Virkesmätning och Matrisfub

Hur stor är fastvolymprocenten för travmätt timmer?

19 inlägg 16864 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur stor är fastvolymprocenten för travmätt timmer?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30995 Någon som har erfarenhet av hur stor fastvolymprocenten brukar vara för olika typer av timmer?



   TS
Avatar Fallback
vastergarden  
#31045 Grantimmer -rot o mellanstock blandat till 18 cm i topp. Beror på flera faktorer, men bl.a väl travat på bil ligger det runt 64%

Staffan Edström

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31051
vastergarden skrev:Grantimmer -rot o mellanstock blandat till 18 cm i topp. Beror på flera faktorer, men bl.a väl travat på bil ligger det runt 64%

Staffan Edström


Ok, tack. Det var precis vad de räknat med åt mig. Jag tycker det känns lågt för när man titta på traven så ser man inte mycket luft.

   TS
Avatar Fallback
vastergarden  
#31057 64 procent. Ren grantrave. Finns tall i traven minskar procenten speciellt om andel talltoppstockar är hög
Det som även påverkar är medeldiametern dvs da, andel rotstock som lyfter traven,andel mellan - toppstockar som har tunnare bark,hur är travningen gjord (tätt mot bilens stöttor?, korslagt, kvistningen.

Staffan Edström

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31066
vastergarden skrev:64 procent. Ren grantrave. Finns tall i traven minskar procenten speciellt om andel talltoppstockar är hög
Det som även påverkar är medeldiametern dvs da, andel rotstock som lyfter traven,andel mellan - toppstockar som har tunnare bark,hur är travningen gjord (tätt mot bilens stöttor?, korslagt, kvistningen.

Staffan Edström


Jo jag förstår, men jag har ändå svårt att se att det skulle vara 36% luft och bark?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur stor är fastvolymprocenten för travmätt timmer?

Danskar´n  
#371637 Vågar öppna tråden igen... Jag har just såld ett parti grå-al och björk till sågvirke. Köpar och jag är överens om aptering osv.
Vi är lite osäkra på hur vi mäter på rättvisaste sätt. Tänkte såhär, att om vi lastade timmerbilen och mätade lasset på mitten,(LxBxH) och när L är samma för alla stocken, saknar vi bara %-satsen för omräkning till Fub.
Särskilld om vi lastar stocken motsatt var annan gang, skulle det väl bli så rättvist som det kan bli.
Jag har sett en % sats på 64 för grantimmer, så för grå-al och björk med fin och slät bark, ska satsen väl knappast vara mindre??
Jag håller med om att 64% är ganska lågt för raka stocker.....

Avatar Fallback

Re: Hur stor är fastvolymprocenten för travmätt timmer?

bjed0001  
#371642 Avser 64 % travat till fast under bark eller till toppmätt under bark?

Avatar Fallback

Re: Hur stor är fastvolymprocenten för travmätt timmer?

ÅsaNisse  
#371657 Jag känner också spontant att det är låga % från travat till fub. Massaved räknas ju endast ca 50% även om det är blandade dimensioner som tätar luftfickorna ganska mycket.

Avatar Fallback

Re: Hur stor är fastvolymprocenten för travmätt timmer?

uffejohan  
#371671 Jag har haft mycket diskussioner med mina köpare av virke. Förra året hade jag lägre procent på en trave med brännved, huvudsakligen bestående av grov, gammal tall där barken fallit av, än en trave med dåligt kvistad gran i klena dimensioner. Jag påtalade detta och visade bildbevis. De höll med men kunde inte ändra mätlistan till SDC. Istället kompenserade de med högre pris än vad som först var överenskommet. Efter detta är jag alltid skeptisk till mätbeskeden och tar alltid bilder på vältorna innan de hämtas. Jag har också debatterat direkt med mätningsföreningen, men de är svåra att övertyga om att de kan göra fel. Om deras förtroende rubbas, kan det nog få stora konsekvenser. De är, enligt mina erfarenheter, måna om att framställa sig som "absolut rättvisa och neutrala". Min uppfattning är dock att mina iakttagelser snarare pekar på att köparen gynnas mer än säljaren med låga fastmasseprocenter.

Avatar Fallback

Re: Hur stor är fastvolymprocenten för travmätt timmer?

bjed0001  
#372198
uffejohan skrev:Jag har också debatterat direkt med mätningsföreningen, men de är svåra att övertyga om att de kan göra fel. Om deras förtroende rubbas, kan det nog få stora konsekvenser. De är, enligt mina erfarenheter, måna om att framställa sig som "absolut rättvisa och neutrala". Min uppfattning är dock att mina iakttagelser snarare pekar på att köparen gynnas mer än säljaren med låga fastmasseprocenter.


Tror inte ett ögonblick på att vmf skulle fuska för att gynna köparen. Hela dess existens hänger på att de är opartiska och de har ju inget att vinna på att fuska. Dessutom tar de betalt per m3 så det skulle väl vara direkt dumt av dem att systematiskt underskatta volymen.
Det sagt så tror jag även om medelfelet är mycket litet på ett år kan det nog diffa en hel del på enskilda uppdrag/lass. Virkesmätarna har ju inte mycket tid till att mäta ett lass

Avatar Fallback

Re: Hur stor är fastvolymprocenten för travmätt timmer?

uffejohan  
#372239 Jag tror inte heller för ett ögonblick att de fuskar medvetet, men faktum kvarstår ändå att jag har sett väldigt stora differenser på fastmasseprocenten på vältor som enligt min bedömning varit tämligen lika. Det kan säkert skilja en del mellan olika mätare på samma sätt som kvalitetsbedömningen på sågtimmer. Detta såg jag själv när jag jobbade med att mäta in timmer på ett sågverk för ett antal år sedan. Sedan håller jag med dej om att mätarna jobbar under tidspress och de gör säkert så gott de kan, men med mitt gallringsuttag på fastigheten gör varje procent tusenlappar.....

Avatar Fallback

Re: Hur stor är fastvolymprocenten för travmätt timmer?

Byfånen  
Avatar Fallback

Re: Hur stor är fastvolymprocenten för travmätt timmer?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373394 Så länge de mäter för mycket lika ofta som de mäter för lite, så skall det jämna ut sig. Ju fler gånger man mäter, desto större chans att de jämnar ut sig.

Virkesmätning är aldrig exakt. Inte ens vid stockmätning.
Senast redigerad av Mangan sön 14 feb 2016, 11:58, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hur stor är fastvolymprocenten för travmätt timmer?

röjar kalle  
#373439 Det där med virkesmätning har alltid varit ett gissel så länge jag varit verksam. Man får försöka avyttra virket på annat sätt istället för att hålla bolagen med billigt virke. :sad:

Avatar Fallback

Re: Hur stor är fastvolymprocenten för travmätt timmer?

Danskar´n  
#373476 Tackar "Byfånen" för ett par goda länkar. Presis vad jag saknade.
Det endda exacta sättet att mäta är väl att avbarka och kasta stockarna I ett mätar-pool... Kommer I håg att detta sättet användts av ett par stora sågverk I DK

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).