt er det nog ca 1 mille man köpt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).