Första gången jag läste så tänkte jag , "jaha och hur skulle det gå?"
Men har på något vis utmanat mig själv att fundera vidare på det.
Visst all impediment är ju inte möjlig att övervinna, men efter att funderat så är jag övertygad om att mycket går.
denna tråden tänkte jag vi kunde diskutera olika metoder för att övervinna impediment, eller rent av bara öka tillväxten?
Vad är rimligt att göra?
Impediment, Det finns några grundproblem... vad är det som gör att det inte växer?
För lite vatten/ för mycket vatten?(betydligt vanligare) -diken
för lite näring?- gödsla -gallra, för att låta det viktigaste få näringen.
för lite jord/för mycket berg? tja- vad?
Börjar med ett exempel på vad vi nu gjort i dag.
Nu är vi och gallrar i ett väldigt bergigt område, har inte skogsbruksplanen nu...
Vi samlade för flera år sedan ihop ris och klent löv i syfte att få ihop så pass mycket att vi kunde flisa det. Men tiden gick och vi fick inte ihop mängden. Så nu när vi är och gallrar en andra gallring i det beståndet där riset ligger kom vi överens om att det inte var ide att spara riset, så vi tog med det ut i skogen på returresan. Vi har lagt lite i hålor som är uppe på bergen men även bättrat en "uppfart" upp på ett berg för lättare kunna komma upp där.
Detta exempel är förstås inte är rimligt i stor skala, men nu när ändå riset låg där till ingen nytta så var det bara några minuters "insats"
Nu är ju denna mark inte ren impediment men som exempel på vad man kan göra för att förbättra boniteten på något sätt.
Ett annat exempel på att utnyttja marken bäst är att när det finns en bergsrygg som går i dagern att då vid föryngring lägga körvägen där det växer som sämst. Jag ser hur mycket berg som ligger som öppna vägar där vi är nu men vägarna är det lerigt och träd lite här och var. Vi den större föryngring förra våren förespråkade jag starkt att lägga vägarna på bergsryggarna, visst det kommer krävas lite sten/kross massor att göra det till en riktigt bra basväg för traktor. men investeringen finns ju kvar där i all framtid(får vi hoppas)
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto