Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Woodtiger - Lägesrapport...

151 inlägg 55367 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Seb macahan  
#373833 Gratulerar. Hoppas du blir nöjd. :-BD :-BD

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

totte  
#373836 Grattis! Har varit mycket intressant att följa det här från fundering till beslut. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#373848 Tack ska ni ha

@Seb macahan , du ska extra tack för många råd på vägen

Avatar Fallback

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

tallen100  
#373851 Grattis :grin:
Och öva lite krankörning innan du åker in i beståndet :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

80-90  
#373876 Grattis :-BD hoppas på massa bilder !!!

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Seb macahan  
#373882 :oops: då får man hoppas att man inte påverkat till ett val du ångrar. Vilket jag inte tror. Om några veckor tror jag vi har ett bekräftande inlägg om hur nöjd du är. Du har ju precis inlett ett förhållande med skolans (skogens) top notch brud!!
Vårda och du får massor av kärlek tillbaka!!! :grin:
Jag är lite avis och säkert nån till med mig. Vi vill ha en utförlig tråd på detta med tanke på hur lite det finns om Malwa än så länge o läsa.

Avatar Fallback

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Hema  
#373891 Grattis till köpet Sundelius, hoppas att det blir som du tänkt och hoppas. Varit en spännande tråd att följa. :)

Avatar Fallback

Woodtiger - Lägesrapport...

skogsterri  
#373896 Grattis till maskinen Sundelius! [emoji3]Väntar spänt på och höra hur den fungerar i din skog.

Själv funderat på att sälja traktor & Terri och ha en maskin i "rätt storlek" till skogen. Möjlighet att ta extra jobb kanske.

Siktar du på att köra åt andra med?
Senast redigerad av skogsterri tis 16 feb 2016, 01:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#373915
JF skrev:
sundelius skrev:Det blev en begagnad Malwa istället men jag tror och hoppas att det finns en marknad för den här maskinen :!:

Har bara gott att säga om Åke personal i Bullaren och önskar dem lycka till :!:

Nu ska jag inte kapa denna tråd mer och ser fram emot när någon annan hoppar in efter att investerat i Woodtiger :smile:

Du får såklart skapa en ny tråd:-)
Ska du ha stegmataren på Malwan eller behåller du traktorn till stegmataren?

Nu börjar jag grubbla ändå :roll:
Räcker trycket på en Valmet 205 till för att mata en stegmatare och är den för lätt :?:

Avatar Fallback

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373922 Har man gjort en miljoninvestering, så ligger det i sakens natur att man känner sig nöjd. ;)

Ser fram emot dina erfarenheter, skall du köra åt andra också?

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

halvproffs  
#373937 Nu börjar jag grubbla ändå :roll:
Räcker trycket på en Valmet 205 till för att mata en stegmatare och är den för lätt :?:[/quote]

Inte för att jag är någon hydraulikexpert,men som dom flesta skriver; Trycket räcker men oljeflödet från pumpen ger nog för lite för att det ska bli lite fart på stegmataren. Valet kan vara två; montera en extern pump med tank. 70liters är nog max för att motorn ska orka med. Byta den befintliga på motorn till en större som ger ca 45liter. kostar ca 7500:-
Skulle nog behövas en större,tyngre traktor tror jag. Häng på max med vikt i fram, alternativ som jag inte tror så mycket på.
Till slut; grattis till en fin maskin! Tycker valet var rätt!

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#373943
Mangan skrev:Har man gjort en miljoninvestering, så ligger det i sakens natur att man känner sig nöjd. ;)

Ser fram emot dina erfarenheter, skall du köra åt andra också?


Stämmer dåligt in på mig, däremot hoppas jag att jag ska vara nöjd med min investering när jag har blivit inkörd med maskinen.

Vi får se lite vad det blir, till och börja med så blir det 20 egna hektar förstagallring

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#373944
halvproffs skrev:Nu börjar jag grubbla ändå :roll:
Räcker trycket på en Valmet 205 till för att mata en stegmatare och är den för lätt :?:


Inte för att jag är någon hydraulikexpert,men som dom flesta skriver; Trycket räcker men oljeflödet från pumpen ger nog för lite för att det ska bli lite fart på stegmataren. Valet kan vara två; montera en extern pump med tank. 70liters är nog max för att motorn ska orka med. Byta den befintliga på motorn till en större som ger ca 45liter. kostar ca 7500:-
Skulle nog behövas en större,tyngre traktor tror jag. Häng på max med vikt i fram, alternativ som jag inte tror så mycket på.
Till slut; grattis till en fin maskin! Tycker valet var rätt![/quote]

Det var ungefär som jag trodde, tack för svar

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

loppan  
#373946 Det var nog ett bra val då Malwan är en maskin mer för dagligt bruk,Jag har dock alltid tyckt att 460 verkar ha så lite motoreffekt.
Hoppas den räcker till.
Jag har nog missat vad du har för gallringsprocessor?

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#373973
loppan skrev:Det var nog ett bra val då Malwan är en maskin mer för dagligt bruk,Jag har dock alltid tyckt att 460 verkar ha så lite motoreffekt.
Hoppas den räcker till.
Jag har nog missat vad du har för gallringsprocessor?


Hoppas jag med
Har ingen gallringsprocessor....än :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).