Öppna kategorin

Leva på lite eller ekonomisk frihet?

124 inlägg 45541 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

tallen100  
#373763 Ja det enda som egentligen är rättvist är att när sjukdom och elände drabbar folk så kvittar det hur mycket pengar det finns på banken, då är alla lika. Tyvärr har det blivit allt vanligare att folk måste visa sej duktiga och jobba mycket mer än dom behöver
och därmed sätta hälsan i andra hand... Nä det bästa är nog att försöka finna balans, göra det man känner för, och skita i vad andra tycker, såvida man bara har sej själv att sköta.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

röjar kalle  
#373768 :-BD

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

jannee  
#373783 Vi alla äro olika, och tur är väl det.
Tänk och känn efter :!:
Arbetar du för att leva?
Eller
Lever du för att arbeta?
"Tror" att de flesta äldre levt efter det sista mottot.

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373787 Om ni en dag på jobbet fick veta att er lön per arbetad timme blev dubblad, skulle ni gå ner till halvtid då?

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

jannee  
#373792 Jag skulle be om att få jobba dubbla skift :mrgreen: Smålänning som man är :grin:

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373820 Eg har berre meg sjølv å forsørga og når eg ikkje har gjeld så kunne eg godt tenkt meg å ha meir fri, men eg trur ikkje min arbeisgiver er enig med meg. Jobbar i ein kommune. Vært greit å hatt fri fra ca 1 mai til ca 1 november eller så. Er mindre skatt og på lavare inntekt.

Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Vardon  
#373843
Mangan skrev:Om ni en dag på jobbet fick veta att er lön per arbetad timme blev dubblad, skulle ni gå ner till halvtid då?


Per arbetad timme nej då behåller jag timlönen per närvotimme :)

Om jag kunde förlägga det halvårsvis - dvs jobba 7-16 i 6 mån vara ledig 6 mån.

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

jannee  
#373858 Frugan har en arbetskollega som har satt i system att jobba så många extrapass som möjligt + övertid när tillfälle ges. Övertidspengen tar hon ut men tiden byter hon mot ledighet, åker utomlands flera ggr/år.
Lite av att äta kakan men ändå ha den kvar.

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Chuck Norris  
#373879 Intressant att läsa olika filosofier. Var och en skall naturligtvis göra vad som känns bäst för just dem. Det finns inget rätt eller fel. Jag blir dock lite förvånad att i princip alla i denna tråd prisar skuldfrihet högst och ser det som ett stort mål att amortera ner lånen. Jag tror inte på gneta, spara och amortera modellen. Själv har jag en hel del tillgångar, mest i form av skog, och också massor med lån. Amorterar i princip inget men tillgångarna växer på sikt i värde vilket gör att belåningsgraden sjunker och möjliggör ytterligare investeringar.

Om jag vinner 10 mkr på lotto så amorterar jag inte en krona. Däremot så skulle jag använda dessa 10 mkr som egen insats för att låna ytterligare 15 mkr och köpa skog eller aktier för 25 mkr. Men jag är försiktig när det gäller att bränna pengar på resor, bilar och kläder etc.

Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

machonisti  
#373886 Inte lika garv som dig chuck men tänker ändå ditåt. Har amorterat mycket amorterar mycket och tar nya lån på skogsfastigheter fastän jag kunnat betala kontant.

Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

sundelius  
#373906 Jag har kommit dithän att om jag snickrar 6-7 månader om året så har jag möjlighet att vara i skogen över vintern.
Det fungerar tack vare att jag har varit förhållandevis sparsam genom åren, det underlättar nog att jag inte är intresserad av snygga bilar,båtar mm.
Att kunna leva så här vid 42 års ålder tycker jag är bra och det innebär livskvalitet för mig :smile:

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

opekka  
#373907 Jag hade lån på 1980-talet då räntorna gick hursomhelst. Ett tag skulle banken ha 18 procents ränta vilket var svettigt. Sedan sjönk räntan snabbt och vid tre procent kändes det billigt att ha lån. Nu är låneräntan hög om den är tre procent men med 18 i minnet är rask amortering ett bra sätt att hantera risknivån men också ha beredskap för nya affärer.

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

stektlök  
#373921 Hej ! Intressant tråd.
Här ovan kom även hög gammal ränta på tal. Bra, för hur många tror att räntan stannar på ca 1 % för evigt?
Hur många har råd med alla lån de har om räntan blir ca 6-8 % ?
Jag sitter nog i skiten den dagen :/
Själv ska jag försöka att inte jobba som anställd tills jag dör iaf. Hoppas jag kan trappa ner innan jag blir 65.
Får hoppas att även jordbruksmark kan bära skörd i framtiden för annars är det kört :shock:

Växande pengar i madrassen och gärna lite lägre skulder samt små utgifter är mitt recept inför äldre dagar, ella mä ve :mrgreen:
Pension..... det ordet raderas nog med tiden ur vår ordlista.
Nu är det läggdags!

Ps. vid 20 års ålder får inga barn några större pengar av mig men kanske vid 30 års ålder då de etablerar sig som familjefäder.

Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373927
opekka skrev:Jag hade lån på 1980-talet då räntorna gick hursomhelst. Ett tag skulle banken ha 18 procents ränta vilket var svettigt. Sedan sjönk räntan snabbt och vid tre procent kändes det billigt att ha lån. Nu är låneräntan hög om den är tre procent men med 18 i minnet är rask amortering ett bra sätt att hantera risknivån men också ha beredskap för nya affärer.

På 80-talet hjälpte ju den tvåsiffriga inflationen till att amortera av huset. Vidare så var ränteavdraget högre än idag så 15 - 18% ränta var i praktiken inte så blodigt med de löneökningar som de flesta fick, även om amorteringskravet från bankerna var på ca 3% (det gick inte att få mer än 30-åriga lån vad jag minns).

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

opekka  
#373941 Rätt om att hög inflation var högre på 1980-talet. Men avdragsrätten på lån i näringsverksamhet är densamma då som nu, alltså fullt ränteavdrag mot näringsinkomst. Mot inkomst av tjänst är däremot avdraget sämre, men att dra av på det sättet är en dålig affär.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).