Vedmaskiner, flishuggar

Liten bensindriven vedmaskin

50 inlägg 29987 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Liten bensindriven vedmaskin

Hema  
#373354
Meonlyster skrev:Ingmarsklyven såg enkel och bra ut. Men jag föredrar att arbeta med trä framför metall, så vet inte hur resultatet skulle bli om jag försökte bygga en i metall. :grin:
Hur vanligt är det att folk som använder Ingmarsklyven "råkar" ha handen på fel ställe? Brukar oftast jobba med ved ensam och då måste jag prioritera säkerheten med. :surp:
Har hittat många bensindrivna hydraulklyvar men alla är på tok för långsamma för att få ett smidigt flyt i arbetet. Yxan vinner de med hästlängder! :o
Turboklyven har jag även hittat med bensinmotor men den känns inte som en maskin som håller i längden och veden verkar ramla åt alla håll och kanter.

Eggen hamnar alltid på samma ställe med Ingmarsklyven.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Liten bensindriven vedmaskin

JensSkoog  
#373404 Med bra logistik i jobbet är Ingmarsklyven snabbare än det mesta. Har svetsat i hop
några, och alla som har användt dom har händer och fingrar fortfarande. :lol:
Den är ju ideel vid sommatstugan utan el, och kostar noll om man kan leta lite på
sopen och svetsar själv :wink:

Avatar Fallback

Re: Liten bensindriven vedmaskin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373407 Om det nu ändå diskuteras manuella lösningar. ;) Mindre klyvarbete får du om du kapar 1-metersved och klyver den. Sedan kapar du i 3 eller 4 bitar. Halverar antalet yxhugg med lite övning. Man slipper dessutom hantera 3m-stockar lika mycket, om man direkt kapar till 1-meter på backen.

Avatar Fallback

Re: Liten bensindriven vedmaskin

Hema  
#373408
Mangan skrev:Om det nu ändå diskuteras manuella lösningar. ;) Mindre klyvarbete får du om du kapar 1-metersved och klyver den. Sedan kapar du i 3 eller 4 bitar. Halverar antalet yxhugg med lite övning. Man slipper dessutom hantera 3m-stockar lika mycket, om man direkt kapar till 1-meter på backen.

Kanske går att göra en version av Ingmarsklyven som funkar för 1m-ved, samt att även om det blir färre klyvningar, så kan hanteringen av 1m-stockarna bli lite tungt. Men med rätt lösning för respektive stock/kubb, så blir det nog riktigt bra!

Avatar Fallback

Re: Liten bensindriven vedmaskin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373409 Nu vet jag ju inte hur Meonlyster har det, men så här kanske?
1) Kapa med såg i 1-meterslängder.
2) Klyv och stapla kastveden i sommarstugan. Fiskars yxa på frusen ved som ligger ner borde gå bra (om det itne är vresigt). Med lite planerande behöver man inte böja rygg lika ofta.
3) Kör hem på sommaren, och kapa med en elektrisk kap hemma.

1-meter (klyvd) är en ganska behändig storlek för manuell hantering.

10m3 är förstås rätt mycket med bara (motor-)manuella metoder. Kan tänka att man tröttnar på det efter ett tag.

Användarvisningsbild

Re: Liten bensindriven vedmaskin

Asmundtorp  
#373611 Jag har en wekla som är bensindriven , kör 1,5 -2 m2 i timmen , har funkat bra detta året , kör kaminved bara ,

Användarvisningsbild

Re: Liten bensindriven vedmaskin

Meonlyster  
#373724
Hema skrev:Eggen hamnar alltid på samma ställe med Ingmarsklyven.


Jo de förstår jag men tänkte mer att det är lätt att i misstag ha vänsterhanden lite på fel ställe och hugga sig.

"Vippyxan" skulle jag gärna testa på men den är på tok överprissatt, under 100€ är nog mer ett rimligt pris om man vill nå ut till folket.

Nu blev det mycket skriverier om manuella sätt. Inget fel i det men när man har begränsad tid på vintern och våren för vedjobb så vill man gärna att det ska gå snabbt och smidigt. Och när jag vet att min rygg blir krångligare för varje år så vill man ju få det smidigare ur den punkten med.

Hittills har jag inte hittat nåt som skulle slå japan i smidighet. De flesta bensindrivna hydraulklyvar hade en klyvtid på 20-30sekunder. Det är på tok för långsamt jämfört med en yxa. Yxan är snabb men timme efter timme med yxa gillas ej av ryggen. 10m3 är ju inte mycket ved men ändå så pass mycket att yxan eller en slö hydraulklyv inte håller i längden. Bättre då att satsa en gång på nåt lämpligt.
En försäljare skulle ta hem en Japa så jag får känna och klämma på den. :wink: En tanke som slog mig att kanske man börjar hugga 15m3 istället per år och säljer överloppsveden. Det skulle eventuellt motivera en att köpa dyra Japan. Men försöker hitta med ljus och lykta en liknande maskin förmånligare. :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Liten bensindriven vedmaskin

Hema  
#373736 Vad sägs om en äldre traktor som du använder kraftuttaget som drivkälla till vedmaskin. Har för mig att det finns en del sådana ute till salu, om man har lite tålamod. Då kan du även enklare flytta runt maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Liten bensindriven vedmaskin

Göt  
#373755
Hema skrev:Vad sägs om en äldre traktor som du använder kraftuttaget som drivkälla till vedmaskin. Har för mig att det finns en del sådana ute till salu, om man har lite tålamod. Då kan du även enklare flytta runt maskinen.


Det där var ett bra mycket bättre förslag än mina. Det du behöver är en gammal traktor med kraftuttag.... behöver alls inte var dyr eller vara stor. Och köpa en vedmaskin till den...som då kan vara lite större än en bensindriven maskin :-BD ^:)^

Avatar Fallback

Re: Liten bensindriven vedmaskin

axwell  
#373778
Göt skrev: Hema skrev:
Vad sägs om en äldre traktor som du använder kraftuttaget som drivkälla till vedmaskin. Har för mig att det finns en del sådana ute till salu, om man har lite tålamod. Då kan du även enklare flytta runt maskinen.



Det där var ett bra mycket bättre förslag än mina. Det du behöver är en gammal traktor med kraftuttag.... behöver alls inte var dyr eller vara stor. Och köpa en vedmaskin till den...som då kan vara lite större än en bensindriven maskin :-BD ^:)^


Tänkte precis detsamma när inlägget var nyskrivet, hade inte tid för något eget inlägg just då.
Jättesmart, dieseltraktorn som kan vara av ministorlek tuffar lätt med en mindre vedmaskin, dvs kapar och klyver till färdig ved.
Dom maskiner jag har haft kontakt med är förberedda att kunna transporteras i traktorns trepunkt.
Alla flugor i samma smäll. 🧠 🧠

Användarvisningsbild

Re: Liten bensindriven vedmaskin

Meonlyster  
#374728 Iden med en liten traktor är inte alls dum men när jag snabbt tittade på utbudet av minitraktorer så var priset ca 4000€ och uppåt. Visst man har mer nytta av en traktor men tror det får vila på framtiden ännu.

Var och torrsågade Japa 235 igår och maskinen var faktiskt över förväntan. Den var nästan för bra för min lilla vedmängd. :mrgreen: Tror man lätt sågar och kapar upp 1,5-2 m3 per timme med den. Sågmotorn var av samma modell som de lite större maskinerna. Ända negativa är 3T äkta klyvkraft, låter lite men de menar att det skall räcka bra till att klyva björk mm. Maskinen känns som att den håller i minst 20 år utan problem.
Men skall försöka se om jag hittar en motsvarande billigare, om inte jag hittar det så tror jag att jag tömmer kistan och gråter ett par dar. :o

   TS
Användarvisningsbild

Re: Liten bensindriven vedmaskin

Göt  
#374743 Det var nog inte minitraktorer vi var ute efter utan gamla små jordrukstraktorer på 30 - 50 hk kanske en ferguson grålle, en gammal fordson major, Volvo T21, nån gammal valmet såna som kanske kostar 10 000 sek. 1000Euro.

Användarvisningsbild

Re: Liten bensindriven vedmaskin

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374756 De här gamla traktorerna brukar ligga på ca 500 kr per hästkraft, ett mycket prisvärt motoralternativ med tanke på att de går att använda till mycket mer än vedprocessning :D

Användarvisningsbild

Re: Liten bensindriven vedmaskin

Meonlyster  
#374920 Tittade snabbt på begagnatutbudet på nätet i min region. För Fordson ville de ha 2000€ och uppåt. :???: Känns som mycket pengar för en gammal maskin. Men nu är jag totalt okunnig i traktorvärlden, har endast kört traktor 2gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Liten bensindriven vedmaskin

Göt  
#374930 beror kanske på årsmodell och skick men det kan vara där priset ligger

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).